Praha - Dva měsíce poté, co se motoristům otevřel jihozápadní úsek Pražského okruhu, vydal magistrát územní povolení pro další část autostrády - mezi Běchovicemi a dálnicí D1 na jihovýchodě metropole.
Jenže k zahájení stavby, kterou si jako jeden z hlavních cílů dala do koaliční smlouvy nová pražská vláda ČSSD a ODS, může být ještě hodně daleko.
Územní rozhodnutí napadlo asi 200 osob včetně běchovické radnice. Za stížnostmi je reálná obava, že desítky tisíc aut budou příliš hlučné.
Magistrát už se spálil
Magistrát i Ředitelství silnic a dálnic vědí, že v tomto ohledu nesmí nic podcenit.
Jednou už totiž kvůli nadměrnému hluku, který prokazatelně škodí zdraví, narazily a ministerstvo pro územní rozvoj zkraje letošního roku územní rozhodnutí zrušilo a vrátilo magistrátu k novému projednání.
Ukázalo se totiž, že obyvatelé 120 běchovických domů měli být vystaveni hluku, který překračoval povolené limity. Teď jde Ředitelství silnic a dálnic do druhého souboje o tuto část okruhu s upraveným projektem.
Priorita nových vládců Prahy
Autostráda mezi Běchovicemi a dálnicí D1, kde by se měla napojit na jihozápadní část okruhu otevřenou v září, patří mezi prioritní dopravní stavby nové pražské koalice ODS a ČSSD.
V kapitole Doprava je na druhém místě (po tunelovém komplexu Blanka) právě podpora "dostavby Pražského okruhu, zejména dokončení úseku dálnice D1 - Běchovice".
Za velmi významnou pokládá tuto silnici rovněž sdružení automobilových dopravců ČESMAD. "Je to naprosto stěžejní stavba," řekl Aktuálně.cz mluvčí Martin Felix.
Tisíce kamionů, které jedou od Mladé Boleslavi či Hradce Králové by totiž nemusely projíždět přes Spořilov, a třiaadvacetikilometrovou objížkou se vyhýbat Barrandovskému mostu po jihozápadní části okruhu.
"Až bude trasa mezi Běchovicemi a D1 hotová, už nikdo nebude protestovat proti této objížďce. Pro tranzitní dopravu se cesta zjednoduší a ulehčí. Rozhodně tuto stavbu podporujeme," dodal Felix. S urychleným dokončením této části okruhu souhlasí ale třeba i Zbyněk Passer, místostarosta Koledějí.
Jsou to kosmetické úpravy, tvrdí odpůrci
Odpůrci stavby ovšem nechtějí, aby se jihovýchodní úsek okruhu stavěl na úkor jejich zdraví. Jen z Běchovic se proti územnímu rozhodnutí, které zatím není pravomocné, odvolalo na 150 osob a spor bude znovu řešit ministerstvo pro místní rozvoj.
"Změny v projektu jsou pro nás nedůvěryhodné kosmetické úpravy," řekla Aktuálně.cz čerstvě zvolená běchovická zastupitelka Petra Šubrtová, která se proti této části okruhu angažuje ve sdružení Zdravé životní prostředí.
Uvedla, že rámus z aut má ultumit posunutý protihlukový val nebo takzvaný tichý asfalt. "Jenže to je v Česku naprosto nevyzkoušená věc," poznamenala Šubrtová, podle níž se za pár let provozu může "tichý" asfalt přestat fungovat.
Šubrtová si rovněž postěžovala, že úřady odpůrcům neposkytly včas novou protihlukovou studii, podle níž už je hluk z projíždějících aut u běchovických domů v limitu. Podle Šubrtové by ideálním řešením bylo, kdyby se Pražský okruh posunul až za město.
Dálnice za bezmála 11 miliard korun
Ředitelství silnic a dálnic se podle své mluvčí Martiny Vápeníkové chce dohodnout s odpůrci stavby i běchovickou radnicí na přijatelné variantě.
"Z naší strany budeme maximálně vstřícní," řekla Aktuálně.cz Vápeníková. Dodala, že ředitelství je připraveno i upravit velkou mimoúrovňovou křižovatku, která je naplánovaná kousek od běchovických domů.
Pokud půjde vše hladce a stát bude mít peníze, začne se mezi Běchovicemi a D1 stavět nejdříve v roce 2012, spíše ovšem v roce 2013. Tento úsek okruhu by měl stát 10,8 miliard korun.
Hlukové limity se možná zvýší
Ministerstvo zdravotnictví navíc v minulých dnech přišlo s návrhem na změkčení platných hlukových limitů. Pokud s tím bude souhlasit vláda, hlavní překážka zahájení stavby by byla překonána.
"Navrhuje se, aby se některé limity upravily," potvrdila Aktuálně.cz Anežka Sixtová, ředitelka odboru ochrany veřejného zdraví ministerstva zdravotnictví. Nové hlukové limity mají pomoci právě Pražskému okruhu a dalším silnicím, které se kvůli příliš mnoha decibelům nemohou stavět.