Když se v roce 2005 Američan Dennis Keen vydal na letní výměnný pobyt do Kazachstánu, skoro nikdo z jeho okolí nevěděl, kde zemi hledat na mapě. O rok později se vše změnilo, když se do kin dostal film s názvem Borat: Nakoukání do amerycké kultůry na obědnávku slavnoj kazašskoj národu.
Hlavní hrdina, reportér Borat, se v komedii vydává do Spojených států, aby poznal tamní kulturu a srovnal ji se svým rodným Kazachstánem - největším vývozcem draslíku a pubického ochlupení, jak sám říká. Parodický snímek se dočkal nadšeného ohlasu diváků po celém světě.
Výjimku představoval pouze Kazachstán. Jeho obyvatelům ani vládě se nelíbil obraz zaostalého státu, kde ženy bydlí v klecích, žijí nejčistší prostitutky ze zemí Střední Asie a pije se koňská moč. Přestože šlo o recesi.
Vláda proto doporučila kinům, aby film nepromítala, což se podle Rádia Svobodná Evropa rovnalo zákazu promítání. Zároveň zvažovala podání žaloby na britského herce Sachu Barona Cohena, který ztvárnil hlavní roli reportéra Borata, milovníka upnutých zelených plavek. Režim také zaplatil sadu reklam v amerických novinách, které zobrazovaly Kazachstán jako moderní zemi.
Když byl letos ohlášen druhý díl filmu, mezi obyvateli Kazachstánu to vyvolalo podobné reakce jako před 14 lety. Část jich protestovala před americkým velvyslanectvím a přes sto tisíc lidí podepsalo petici proti vysílání snímku.
Tomu ale nakonec nezabránili. Minulý týden mělo pokračování Borata premiéru na streamovací službě Amazon Prime. Hlavní hrdina si zde kvůli zostuzení své země odpykává doživotní trest v gulagu.
Vláda však tentokrát k restrikcím ani výhrůžkám nepřistoupila. Jak v roce 2012 připustil kazašský ministr zahraničí, Borat místní ekonomice spíš pomohl a díky němu až desetinásobně stoupl turismus v zemi. "Jsem vděčný Boratovi, že pomohl nalákat turisty do Kazachstánu," uvedl tehdejší ministr Jeržan Kazychanov podle stanice Al Jazeera.
Proto také kazašská rada pro cestovní ruch kývla na nápad Dennise Keena, který se mezitím v Kazachstánu zabydlel, a jednu z oblíbených hlášek Borata začlenila do reklam lákajících turisty do země. Anglickou frází "very nice" (v překladu "velmi pěkné") tak nyní spoty označují kazašskou přírodu, architekturu i místní kuchyni.
Podle Kairata Sadvakassova, místopředsedy kazašské rady pro cestovní ruch, slogan "nabízí perfektní popis obrovského kazašského turistického potenciálu v krátké a zapamatovatelné formě", cituje ho britský deník The Guardian.
I love this. After taking offense and banning the first Borat film (2006), Kazakhstan reverses course by embracing by its catchphrase: "VERY NICE!"
— Siamak Kordestani (@SiaKordestani) October 27, 2020
Now they are using Borat to promote tourism. Can't wait to visit! ✈️🇰🇿
https://t.co/kiwddcj5sm pic.twitter.com/N2TyjxfoRM
"V Kazachstánu je doba před Boratem a po Boratovi," potvrzuje Keen, který uvádí v kazašské televizi cestovatelský pořad a ironicky se přirovnává k "americkému Boratovi". Jak uvádí jeho kolega Yermek Utemissov, který s ním reklamy připravil, Kazaši jsou na takový typ spotů daleko připravenější, než tomu bylo při vydání prvního Borata. "Je to nová generace. Mají Twitter, mají Instagram, mají Reddit, umí anglicky a znají memy. Chápou to," vysvětluje americkému deníku New York Times.
"V době pandemie covidu-19, kdy je turismus utlumen, je dobré, když se o vaší zemi píše v médiích. I když ne v nejlepším světle," dodává Sadvakassov. "Rádi bychom s Cohenem spolupracovali nebo by tu mohl i natáčet." Sám herec zatím na nabídku nekývl.