Giottovy fresky pod UV paprsky

Giottovy fresky pod UV paprsky
,,Objevili jsme tajného Giotta," říká Isabella Lapi Balleriniová z prestižní restaurátorské školy Opificio delle Pietre Dure (vlevo freska pod běžným světlem, vpravo pod UV).
,,Věděli jsme, že z našeho výzkumu získáme nějaké velmi zajímavé výsledky, ale když jsme se podívali pod paprsky UV, najednou před námi tyto velmi bledé malby zničené starými restaurátorskými pracemi získaly nový život," říká Cecilia Frosininová.
Giotto pracoval v kapli technikou zvanou freska-secco (suchá freska), kdy jsou akvarelové barvy vtírány do uschlé a pak znovu zvlhčené omítky. Naopak jiné slavné Giottovy práce - například v sousední Kapli Bardiů nebo ve chrámu svatého Františka v Assisi - jsou malovány takzvanou pravou freskou, tedy do ještě vlhké a čerstvé omítky.
Říká se, že fresky v kapli Peruzziů měly vliv na Michelangela Buonarrotiho, který ve Florencii pracoval více než 150 let po Giottově smrti. Michelangelovou nejslavnější prací bylo vymalování Sixtinské kaple v Římě. Zobrazit 15 fotografií
Foto: Reuters
Reuters Roman Gazdík, Reuters
9. 3. 2010 9:40

Florencie - Po stovky let byly skryty původní pestré detaily fresek předchůdce italské renesance Giotta di Bondoneho (1267? - 1337) nacházející se v kostele Santa Croce, jednom z těch nejvíce impozantních v celé Florencii.

Giotto vymaloval dvanáct metrů vysokou Kapli Peruzziů okolo roku 1320. Na počátku osmnáctého století však byly jeho barvy přemalovány bílou vrstvou, která byla odstraněna až při restauraci roku 1840.

 

Tehdejší restaurátoři však nepoužívali příliš jemné techniky, mimo jiné šlo o hrubá rozpouštědla a ocelovou vlnu. Výsledkem tak byla homogenizace malby. Restaurátoři také domalovali ta místa, kde byla původní malba zničena.

Další restaurování roku 1958 tyto přidané části odstranilo, barvy však zůstaly nevýrazné a malba chudá na detail. Původní bohatost obrazu odhalily teprve paprsky UV záření při současných pracích.

 

Právě se děje

Další zprávy