Praha - Náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) na čtvrteční tiskové konferenci k stavu Libeňského mostu informoval o tom, že rekonstrukce nebo stavba nového mostu by stála 550 až 600 milionů korun.
"Odborníci zdůraznili, že požadovanou trvanlivost a životnost mostu na 100 let je možné dosáhnout pouze stavbou nového mostu," řekl na tiskové konferenci Dolínek.
Výhodou nového mostu jsou podle radního nižší náklady na údržbu. "V případě nového mostu bude údržba a další opravy podstatně levnější. V případě opravy se dá očekávat, že cena bude výrazně vyšší. Rozdílné náklady údržby se nyní nedají přesně vyčíslit." vysvětlil Dolínek.
Dolínek zároveň varoval, že pokud by se Praha rozhodla jít cestou rekonstrukce, tak vše bude trvat podstatně déle, než pokud by se stavěl most nový. "Já říkám, že v rámci rychlosti, životnosti a funkčnosti mostu je z odborného hlediska výhodnější postavit nový most," dodal Dolínek.
S takovým závěrem ale nesouhlasí soudní znalkyně Miroslava Pošvářová. "Podle mého názoru je cena za nový most miliarda korun. Například Prackovická eskapáda stála 1,2 miliardy. S Kloknerovým ústavem jsem se shodla, že oprava by se bez problémů vešla do půl miliardy," řekla Aktuálně.cz Pošvářová.
Úpravy hromadné dopravy od 29.1.2018
Kvůli současnému uzavření Libeňského mostu a Zenklovy ulice pražský dopravní podnik upraví hromadnou dopravu. Od pondělí 29. ledna bude zavedena autobusová linka X25, která pojede mezi Palmovkou a Libeňským mostem.
K druhému konci Libeňského mostu na holešovické straně bude jezdit minibus X156, který se bude nově obracet až před prvním mostním obloukem, kam bude posunuta zastávka Maniny. Linka X156 jezdí z Nádraží Holešovice, přes zastávky U Vody, Přívozní, Maniny, Tusarova, Dělnická, Maniny, odkud se vrací zpět na Nádraží Holešovice.
Podle Pošvářové se testování soustředilo pouze na problematická místa mostu, což v případě snahy o rekonstrukci nedává smysl. "Když děláte opravu toho mostu, tak musíte udělat statistiky ze všech míst mostní konstrukce a poté ty hodnoty pevnosti zprůměrujete. Z toho vám vyjde návrh opravy betonu. Jestli ho musíte most zbourat, nebo zesílit," popisuje vhodný postup Pošvářová.
Podle Nadačního fondu proti korupci bylo od roku 2000 až do roku 2015 investováno do oprav Libeňského mostu něco málo než 8 milionů korun. Přitom Dolínek v minulosti tvrdil, že v posledních letech bylo do mostů v Praze investováno až 1,2 miliardy korun.
"Prostředky na údržbu pražských mostů jsou vynakládány zcela tragicky. TSK nemá konkrétní plán oprav či dostatečný přehled o stavbách. Není tedy klíčové, kolik prostředků se na opravu a údržbu vynakládá, ale jakým způsobem. Přesto za období 2000-2015 bylo vynaloženo na údržbu Libeňského mostu dle dokumentů TSK kolem 8 milionů korun," popsal analytik fondu proti korupci Janusz Konieczny.
Bude most památkou?
Situaci může ještě ovlivnit ministerstvo kultury, které bude v příštím týdnu rozhodovat o památkové ochraně Libeňského mostu. Úřad se ale ohrazuje proti tomu, že řízení vedoucí k případnému prohlášení věci památkou může zdržovat její nutnou opravu, jak v minulosti Dolínek naznačoval.
Podle odborníků si památkovou ochranu zaslouží obloukové části mostu s kubistickými prvky, které dodnes nesou rukopis autora mostu architekta Pavla Janáka. Rámové konstrukce, které jsou v nejhorším stavu a musí být vyměněny, jsou podle expertů architektonicky bezcenné.
Libeňský most byl začátkem ledna přeřazen do kategorie mostů v havarijním stavu a okamžitě na něj byl zakázán vjezd automobilům a prostředkům MHD. Technická správa komunikací začala most podpírat, práce by měly trvat zhruba měsíc, pak by se na most MHD mohla vrátit.