Paříž - Deset let po tragické nehodě letadla Concorde, při níž zahynulo 113 lidí, dnes začíná soud, který má přinést odpověď na otázku, kdo je za katastrofu zodpovědný.
Podle výsledků vyšetřování poslala 25. července 2000 nadzvukový letoun k zemi drobnost: malá kovová lamela, která odpadla na vzletovou dráhu z letounu Continental Airlines.
Součástka propíchla pneumatiku Concordu, která explodovala, a její části protrhly palivové nádrže letadla. Následnému požáru už nemohl nikdo zabránit.
Podle státního zástupce nebyl osudný kus kovu k letounu Continentalu připevněn dostatečně pevně a byl vyroben z titanu, které je narozdíl od běžně používaného hliníku tvrdší a snáze může něco protrhnout.
Šest obviněných
Aerolinky Continental ale odmítají, že by byly za nehodu zodpovědné. Jejich právní zástupce Olivier Metzner prohlásil, že má celkem 28 svědků, kteří verzi vyšetřovatelů zpochybňují. Concorde podle něj začal ohřet dříve, než na lamelu najel.
Soud má těžký úkol. Má prověřit, zda někdo ze čtyř obviněných zaměstnanců Continentalu zanedbal své povinnosti.
Obvinění z neúmyslného zabití čelí šest obviněných: aerolinky Continental Airlines, John Taylor, svářeč, který v době nehody pro Continental pracoval, jeho nadřízený Stanley Ford. Dále šéf testování Concordu Henri Perrier a bývalý šéfkonstruktér nadzvukového letounu Jacques Herubel. Šestým obviněným je bývalý šéf franouzského úřadu pro civilní letectví Claude Frantzen.
K nehodě došlo, když Concorde společnosti Air France startoval z pařížského letiště. Na palubě byli zejména němečtí turisté, kteří směřovali do Karibiku.
Poté, co letoun zachvátil požár, snažil se pilot marně nad strojem získat kontrolu. Po šesti kilometrech Concorde narazil do hotelu v městečku Gonesse. V troskách zahynulo všech 109 lidí na palubě, včetně tří dětí, a čtyři zaměstnanci hotelu.