Nová pravidla pro mezinárodní dopravu schválili ve čtvrtek po dlouholetém vyjednávání poslanci Evropského parlamentu. Tzv. silniční balíček měli na stole již potřetí, dosud se však nedokázali dohodnout na tom, jaké mzdy by měli řidiči kamionů dostávat.
Země západní Evropy v čele s Francií se snažily prosadit, aby se na řidiče kamionů uplatňovala již schválená směrnice o vysílání pracovníků. Ta zavádí princip stejné odměny za stejnou práci na stejném místě. Řidiči kamionů by tak museli dostávat stejnou mzdu jako řidiči v zemích, kterými projíždějí.
Francie chtěla novými pravidly chránit své podniky před konkurencí z východních zemí, včetně České republiky, kde jsou obecně nižší mzdy a místní firmy díky tomu mohou nabízet své dopravní služby levněji. Europoslanci ale ve čtvrtek schválili zvláštní pravidla pro dopravní sektor. Díky nim budou moci čeští řidiči odvézt náklad do Německa nebo Belgie bez toho, aby museli pobírat německý či belgický plat.
"Právě byl odhlasován balíček mobility, který bude mít pozitivní dopady nejen na Českou republiku, ale také na celý vnitřní trh," napsal na Twitter pár minut po hlasování europoslanec a člen dopravního výboru Pavel Telička.
Jsem rád, že legislativa, na které jsem několik let pracoval a jsem spoluautorem dealu, nakonec prošla a pomůže tak zjednodušit situaci na silničním trhu. https://t.co/NLDsKWa1aq
— Pavel Telička (@Telicka) April 4, 2019
Ke konečnému přijetí silničního balíčku zbývá už jen dohoda v rámci tzv. trialogu. Při něm se sejdou zástupci europarlamentu, Evropské komise a také Rady EU, složené z ministrů členských států.
Trialogu se z českých europoslanců zúčastní Martina Dlabajová (ANO). "Dnes jsme v Evropském parlamentu schválili kompromis, který respektuje specifičnost odvětví dopravy a zároveň zajišťuje vyváženost mezi ochranou řidičů a zachováním volného pohybu služeb v EU," komentovala výsledek hlasování.
Odpočinek mimo kamion a další změny
Poslanci ve čtvrtek odhlasovali i další pravidla. Řidiči se například budou muset každé čtyři týdny vracet ze zahraničí do země svého původu. Dále budou muset mít povinnou pauzu na odpočinek po šesti dnech, a to vždy mimo svůj kamion.
Nová pravidla se budou týkat i kabotáže, tedy přepravy zboží v rámci jiného členského státu. Pokud tedy bude český řidič vozit náklad z Berlína do Hamburku, nesmí tak činit déle než tři dny. Následně se musí vrátit zpátky do ČR a zůstat zde alespoň po dobu 60 hodin.
Silniční balíček se zamlouvá i českému sdružení dopravců ČESMAD Bohemia. "Přijaté kompromisy jsou dobrým základem pro trialog," uvedl stálý zástupce sdružení při EU Jan Němec.
Odsouhlasení pravidel pro dopravce Evropským parlamentem představovalo dosud nejobtížnější část schvalování nové legislativy. Zatímco členské státy se na kompromisu, který je přijatelný pro Česko, dohodly už loni na podzim, europoslanci návrh opakovaně odmítli. I ve čtvrtek návrh prošel těsnou většinou 15 hlasů.
O silničním balíčku se mělo hlasovat už minulý týden, kvůli vysokému počtu pozměňovacích návrhů se ale předseda europarlamentu Antonio Tajani rozhodl legislativu z programu jednání stáhnout. Předtím se zase nedařilo balíček schválit v dopravním výboru, který měl jeho projednávání na starosti.