Silnice jako ementál? Ministerstvo chce návrat cestářů

Domácí Domácí
31. 1. 2011 15:07
Na dotazy čtenářů Aktuálně.cz odpovídal Milan Dont z ministerstva dopravy
Milan Dont během rozhovoru se čtenáři Aktuálně.cz
Milan Dont během rozhovoru se čtenáři Aktuálně.cz | Foto: Michal Štůsek

Praha - Zima ještě zdaleka neskončila, ale české silnice mnohde připomínají tankodrom. Jejich stav není zdaleka ideální a ani letos nebude dost peněz na zlepšení situace.

Státní fond dopravní infrastruktury vyčlenil na opravu čtyři miliardy korun. Odborník ČVUT na pozemní stavby František Lehovec přitom odhadl nutné minimum na 4,5 miliardy.

Plán ministerstva dopravy pro příští rok je optimističtější. Šéf resortu Vít Bárta slibuje, že na opravy z rozpočtu vyčlení cca osm miliard, tedy dvojnásobek letošní částky. Konkrétní návrh ale ministerstvo zatím nezveřejnilo.

Nejsme Švédsko či Itálie

Podle Milana Donta, který na ministerstvu dopravy vede Odbor pozemních komunikací, by neutěšenou situaci mohl změnit plánovaný návrat cestářů.

"Hodláme ověřit, jestli menší firmy budou svěřené komunikace spravovat efektivněji, než velké nadnárodní firmy," nastínil záměr pilotního projektu, který odstartuje příští rok ve Středočeském kraji.

Za špatný stav silniční sítě podle něj může dlouhodobá podfinancovanost. "Před pěti lety byl náš rozpočet sto miliard a dnes třicet šest," reagoval na jeden z dotazů.

"Není to však jen o penězích, ale také o klimatickém pásu, ve kterém ČR leží. Časté střídání teplot pod a nad bodem mrazu je pro silnice totiž daleko horší, než relativně stálé teploty ať už plusové či minusové ve Skandinávii nebo jižních zemích," dodal.

Všechny odpovědi na dotazy čtenářů čtěte zde:

Odpovězeno: 31. 01. | 13:05Autor: Libor

Otázka: Dobrý den, souhlasíte s tvrzením expertů z ČVUT, že stav českých silnic odpovídá kvalitě práce, která je na nich odvedena?

Milan Dont, ministerstvo dopravy: Jistě se shodneme na tom, že stav nený ideální a máme v tuto chvíli, co dohánět.

Odpovězeno: 31. 01. | 13:08Autor: Martin Grepl

Otázka: Je nutné tak silné solení silnic? Mám pocit, že silničáři, jenom aby nějaký řidič neřekl, že zaspali, raději aplikují na milimetr sněhu centimetr soli. Je to určitě drahé, neekologické a silnice po takové kůře vypadají tak jak vypadají. Chápu, že se solí někde v kopcích, ale na Hané?

Milan Dont, ministerstvo dopravy: Snažíme se hlídat optimální solení silnic vzhledem k tuhosti zimy a klimatickým podmínkám v konkrétní oblasti. Byť to vypadá pro řidiče nelogicky, někdy sypeme silnice i z preventivních důvodů. Ono si nevyberete. Špatně je ať sypeme nebo nesypeme :-)

Odpovězeno: 31. 01. | 13:11Autor: Tomáš Rutkay

Otázka: Dobrý den, měl bych dotaz ohledně stavby dálnice D3 v Jihočeském kraji, konkrétně v úseku z Veselí nad Lužnicí do Českých Budějovic. Ještě před koncem roku se hovořilo o tom, že by se tento úsek mohl začít stavět velmi brzy, a to formou PPP projektu. Kdy se tedy začne stavět? Děkuji.

Milan Dont, ministerstvo dopravy: Co se týče projektu PPP, tak intenzivně pracujeme na příprave legislativních podmínek. S výstavbou tohoto úseku počítáme v letech 2015-2017.

