Praha - Rok po revoluci v pražské MHD se ukazuje, že kontroverzní změny přinesly víc škody než užitku a pomohly cestujícím pouze ve dvou městských částech.
Pět pražských radnic naopak hlásí jednoznačné zhoršení. Zbytek obvodů hodnotí rok staré jízdní řády neutrálně - buď je změny téměř nezasáhly, nebo nakonec negativa vyvážila pozitiva.
Od zavedení zásadních novinek v pražských jízdních řádech uplyne příští týden rok. Organizace Ropid, která změny připravila, tehdy slibovala zlepšení dopravy pro většinu Pražanů, radnice naopak hlasitě protestovaly a obávaly se kolapsu veřejné dopravy.
Deník Aktuálně.cz po roce oslovil dvaadvacet pražských starostů centrálních obvodů s anketou, jak jsou s úrovní MHD spokojeni. Podle jejich odpovědí je jasné, že se nenaplnily ani optimistické sliby Ropidu, ani černé scénáře politiků.
Za střízlivé hodnocení vděčí autoři jízdních řádů mimo jiné tomu, že v průběhu roku ustoupili nátlaku některých starostů a část změn zmírnili.
"Městská část Praha 8 je v podstatě se změnami MHD spokojena, ale až po změnách, k nimž došlo koncem června 2013," zní jedno z nejlepších hodnocení, kterého se jízdní řady dočkaly. Lépe je ohodnotila pouze Praha 11, kde došlo podle radnice k jednoznačnému zlepšení služeb pro cestující.
Podobně jako Praha 8 argumentuje i řada radnic, které daly neutrální hodnocení. "Oproti původnímu návrhu se podařilo prosadit některé změny. Výsledně to nedopadlo tak hrozivě, jak to zpočátku vypadalo," uvedla starostka Prahy 2 Jana Černochová (ODS).
"Každá takto rozsáhlá změna vyvolá přirozenou reakci cestujících a je na ni třeba reagovat. Pokud je v to našich silách, možnostech a má to logické opodstatnění, je naším zájmem tento stav vylepšit," komentoval řadu dodatečných změn ředitel Ropidu Pavel Procházka.
Ty městské části, kterým Ropid při žádostech o zmírnění změn nevyhověl a ponechal jízdní řády od září v téměř stejném stavu, hodnotí stav MHD negativně. Horší služby pro cestující hlásí hlavně sousedící pátý, šestý a sedmý obvod. Nespokojená je také Praha 3 a 15.
"Spokojeni nejsme, a to proto, že naše výhrady ke koncepci vedení spojů PID nebyly představiteli hlavního města a Ropid vyslyšeny," popsala mluvčí Prahy 5 Ivona Kratochvílová. Ropid podle ní udělal pouze kosmetické úpravy a zbytek připomínek ignoroval.
Praha 5 se například nedočkala vrácení přímého spojení mezi oblastmi Cibulka a Šmukýřka se Smíchovem. "Na tento spoj si občané Prahy 5 stěžují nejvíce. Tato změna linky je zdraví nebezpečná, lidé musejí přecházet dopravně velmi zatíženou silnici," dodala mluvčí.
Úspěšná nebyla ani sedmá městská část. "Ropid pouze provedl pro městskou část Praha 7 bezvýznamnou změnu trasy linky číslo 5 a 8, která nenahradila požadované spojení s metrem Vltavská. MČ Praha 7 potřebuje přímé spojení z Letné přes Holešovice do nemocnice Na Bulovce, oblouk z metra Vltavská směr náměstí Republiky a zpět," vysvětlila Petra Lopéz z kanceláře starosty.
Ropid: Každá městská část dostala nějaké zlepšení
Podle Procházky není možné se zavděčit všem, a to zvláště ve chvíli, kdy si přání jednotlivých radnic navzájem odporují.
"Při sestavování změn bylo jedním z cílů vyhovět městským částem alespoň v některých jejich požadavcích a přáních. Samozřejmě jsou zde některé limity, ať jsou provozní, nebo finanční, a na ty je třeba brát ohled," konstatoval Procházka.
"Celkově se domníváme, že pro každou městskou část bylo vytvořeno něco, co jí pomohlo v rámci její dopravní obsluhy," dodal Procházka. Jmenoval například lepší spojení mezi Prahou 4 a Prahou 5, které si skutečně jinak nespokojený pátý obvod pochvaluje jako nejlepší změnu na svém území.
Obecně je Procházka s výsledkem změn spokojen. "Ukázalo se, že provoz linek s krátkými intervaly dokáže přilákat cestující, což ukazují čísla z některých nově zavedených dopravních spojení," dodal Procházka.
Čerstvá anketa mezi starosty dopadla podobně jako lednový průzkum mezi cestujícími. Z něj vyplynulo, že cestování se zhoršilo více lidem, než kolik jich zaznamenalo zlepšení. Většina cestujících žádné změny nezaznamenala.
Rychlejší cestu mělo po změnách pouze 6 % cestujících, 19 % se naopak prodloužila. Pouze 2 % cestujících uvedla, že mají přestupů méně, 11 % naopak přestupy přibyly.