Seattle (USA) - Devětadvacetiletý muž, který v pátek ukradl dopravní letadlo společnosti Horizon a po jeho zřícení zemřel, měl plné letištní pověření k pohybu kolem letadel. S odvoláním na oznámení úřadů o tom v sobotu informoval zpravodajský server BBC News. Muž pracoval pro společnost Horizon Air, která je součástí skupiny Alaska Air Group, tři roky jako pracovník pozemního provozu.
Incident se stal v pátek večer místního času (v sobotu brzy ráno SELČ). Armáda za letadlem, které odstartovalo bez povolení, vyslala stíhačky. Stroj se ale po 90 minutách letu zřítil na ostrov Ketron, na kterém žije asi 20 lidí.
Muž, kterého americká média identifikovala jako Richarda Russella, havárii nepřežil. Nikdo jiný na palubě nebyl. Podle policie se jednalo o sebevraždu, motiv činu ale zůstává nejasný.
Šerif okresu Pierce ve státě Washington oznámil, že nejde o terorismus, ale o sebevražedný čin, jehož nejasný motiv policie prověřuje. Nejasné je kromě motivu činu i to, jak se muži podařilo s letounem Q-400 vzlétnout a pilotovat ho. Podle aerolinek totiž neměl pilotní průkaz.
Some dude stole a plane from #Seatac (Allegedly), did a loop-the-loop, ALMOST crashed into #ChambersBay, then crossed in front of our party, chased by fighter jets and subsequently crashed. Weird times. pic.twitter.com/Ra4LcIhwfU
— bmbdgty (@drbmbdgty) August 11, 2018
Police také prověřuje, jak se Russellovi podařilo zmocnit se letounu na jednom z nejvytíženějších letišť v USA. Odpověď na tuto otázku by totiž podle listu The Seattle Times měla posílit bezpečnostní opatření na letišti nejen v Seattlu, ale i po celé zemi. Úřady mimo jiné prošetřují bezpečnostní postupy při kontrole zaměstnanců, kteří mají přístup k letadlům a na ranveje.
"Za tohle je asi doživotí, co?"
Pastor na tiskové konferenci řekl, že letadlo spadlo na ostrov Ketron, kde žije asi 20 lidí. Po pádu se vzňalo, žádní zranění na zemi ale nejsou hlášeni. Podle Pastora letadlo pilotoval devětadvacetiletý zaměstnanec společnosti Horizon Air, který patrně zemřel.
Zástupkyně této letecké společnosti Constance von Muehlenová potvrdila, že za incidentem je zaměstnanec firmy a že nikdo jiný na palubě nebyl. Pobřežní stráž k ostrovu vyslala loď.
S mechanikem před pádem letadla mluvil dispečer z řídicí věže a oslovoval ho jménem, Rich nebo Richard. Muž podle serveru listu The Seattle Times odpovídal nevyrovnaně, někdy rozrušeně. Měl prý starosti s palivem. "Jsem na 2100 (librách, 952 kilogramech), začal jsem na 30 a něco… Nevím jaká je spotřeba při startu, ale spaluje se to rychleji, než jsme čekal," stačil říci.
Dispečer mu odpovídal v klidu a snažil se ho přimět k přistání. "Napravo, asi míli od tebe je ranvej. Je to McChord (vojenské letiště)," řekl mu. Na to mechanik reagoval rozrušeně. "Ti chlapi mě roznesou, když se tam pokusím přistát. Mohl bych tam něco taky zničit. Nechci to udělat, asi mají něco protiletadlového," řekl muž.
Po ujištění, že mu nic nehrozí, řekl, že ještě není "připraven na přistání" a že se musí přestat dívat na ukazatel paliva, protože rychle ubývá. Dispečer se ho snažil přimět k obratu doleva a uklidnit ho. "Za tohle je asi doživotí, co?" ptal se muž v letadle. "Mnoha lidem na mně záleží, budou zklamaní, že jsem to udělal," řekl.
V poslední výměně slov měl strach o jeden z motorů, který podle něj vynechával. "Dobře Richi, jestli můžeš, drž to letadlo nad vodou. Udrž ho pěkně nízko," řekl mu dispečer.
Svědek události Bryan Sichley uvedl, že viděl letadlo doprovázené dvěma stíhačkami, jak padá přídí k zemi.
Incident trval asi 90 minut a letiště Sea-Tac obnovilo provoz zhruba o půl desáté večer místního času (v sobotu v 6.30 středoevropského letního času).