reklama
 
 

Let TWA: Z nebe padal oheň. Po 15 letech otázky zůstaly

19. 7. 2011 17:34
Ani nejnákladnější vyšetřování letecké havárie v dějinách USA nedalo jasnou odpověď

* V novém seriálu se Aktuálně.cz vrací k ne zcela vyjasněným či spory opředeným leteckým tragédiím * Pohled do historie dokládá, že mnoho katastrof se odehraje v letních měsících, od konce května do začátku srpna * První dílem našeho seriálu je tragický příběh letu TWA číslo 800

Praha - Přesně hodinu a dvě minuty zpoždění nabral před patnácti lety - večer 17. července 1996 - kapitán letadla společnosti TWA Ralph Kevorkian na newyorském letišti JFK.

Příčinou byla porucha na signalizačním zařízení na letišti a také zatoulaná zavazadla jednoho z pasažérů. Na palubě Boeingu 747 se chystalo odletět do Paříže a Říma 218 pasažérů ze 14 zemí a osmnáctičlenná posádka.

Místo několika hodin nočního cestování ale skončil let číslo 800 už po necelé půlhodině. Krátce po půl deváté stroj zmizel z radarů a pilot jiného boeingu, prolétávajícího v tuto dobu touto oblastí, hlásil explozi a plameny ve výšce přibližně pěti kilometrů.

Lidé na pevnině viděli hořící kusy padající z oblohy do vody.

Letoun znovu sestavili

Boeing se zřítil do Atlantiku a nikdo z 230 lidí neměl šanci přežít. Hledání záchranným týmům ztížilo té noci mimořádně rozbouřené moře.

Pak se rozeběhlo pátrání, do kterého se kromě Národní rady pro bezpečnost dopravy zapojili i vyšetřovatelé FBI.

Šlo o vůbec nejdražší pátrání po příčinách letecké katastrofy v dějinách USA. Vyšetřovatelé všechny větší kusy boeingu vyzvedli z moře (což bylo vzhledem k blízkosti pobřeží možné) a znovu sestavili v hangáru, aby se dobrali nejpravděpodobnější příčiny tragédie.

Explodovalo palivo

Přestože od té doby uplynulo už patnáct let, není jisté ani potvrzené, proč se letoun TWA (Trans World Airlines) zřítil. Zatím konečný verdikt zní, že se vznítila palivová nádrž.

Proč? Snad kvůli zkratu v blízkosti nádrže, ale vyšetřovatelé se to ani v závěrečné zprávě neodvážili říci s jistotou.

Podle záznamů z černé skříňky se kapitán pozastavil nad podivnými údaji o spotřebě paliva na jednom z motorů, ale to k úplnému objasnění pádu nepřispělo.

FBI vyloučila raketu i bombu

Byla to ještě doba "před 11. zářím", takže obavy z teroristických útoků na letadla nebyly tak velké, i když uplynulo pouhých devět let od výbuchu bomby v letadle PanAm nad skotským Lockerbie.

Objevily se spekulace, že i zničení TWA způsobila výbušnina nebo dokonce raketa odpálená ze země. Agenti FBI vyslechli v několika zemích na sedm tisíc lidí a dospěli k závěru, že o teroristický čin nešlo.

Přesto let TWA číslo 800 zůstal jedním z mála z těch, kde všechny otázky nejsou a zřejmě ani nikdy nebudou zodpovězeny.

Společnost TWA už neexistuje, v roce 2001 fúzovala s American Airlines.

230 obětí havárie má na pobřeží, u kterého se neštěstí odehrálo, působivý pomník. V neděli se tam shromáždily stovky lidí, aby si událost po patnácti letech připomněly.

Příbuzní pasažérů položili do písku na pobřeží přesně minutu po půl deváté večer, kdy došlo k výbuchu, bílé karafiáty.

(V následujících dnech Aktuálně.cz publikuje další díly seriálu ohlédnutí za neštěstími, která z různých důvodů přepisovala historii letecké dopravy).

autor: Martin Novák | 19. 7. 2011 17:34

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama