Peking - Přední čínské aerolinky spojily síly a dohodly se na vytvoření takzvané černé listiny neukázněných cestujících, kteří se pro ně stávají stále větším problémem. Společnosti Air China, China Eastern, China Southern, Hainan Airlines a Spring Air se dohodly, že budou sdílet jména cestujících, kteří se během letu špatně chovali. Těmto osobám pak zakážou další cestování na svých linkách.
Čínský letecký trh v posledních letech prudce roste. Očekává se, že v roce 2034 Čína překoná Spojené státy a stane se největším leteckým trhem světa podle počtu cestujících.
Spolu s nárůstem letecké přepravy se ale zvýšil i počet případů zpoždění a obavy z chování neukázněných čínských cestujících. Loni v červenci čínské úřady pozastavily provoz na malém letišti ve východní Číně, když jeden z cestujících zapálil záclonku a noviny v první třídě letu aerolinek Shenzhen Airlines.
Například úřady v Thajsku loni zadržely asi 30 čínských turistů, kteří se na letišti v Bangkoku rozhodli odreagovat tím, že zpívali čínskou hymnu a odmítali nastoupit do letadla. Jejich let byl zpožděn o více než deset hodin.
Různé incidenty již přinutily některé dopravce, aby se sami chopili iniciativy. "My už svůj vlastní seznam máme," řekl marketingový ředitel aerolinek Spring Air Čang Wu-an. "Zahrnuje ty, kteří bijí personál, odmítají nastoupit do letadla nebo blokují východ," citovala jej agentura Reuters.
Aerolinky se také pokusily řešit problémy s neukázněnými cestujícími na mezinárodní úrovni. Členové Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA) vyzvali vlády, aby přijaly nová právní ustanovení, takzvaný Montrealský protokol 2014, která by umožnila společnostem žádat náhradu za náklady vzniklé chováním neukázněných cestujících.