Zlín - Silničáři ze Zlínského kraje používají k opravě výtluků na silnicích druhé a třetí třídy novou technologii. Dosud se výtluky opravovaly trvanlivějším způsobem až na jaře, ale zařízení Silkot tyto práce vykonává i při teplotách až do minus pěti stupňů Celsia.
Stroj zahřeje vozovku a zaplní otvor recyklátem předehřátým v zásobníku na teplotu 160 stupňů Celsia. Následně je materiál zaválcován. Vlivem tepla by se měl recyklát lépe spojit s původní rozehřátou silnicí a takto opravené místo by mělo vydržet podstatně déle než výtluky opravované studenou směsí.
"Tuto zimu chceme na opravy se strojem Silkot vynaložit asi 300 000 korun," sdělil provozně-technický náměstek Ředitelství silnic Zlínského kraje Radek Berecka.
Ve Zlínském kraji nabízejí tyto opravy výtluků dvě firmy. "Zkoušíme tuto metodu na několika místech v našem kraji letos poprvé. Budeme takto opravená místa sledovat, abychom si ověřili, jaká je skutečná životnost těchto oprav," uvedl ředitel ŘSZK Bronislav Malý.
ŘSZK za veškeré letní vysprávky vozovek zaplatí v tomto roce přibližně 50 milionů korun.
Během letošní zimy se několik motoristů zajímalo o možnost získat náhradu škody za poškození vozidla při najetí do neoznačeného hlubokého výtluku.
"Většina žádostí o odškodnění má bohužel vážné nedostatky. Chybí například přesná lokalizace místa, chybějí protokoly policie. Kompletní žádosti se předávají k rozhodnutí, pokud jde o krajské silnice, orgánům Zlínského kraje," uvedl Berecka s tím, že loni kraj neuznal náhradu ani jedné takové škody.