Čížkovice (Litoměřicko) - Palivo vyrobené z nebezpečných kalů z ostravských ropných lagun se začne v čížkovické cementárně Lafarge používat do dvou měsíců. Ve středu to uvedla mluvčí firmy Milena Hucanová.
Využití paliva v srpnu odmítl Ústecký kraj, firma sanující laguny jeho připomínkám ale napodruhé vyhověla. Ročně se má spálit zhruba 20 000 tun paliva, přitom z Ostravy do skladu u Litvínova má být do konce letošního roku převezeno asi 110 000 tun.
Ropné kaly se v Ostravě shromažďovaly celé minulé století, jako odpad je produkovala tamější chemička Ostram. Výsledné laguny jsou považovány za jednu z největších ekologických zátěží v Česku, celkem v nich bylo uloženo asi 200 000 tun kalů. V posledních letech se ale začaly sanovat a do konce letošního roku mají být odtěženy.
Podle mluvčího projektu Čistá Ostrava Lubomíra Zabavíka je už pryč více než polovina tekutého obsahu. Pak bude následovat vyčištění 600 000 tun kontaminované zeminy a podzemní vody na ploše deseti hektarů. Po zalesnění se má oblast změnit v lesopark.
Tekutá část odpadu půjde na Mostecko
Tekutá část odpadu se už začala nakládat do kovových kontejnerů a do konce roku by se měla přemístit na skládku východně od chemičky v Záluží na Mostecku. Jejich využití má už zamluvené cementárna Lafarge. Denně do Záluží jezdí jeden vlak, v němž je celkem 1320 tun paliva. To vzniká smícháním kalů s neutralizujícím vápnem a uhlím.
"Celkový objem tohoto paliva plánujeme energeticky využít postupně v závislosti na výrobě a vývoji trhu s cementem. Předpoklad je 20 000 tun ročně," řekla Hucanová. Hodnotu paliva i výslednou úsporu odmítla konkretizovat. "Předpokládáme, že využívání začne do dvou měsíců," dodala.
Kaly jako paliva? Lidé se bojí jedů
O využití kalů jako paliva se hovoří už několik let. První plány v roce 2008 vzbudily na Ostravsku značné obavy ze znečištění ovzduší a to samé se opakovalo i v Ústeckém kraji, kde se o něm hovoří od zimy. Podle kritiků obsahují kaly těžké kovy, polychlorované bifenyly i další toxické látky.
Odpady se v cementářských pecích spalují poměrně často, a to i včetně starých pneumatik. "Již stávající systémy a zařízení zabezpečují, že bude vše v pořádku. Nejedná se o nový typ paliva," uvedla Hucanová.