Odpovězeno: 31. 01. | 13:13Autor: Ivanka

Otázka: Dobrý den pane Donte,mám takový dotaz,když jsem byla mladá tak byli tzv cestáři,každý měl nastarosti úsek silnice dnešní tech.sl.mají větší techniku a vozovky i chodníky jsou neudržované,proč do toho nezapojíte i nezaměstnané?

Milan Dont, ministerstvo dopravy: S návratem "cestářů" počítá pilotní projekt, který plánujeme na ŘSD spustit ve Středočeském kraji v následujícím roce. Hodláme ověřit, jestli menší firmy "cestáři" budou svěřené komunikace spravovat efektivněji, než velké nadnárodní firmy.

Odpovězeno: 31. 01. | 13:17Autor: Macner

Otázka: Mám obavy, že s opravou silnic je to jako s nákupy na ministerstvech. Koupí se předražené a o navýšení se rozdělí. Jsou úseky kde se na podzim pokládal nový asfalt a je samá díra. Vedle je starý netknutý. kdo zodpovídá za kvalitu a jaká je záruka? Myslám, že standartní korupce je i tady.

Milan Dont, ministerstvo dopravy: Za kvalitu odpovídá firma provádějící práce investorovi (ŘSD nebo SÚS) za standardních podmínek záruční doby, která je u běžné údržby půl roku a u rozsáhlejších oprav až dva roky. Bohužel v zimním období může používat jen omezené způsoby oprav.

Odpovězeno: 31. 01. | 13:20Autor: Luboš

Otázka: Proč nedokážete opravit silnice tak, aby záplaty vydržely déle než dva tři měsíce? Neplatí tady více než kde jinde, že "práce kvapná..."?

Milan Dont, ministerstvo dopravy: Kvalita výspravy odpovídá použité technologii s ohledem na klimatické podmínky. Od letošního roku jsme posíli rozpočet SFDI v položce opravy, v rámci kterých budou prováděny opravy většího množství silnic než v současné době.

Odpovězeno: 31. 01. | 13:23Autor: Rostislav Jambor

Otázka: Dobrý den, loni se hodně úseků silnice R7 frézovalo a dělal se nový povrch. Dnes tyto úseky vypadají hůře než předloni. Čím to je a jakou záruku dávají firmy, které tuto práci odvedou? Není přeci možné frézovat a balit každý rok.

Milan Dont, ministerstvo dopravy: Záruky viz. má odpověď výše. Na silnici R7 a I/7 byly v loňském roce provedeny pouze dvě opravy většího rozsahu a to v okolí Slaného a u Všehrd. Každá stála přibližně sedm milionů, u ostatních šlo pouze o lokální výspravy.

Odpovězeno: 31. 01. | 13:28Autor: Ing.Vladimír Pilát

Otázka: Značný vliv na devastaci silnic mají přetížené kamiony. Přesto se neváží. Co s tím uděláte?

Milan Dont, ministerstvo dopravy: Není pravda, že by se nevážilo. V současné době dochází v rámci běžné kontroly k nízkorychlostnímu vážení vybraných nákladních vozidel (mobilní váhy). V dohledné době bude dokončena prováděcí vyhláška pro vysokorychlostní vážení, které umožní za jízdy zvážit každé vozidlo. Největším viníkem nejsou paradoxne tranzitující kamiony, ale lokální dopravci - např. sypkých materiálů. Nová vyhláška pomůže i krajským silnicícm.

Odpovězeno: 31. 01. | 13:30Autor: Radek D.

Otázka: Stěna mého domu je těsně u silnice. Dům má nově opravenou fasádu. Z výmolů odstřikuje na fasádu voda a tu následně zněčišťuje. Mám nárok na nějaké odškodnění od správce komunikace?

Milan Dont, ministerstvo dopravy: Je-li škoda způsobena špatným technickým stavem komunikace, odpovídá za ni vlastník pozemní komunikace. Každý takový případ je individuálně zkoumán.

