Airbus ztracený v Atlantiku se rozbil nárazem o hladinu

Zahraničí Zahraničí
2. 7. 2009 15:47
Vyplývá to z první zprávy francouzských vyšetřovatelů

* Jde o let společnosti Air France z Rio de Janeira do Paříže * Letadlo zmizelo z radarů za silné bouře a mohutných turbulencí nad oceánem * Na jeho palubě se nacházelo 228 lidí, nikdo z nich nepřežil * Dosud se nepodařilo najít černé skříňky

Paříž - Airbus A330-200 společnosti Air France, který prvního června na cestě z Rio de Janeira do Paříže ztroskotal uprostřed Atlantického oceánu, se nerozpadl ve vzduchu. Všech 228 lidí na palubě zahynulo.

Vyšetřovatelé dnes zveřejnili první závěry expertních analýz a odmítli dosud spekulované teorie, že se letoun rozlomil už ve vzduchu. Naopak, analýzy ukazují, že se stroj rozbil nárazem o vodní hladinu. Letadlo údajně narazilo na hladinu se silným vertikálním zrychlením.

„Vizuální zkoumáni ukázalo, že došlo ke kontaktu letadla (s vodou). Letadlo narazilo spodní částí trupu a bylo tam vertikální zrychlení," prohlásil Allain Bouillard z Úřadu vyšetřování analýz a bezpečnosti civilního letectví (BEA). „V momentě kontaktu bylo letadlo pravděpodobně ještě celé."

Podle Bouillarda letadlo narazilo ve směru letu a v moři nebyla nalezena ani jedna nafouknutá záchranná vesta, což znamená, že pasažéři pád do moře neočekávali.

„Skutečnost, že nebyly nafouknuty záchranné vesty, znamená, že cestující nebyli připraveni na nouzové přistání na moři," prohlásil Bouillard, podle nějž však stále není možné určit příčinu nehody.

„Vyšetřování takové nehody je jako puzzle a my máme velmi málo prvků," řekl. „Jsme ještě velmi daleko od toho, abychom mohli stanovit příčiny."

Jako o jedné z možných se hovořilo o konfliktních informacích poskytovaných měřidly rychlosti, takzvanými Pitotovými trubicemi. Podle Bouillarda je jasné, že trubice skutečně poskytovaly rozdílné rychlostní údaje, jaký vliv to však mělo na nehodu, není prý vyšetřovatelům stále jasné.

Bouillard rovněž potvrdil informace, že v době nehody bylo letadlo řízeno manuálně, a nikoli autopilotem. V okamžiku startu letadlo signalizovalo jeden problém, podle Bouillarda však na provoz stroje "neměl vliv".

Klíčem k řešení by mohly být informace zaznamenané na černých skříňkách.

Ty se zatím pátracím týmům nepodařilo v hlubokém oceánu nalézt a jejich majáky už pravděpodobně nefungují. Francouzští vyšetřovatelé však hodlají po signálech skříněk až do 10. července dále pátrat pomocí ultracitlivých podvodních mikrofonů a od 14. července pak i "jinými způsoby".

BEA také čeká na první informace z pitev těl pasažérů. Těch bylo z moře vyzvednuto 51 a pátrání po zbylých už skončilo.

 

Právě se děje

Další zprávy