Silnice za 500 milionů. Mohla být levnější, tvrdí audit

Radek Nohl Radek Nohl
11. 8. 2012 9:45
Silnici na Děčínsku prověřuje policie. Dotační úřad i kraj jakákoliv pochybení odmítají
Stavba silnice - ilustrační foto.
Stavba silnice - ilustrační foto. | Foto: Ludvík Hradilek

Ústí nad Labem - Část peněz ze 390 milionů korun, které odtekly na rekonstrukci silnice na Děčínsku, jež je v hledáčku protikorupční policie, byly utraceny nehospodárně.

Uvádí to audit, jež pro ministerstvo financí zpracovala firma Deloitte a deník Aktuálně.cz ho má k dispozici.

V případě opravy komunikace z České Kamenice do Jiříkova však nejde o jediné podezření.

Ke stamilionům z Bruselu pomohli při hodnocení projektu také spřátelení politici z řad ODS. Stavební dozor na rekonstrukci přitom prováděla firma Along, která v minulosti patřila i současnému poslanci ODS Jiřímu Šulcovi.

A podle jednoho ze zájemců nakonec vyhrála se třikrát vyšší nabídkou. 

"Jsme si na sto procent jistí, že vše bylo v pořádku," odmítá jakékoliv pochybení mluvčí Úřadu regionální rady Severozápad Marcela Klíchová.

Policie na dotačním úřadu

Byl to přitom právě ústecký dotační úřad, který stamilionovou dotaci na stavbu přiklepl a kam si minulý týden přišli policisté pro důkazy.

Příběh zakázky se začal psát v létě 2008, jen několik měsíců před krajskými volbami a navíc v době, kdy Ústeckému kraji neotřesitelně vládla ODS.

Správa a údržba silnic Ústeckého kraje (SÚSÚK) právě tehdy vypsala soutěž, ze které za tři měsíce, před zvolením nového vedení kraje, bylo vybráno vítězné sdružení firem Herkul a Vodohospodářské stavby.

Herkul je přitom zejména v Ústeckém kraji velmi častým příjemcem veřejných zakázek.

Příliš levná nabídka

Na opravu se přiklepla dotace z Evropské unie.

Mezi deseti hodnotiteli, kteří projekt bodovali, přitom usedl Petr Kušnierz (bývalý ředitel úřadu, který byl nyní kvůli úplatkům odsouzen), Vladimír Bártl (ODS a bývalý primátor Mostu), Petr Horký (ČSSD a bývalý náměstek hejtmana v Karlovarském kraji), Kamil Řezníček (ODS a bývalý radní v Karlovarském kraji), Zdeněk Sysel (ODS) a také majitel stavební společnosti Zdislav Mazur (spoluvlastnil firmu, která dneska patří rodině vlivného člena ODS Daniela Ježka).

"U rekonstrukce silnice proběhlo několik kontrol. Jednak z naší strany, jednak ze strany Nejvyššího kontrolního úřadu a nebylo shledáno žádné pochybení," uvedla mluvčí dotačního úřadu Marcela Klíchová.

Nakonec se vybral stavební dozor. Soutěž vyhrála již zmíněná firma Along s cenou 4,3 milionu bez DPH.

"Podali jsme seriózní nabídku 1,5 milionu korun s DPH, bylo to spočítáno podle pravidel," řekl Aktuálně.cz autorizovaný inženýr Josef Dvorský.

Jenže neuspěl. Ze soutěže byla firma Dvorského vyloučena. "Co já vím, tak pan Dvorský dal nabídku, která byla neslučitelná s podmínkami," zareagoval technický náměstek SÚSÚK Jaroslav Tačner.

Firma dostala statisíce navíc

Poté, co se příspěvková organizace Ústeckého kraje dostala k milionům z Evropské unie, tak byla vyplacena firmě ROPRO, která výběr firem provedla, odměna ve výši 357 tisíc korun. Šlo o procento z unijní dotace.

Bývalá firma poslance Jiřího Šulce na stavbu dohlížela.
Bývalá firma poslance Jiřího Šulce na stavbu dohlížela. | Foto: Ludvík Hradilek

Jenže podle auditorů neoprávněně. "Výdaje nemají prokazatelně přímou vazbu na projekt a nejsou nezbytné pro realizaci," konstatují auditoři Deloitte, kteří rovněž uvádějí, že projektová dokumentace ke stavbě byla nedostatečná.

Peníze však firma zatím vracet nemusela. "Je nutné říci, že se jedná o otázku výkladu metodiky. Úřad v tuto chvíli s příjemcem jedná o nápravě," uvedla Klíchová.

Členka dozorčí rady ROPRO Petra Bezděková však o detailech nevěděla. A z vedení společnosti nikdo na dotazy Aktuálně.cz nereagoval. 

"To slyším poprvé," dodal Tačner za SÚSÚK.

Fík má nábřeží. Za maxiprachy z evropských fondů, podívejte se:

Stavba pro deset firem

Stavba nakonec stála 390 milionů korun. Mezi subdodavateli byly například společnosti AZ Sanace, Zempra DC, Armo Steel, Vertico nebo Stavební firma Hobst.  

"Byla to zakázka za zhruba 350 milionů. Podílelo se na ní asi deset firem," potvrdil Aktuálně.cz Jakub Zavoral, který byl v té době členem představenstva AZ Sanace.

Tunel je téměř v celé délce ražený, pouze úseky u portálů budou hloubené. Za tunelem pak trasa povede po mostě přes výběžek Slavičího údolí.
Tunel je téměř v celé délce ražený, pouze úseky u portálů budou hloubené. Za tunelem pak trasa povede po mostě přes výběžek Slavičího údolí. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Podle oficiálních dokumentů byl projekt ukončen 30. června 2010. Jen několik dní předtím se však Ústecký kraj rozhodl, že nechá na stejné silnici vybudovat ještě 1,5 kilometru dlouhý stoupací pruh pro kamiony.

Metr za 80 tisíc korun

Vypsal výběrové řízení, které vyhrála společnost Insky. Stavba nakonec vyšla krajskou kasu na 115,5 milionu korun. Jeden metr silnice tak spolykal bezmála 80 tisíc korun.

Kraj přiznává, že chtěl původně obě stavby spojit dohromady. Jenže podmínkou pro vydání územního rozhodnutí bylo podle mluvčí kraje Magdaleny Hanáčkové i posouzení vlivů stavby na životní prostředí a komplikované majetkoprávní vypořádání pozemků.  

"Vzhledem k tomu, že tyto záležitosti nebylo možno časově zajistit v termínu pro podání žádostí na financování z evropských dotací, byla tato část komunikace z projektu na dotace EU vyjmuta," podotkla Hanáčková.  

Z veřejných peněz a díky unijní dotaci tedy stála komunikace na Děčínsku více než půl miliardy korun. "Obě stavby byly realizovány naprosto samostatně a odděleně a v žádném případě nemohlo dojít k dvojí úhradě jakýchkoliv prací," dodala Hanáčková.

Staňte se fanouškem mé stránky na Facebooku a své názory na kauzy Ústeckého kraje pište zde.

 

Právě se děje

Další zprávy