Odpovězeno: 31. 01. | 13:33Autor: Martin Grepl

Otázka: Díry na "nových" silnicích (4-5 let starých) poukazují na špatnou kontrolu odvedené práce, nebo na špatnou práci úředníků, kteří by měli v rámci záruky (která určitě není dvouletá) nechat silnice odborně opravit. Ještě jsem toto nikde nezaznamenal. Vždy se to nechá dojít až na pozáruční opravy.

Milan Dont, ministerstvo dopravy: V některých případech se jedná o skryté vady, které nemohly být při přebírání stavby odhaleny. V současné době zvyšujeme důraz na kontrolní činnost při přebírání staveb.

Odpovězeno: 31. 01. | 13:37Autor: Adam D.

Otázka: Dobrý den, zajímalo by mne, jestli máte informace o způsobech oprav silnic např. ve Skandinávských zemích. Z osobní zkušenosti vím, že žádné díry na nich nejsou a určitě je nepotřebují opravovat po každé zimě. Nebylo by výhodnější udělat opravu jednou a pořádně?

Milan Dont, ministerstvo dopravy: Silniční síť v ČR byla dlouhodobě podfinancovaná. Komunikace jsou tedy ve špatném technickém stavu. Není to však jen o penězích, ale také o klimatickém pásu, ve kterém ČR leží. Časté střídání teplot pod a nad bodem mrazu je pro silnice totiž daleko horší, než relativně stálé teploty ať už plusové či minusové ve Skandinávii nebo jižních zemích.

Odpovězeno: 31. 01. | 13:39Autor: Pavel

Otázka: Dobrý den, pane Donte, jezdíte autem? Předpokládám, že ano (byť třeba služebním). Jaký je váš názor na stav silnic?

Milan Dont, ministerstvo dopravy: Ano autem jezdím. Vzhledem ke stavu silnic jsem rád, že se podařilo nalézt prostředky na rozsáhlejší opravy a ne jen lokální výspravy výtluků.

Odpovězeno: 31. 01. | 13:42Autor: Thor

Otázka: dobrý den, neměli by práce z veřejných prostředků na opravách komunikací přebírat odborníci investora, ne sami sobě údržbáři Správy (jakýchkoliv) komunikací ??? Neměli by mít osobní zodpovědnost za svěřené prostředky ???

Milan Dont, ministerstvo dopravy: Především u lokálních výsprav není možné zajistit akademický dohled nad prováděnými opravami, u větších výstaveb je to však samozřejmostí.

Odpovězeno: 31. 01. | 13:46Autor: Pacers

Otázka: Dodrý den,rád bych věděl jak dlouhou záruku dávají firmy na nově zbudované úseky dálnic.

Milan Dont, ministerstvo dopravy: Běžně je záruka dva roky na souvislé opravy a pět let na novostavby. Zásadní změnou budou projekty v režimu PPP, kde bude záruka poskytnuta až na dnes neuvěřitelných 35 let, navíc s povinností zhotovitele před předáním státu celý úsek ještě zrekonstruovat.

Odpovězeno: 31. 01. | 13:49Autor: McBobr

Otázka: Kontroluje se vůbec práce silničářů? Přijde mi že ne. Pokládání nového povrchu přes napadané listí a mokrý podklad a nebo ještě lépe do louží je zřejmě normální věc. Proč se tohle neděje v Německu nebo Rakousku? Hodláte kvalitu práce a směsí kontrolovat?

Milan Dont, ministerstvo dopravy: Od nástupu nového generálního ředitele ŘSD pana Švorce došlo k výraznému posunu v důrazu na přejímání oprav a dodržování technologických postupů. Totéž očekáváme i od nových krajských ředitelů ŘSD, na jejichž místa byla vypsána výběrová řízení.

