Hongkong - Rychle se rozrůstající asijské a blízkovýchodní letecké společnosti si v poslední době objednaly stovky nových letadel. Nyní se ale potýkají s problémem, kde pro ně rychle najít piloty.
Nedostatek zkušeného personálu zvyšuje obavy o bezpečnost cestujících a působí zmatek v letových řádech.
Opatrní pasažéři spoléhají na velké, známé aerolinie, které si mohou dovolit najmout nejlepší zaměstnance, píše agentura AP.
Boj o piloty se stupňuje již několik let, nejnovější objednávky letadel ale dodávají tomuto problému na naléhavosti.
Vzhledem k bouřlivému vývoji asijské ekonomiky a k rostoucí poptávce po letecké dopravě, která je s tím spojena, bude mít asijský kontinent v nadcházejících dvou desetiletích podle předpokladů hlavní podíl na koupi letounů na světových trzích.
Nových letadel je víc než pilotů
"Poměrně velký počet přepravců zvyšuje své objednávky. Ale odkud brát piloty? Nedostatek se určitě projeví již v příštím roce, protože bude dodáno mnoho nových letadel," upozornil Shukor Yusof, analytik letecké dopravy pracující pro firmu Standard & Poor.
Kupříkladu indonéské aerolinie Lion Air si minulý měsíc objednaly 230 boeingů 737 a uvažují o koupi 150 dalších. Firma Qatar Airways má podepsanou objednávku na 55 letounů Airbus SAS a společnost Emirates na 50 boeingů 777.
Podívejte se: Největší dopravní letadlo přistálo v Praze
Boeing a Airbus očekávají, že v období mezi lety 2011 a 2030 bude do Asie mířit asi třetina celosvětových dodávek letadel v celkové hodnotě přesahující bilion dolarů.
Hledá se 14 tisíc nováčků
Aby bylo možné udržet růst a nahrazovat piloty odcházející do důchodu, bude Asie podle Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) potřebovat v nadcházejících 20 letech 229 676 pilotů oproti 50 344, kteří v asijských aeroliniích působili v roce 2010.
ICAO soudí, že ročně tak v Asii bude chybět kolem 9000 pilotů. Poptávka totiž bude po zhruba 14 000 nových pilotech, ale kapacita pro výcvik bude jen pětitisícová.
"Nikdy v dějinách jsme nebyli svědky toho, že by se součástí střední třídy staly dvě miliardy lidí s potenciálním zájmem o leteckou dopravu. Ten čas ale teď nastal," prohlásil William Voss, šéf Nadace pro leteckou bezpečnosti (FSF) se sídlem ve Washingtonu.
Základem je školení
Některé aerolinie již začaly jednat. Firma Emirates oznámila plán zřídit specializované výcvikové středisko pro piloty v Dubaji, které bude schopno školit naráz až 400 studentů.
Podívejte se: Letouny budoucnosti podle NASA
Také kanadská firma CAE, zabývající se výcvikem pilotů, v letošním roce sdělila, že rozšiřuje své středisko v čínském městě Ču-chaj, které vede společně s čínskými aeroliniemi China Southern Airlines.
Ale Roei Ganzarski z firmy Boeing varoval, že najímání pilotů bude pro letecký průmysl představovat dlouhodobý problém. "Už jsme slyšeli o několika aeroliniích, které buď musely omezit provoz nebo dokonce nechat některá letadla na zemi, protože neměly koho posadit do kokpitu," řekl.
Vycvičit pilota dopravního letadla je časově i finančně náročné; celý proces může trvat tři až čtyři roky, za něž adepti nalétají asi 1500 letových hodin. Další rok může zabrat výcvik pilota pro konkrétní typ stroje poté, co ho přijme určitá letecká společnost.
Emirates problémy nemají
Podle odborníků z leteckého průmyslu čekají největší potíže malé dopravce, protože ti nemohou konkurovat velkým, bohatým firmám, jako jsou největší blízkovýchodní aerolinie Emirates, sídlící v Dubaji.
Podle kapitána Alana Stealeyho nebude mít firma Emirates potíž dosáhnout svého cíle 600 pilotů pro letošní rok, ačkoli v předchozích letech jich měla jen 400 až 450.
Emirates totiž mohou zájemcům nabídnout štědré platy a další výhody. Druhý pilot si průměrně ročně vydělá 95 000 dolarů čistého (1,78 milionu korun) a kapitán zhruba 135 000 dolarů (2,53 milionu korun), k tomu mají navíc zdarma bydlení, školné či zdravotní pojištění. Emirates navíc provozují nejmodernější stroje, což je pro uchazeče další pobídkou.
Pařížský aerosalon: Byznys u ranveje a nebe plné stíhaček
Havárie letounu Air India Express při přistávání v indickém Mangalúru v květnu 2010, která si vyžádala 158 mrtvých, zvýraznila problémy malých dopravců.
Vyšetřování odhalilo, že srbský pilot Boeingu 737 více než polovinu letu prospal a probudil se těsně před přistáním zcela dezorientovaný.
To jen prokázalo tvrzení, že nedostatek pilotů v Indii vede k tomu, že piloti nemají mezi po sobě následujícími lety čas si pořádně odpočinout. Indické aerolinie navíc jsou nuceny shánět zaměstnance v zahraničí a někteří uchazeči, kupříkladu z východní Evropy, mají problémy s angličtinou.
Cizince ale najímají ve velkém i další asijské země. Čínský tisk napsal, že v Číně působí minimálně 1300 zahraničních letových kapitánů.