Brusel - Vysoké emise oxidu uhličitého, hluk a velká spotřeba pohonných hmot. To jsou v kostce hlavní argumenty ekologů proti letecké dopravě.
A právě to chce teď Evropská komise změnit. Dnes odstartovaná iniciativa Clean Sky má z létání do roku 2020 učinit ekologicky stejně přijatelný způsob přesunu, jako je jízda plně obsazeného auta s nízkými emisemi.
"Potřebujeme podstatnou změnu v letecké dopravě," komentoval projekt Jack Metthey z ředitelství EK pro dopravu. "Průmyslový růst se nezastaví, takže nemáme jinou alternativu než podporovat ambiciózní iniciativy jako Clean Sky," dodal.
Sedmiletá technologická iniciativa si dává za cíl dosáhnout do dvanácti let snížení emisí oxidu uhličitého a hluku z leteckých motorů o polovinu a oxidů dusíku dokonce o 80 procent. Sama EU na to dá 800 milionů eur, stejnou částku přidá asociace leteckého průmyslu.
Čistější nebe je přitom podle expertů realizovatelné. Kvalitnější materiály, nový aerodynamický design, zelené palivo, úspornější motory, ale třeba také vyšší letové hladiny pro daleké destinace a naopak větší využití vrtulových letadel na regionálních linkách - to vše jsou možné cesty.
Inteligentní křídla
Letadla by také měla dostat "inteligentní křídla" (označovaná jako SFWA), která mohou měnit své parametry a snížit tak spotřebu motorů až o pětinu.
Renesance se dočká také rotorové létání, tedy dopravní vrtulníky. Pro krátké lety v hustě zalidněných oblastech jsou totiž nepostradatelné.