Odpovězeno: 31. 01. | 13:54Autor: kamil

Otázka: Dobrý den, nebylo by lepší aby si motoristé připláceli na opravy silnic? Platíme celkem malý daně, soc. i zdravotní, tak bysme to co nám zbyde mohli vrazit na opravy. Tak jako si máme spořit na důchod, tak by si každej spořil na svou silnici.

Milan Dont, ministerstvo dopravy: V dnešní době má hluboko do kapsy nejen motorista ale i stát. Jen pro vaši představu máme dnes třetinový rozpočet oproti dobám ministrů Řebíčka i Bendla. Chápu vaše rozhořčení, nicméně úplně bez daní, mýtného a dalších poplatků se bohužel neobejdeme. Stejná situace je i v ostatních státech EU.

Odpovězeno: 31. 01. | 13:56Autor: JN

Otázka: Jak je možné, že je peněz pořád tak málo, když platíme velmi vysoké daně z každého litru PHM? Kam jdou tyto peníze?

Milan Dont, ministerstvo dopravy: Peníze z PHM jdou do MF, ale teď vážně. Před pěti lety byl náš rozpočet sto miliard a dnes třicetšest. Stejně jsou na tom ale i další ministerstva.

Odpovězeno: 31. 01. | 13:59Autor: J.K.

Otázka: Dobrý den, chci se zeptat proč se nepoužívá nový system opravy silnic, který je levnější?

Milan Dont, ministerstvo dopravy: Všechny nové trendy oprav sledujeme a snažíme se získat, co nejvíce informací o jejich výhodách a cenách - například ŘSD začíná systematicky používat georadar pro kontrolu nejen povrchu, ale i dalších konstrukčních vrstev vozovky, aby byly odhaleny skryté vady.

Odpovězeno: 31. 01. | 13:59Autor: Hana

Otázka: Zprávami několikrát proběhl zajímavý příspěvek, že česká firma vymyslela nový způsob opravy silnic, který využívá i odpad z vyfrézovaných silnic. Oprava prý vydrží mnohem déle, cena opravy je niží a stroj zvládne opravu za 15 minut. Proč se nemohou objednat tyto přístroje? Neušetřilo by ve výsledku?

Milan Dont, ministerstvo dopravy: viz. má předchozí odpověď

Odpovězeno: 31. 01. | 14:02Autor: Vladimír

Otázka: Dobrý den,
proč se oprava výmolů řeší pouze "zastříkáváním" a zapískováním a né vyfrézováním daného místa silnice a přeasfaltováním. Při zimní údržbě se tyto provizorní záplaty vylamují při odstraňování sněhu pluhem. Děkuji

Milan Dont, ministerstvo dopravy: V těchto případech se jedná o opravy těch nejzávažnějších stavů, aby byla splněna bezpečnost a sjízdnost. Promrzlá vozovka nám bohužel jiný technologický způsob opravy neumožňuje.

Odpovězeno: 31. 01. | 14:04Autor: Vlastik

Otázka: Dobrý den. Pan ministr chce navýšit částku na opravy zvýšením dáln. poplatků a zavedením siln. daně pro fyz. osoby.Já když chtěl bydlet,musel jsem si půjčit.Co tak napřed opravit silnice a pak chtít po nás prašule?Co Vy na to, nebo diktatura pokračuje?

Milan Dont, ministerstvo dopravy: K prvnímu navýšení částky na opravy došlo již v letošním roce a to bez jakékoliv změny v daních či v ceně dálničního kupónu. Není to tedy nutně podmínkou.

Odpovězeno: 31. 01. | 14:06Autor: Marek P.

Otázka: Dobrý den pane Donte,
jak dlouho jste ředitelem Odboru pozemních komunikací?

Milan Dont, ministerstvo dopravy: Od 15.10.2010. V oboru pracuji od roku 2003.

