Berlín - Řidič, který zastaví na dálničním odpočívadle, většinou doufá, že tu v příjemném prostředí stráví aspoň několik pohodových minut. To by se ale nesměl pohybovat po dálnicích v Evropě.
Jak zjistili experti z německého autoklubu ADAC, evropská odpočívadla totiž připomínají spíš hlučné, temné a odpadky zavalené "asfaltové pouště". A o těch českých to platí dvojnásob.
V dubnu a květnu ADAC testoval 101 odpočívadel v šestnácti zemích. Jedničku si od kontrolorů vysloužili Rakušané, Chorvati a Maďaři, s pětkou naopak zcela propadli Španělé, Slováci a Češi.
"Nejhorší případy jsme objevili v Česku, ve Španělsku a na Slovensku," uvedli kontroloři německého autoklubu.
"Buď tam nebyly vůběc žádné toalety, nebo byly extrémně poškozené a špinavé. Na parkovišti chyběly aparáty pro tísňové volání, marně jsme hledali i bezpečnostní kamery."
Pětka pro Čechy
Z českých odpočívadel si ADAC náhodně vybral dvě - Starovičky u Hustopečí na dálnici D2 a Speřice u Humpolce na D1. Mimo jiné i proto, že leží na tazích, kudy se z Česka cestuje přes hranice do ciziny.
Každé z nich navštívili kontroloři celkem dvakrát - v různé dny, jednou ve dne a jednou v noci.
Ve Starovičkách chyběly stoly, k nimž by se dalo sednout, i dostatek košů na odpadky. Toalety byly podle ADAC v tak katastrofálním stavu, že se vůbec nedaly použít. Na parkovišti nejsou vyhrazena místa pro postižené, o funkčním bezpečnostním systému nemluvě.
Speřice dopadly podobně. Jen s tím rozdílem, že se tamní záchody nedaly použít, protože byly uzamčené.
"Na českých odpočívadlech jsme navíc v noci bloudili v úplné tmě," vysvětlují němečtí automobiloví experti, proč Čechům udělili dvakrát nedostatečnou.
Dětský ráj ve Francii
"Nevytáhla" se ani odpočívadla ve Slovinsku, Nizozemsku a Belgii. O body přišla hlavně kvůli nevyhovujícím hygienickým zařízením.
Až ve středu pole se - kvůli nedostatečné čistotě - umístily odpočinkové zóny z Norska. Nadchly pouze svou polohou.
"Co se okolní krajiny týče, patří norská dálniční odpočívadla k těm vůbec nejlepším," uvádí ADAC. "Kde jinde můžete počátkem května piknikovat při teplotě 24 stupňů s výhledem na zamrzlé jezero?"
A kdo v evropském testu naopak obstál? Kromě už zmiňovaného Rakouska, Chorvatska a Maďarska také Francie, Švýcarsko či Švédsko. Francouzi přesvědčili zejména rozsáhlými zelenými plochami s dětskými hřišti a všudypřítomnými přístroji pro tísňová volání.
Raději nezastavovat
Vůbec nejlepší známku dostaly od kontrolorů dvě zóny z Rakouska: Gaishorn na dálnici A9 a Lanschütz na A10. A ne náhodou. Asfinag, provozovatel rakouské sítě rychlostních silnic a dálnic, totiž začal starší odpočívadla systematicky modernizovat. Do roku 2015 chce tři stovky z nich předělat a dovybavit.
Rakouská snaha "zlidštit" cestování po dálnicích je ale v Evropě ojedinělá. "Až na vyjímky nás žádná země svými zařízeními nepřesvědčila," shrnuje ADAC. "Příliš mnoho dálničních odpočívadel se nehodí ani ke krátké zastávce, natož pak k odpočinku."
Z celkem 101 hodnocených oddechových zón jich 17 dostalo pětku, 22 čtyřku, 22 trojku, 29 dvojku a jen 11 jedničku.