Odpovězeno: 31. 01. | 14:09Autor: Ebo

Otázka: Proč se provádějí nekvalitní opravy raději 5x do roka, než aby se udělala jedna kvalitní oprava, která vydrží 10x déle ? .. Proč nikdo nekontroluje kvalitu oprav ? Proč se vybrané peníze za známky a DPH u pohonných hmot rozpouští bůhví kam a do silnic jde minimum ?

Milan Dont, ministerstvo dopravy: Chci váz ubezpečit, že veškeré peníze z dálničních kupónů jdou zpět do dopravy. Na ostatní otázky jsem již odpověděl dříve.

Odpovězeno: 31. 01. | 14:10Autor: Pavel

Otázka: Proč opravované silnice v České republice vydrží pouze do prvního mrazu? Opakuje se to každý rok a každý rok to stojí hodně peněz a nikdo za nic nezodpovídá.Všichni ředitelé a náměstci SÚS,ŘSD sedí na svých teplých místech a do kola tvrdí,že je málo peněz.

Milan Dont, ministerstvo dopravy: Na tyto otázky jsem již odpověděl dříve.

Odpovězeno: 31. 01. | 14:12Autor: Intruder

Otázka: V čem se liší technologie oprav silnic u nás a v zemích s podobnými klimatickými podmínkami? Výsledek je totiž diametrálně odlišný. Ani alpské a skandinávské země či Kanada nebo USA nemá tak zoufalou silniční síť jako je u nás.

Milan Dont, ministerstvo dopravy: Stejnou situaci řeší i okolní státy viz. problémy v Belgii, Francii či Německu. Jediný rozdíl je v míře zanedbanosti dopravní infrastruktury jako celku z minulosti. Některé státy jsou na tom hůře než my - např. Maďarsko.

Odpovězeno: 31. 01. | 14:17Autor: Republika Haná

Otázka: Zajímalo by mě kdo je zodpovědný za silnice v ok Blansko!Kdy bude postavena nutná silnice Bystrc -Mohelnice-Jeseník!!!!Proč pořád Pardubice kradou majetek Moravy.

Milan Dont, ministerstvo dopravy: Za komunikaci v okrese Blansko odpovídá kraj a za místní komunikace příslušné obce. Co se týče silnice I/43 ta bude řešena formou obchvatu nejkritičtějších míst. S komunikací jako celkem návrh dopravní strategie zatím nepočítá.

Odpovězeno: 31. 01. | 14:20Autor: Pavel Novák

Otázka: Dobrý den, jak je možné, že v Číně v mnohem horších klimatických podmínkách mají silnice zcela rovné a bez výtluků?? Není odvedená práce našich firem s tímto srovnáním přímo katostrofická?

Milan Dont, ministerstvo dopravy: Nelze srovnávat přepravní výkony obou zemí a ani stáří těchto komunikací, kdy na čínské straně jde o stavby postavené v posledních letech a my využíváme infrastrukturu z dob Tomáše Bati. V tuto chvíli s Čínou jednáme o možném vstupu jejich stavebních firem na náš trh.

Odpovězeno: 31. 01. | 14:28Autor: Pepa

Otázka: Za bolševika vedla přes naši obec asfaltka, která měla vodorovné dopravní značení. Dnes je z ní tankodrom a značení se jaksi vypařilo. Na úzké silnici chybí nejen středové pruhy, ale i krajní pruhy a patníky, takže auta často skončí v příkopě. Proč se neopravují aspoň životu nebezpezpečné úseky?

Milan Dont, ministerstvo dopravy: Ministerstvo dopravy se v minulosti několikrát rozhodlo pro finanční pomoc krajům viz. ministr Bendl dal 200 milionů právě na opravy vodorovného značení. Na jaře 2010 uvolnila vláda 2, 25 miliardy na opravy po zimě. Na zvyšování bezpečnosti dopravy zejména v obcích je zaměřena podpora v rámci projektu Cesty městy.

Děkuji za všechny položené dotazy a přeji vám pěkný den.

 

Právě se děje

Další zprávy