Staronový plán: Rozdělit pražský dopravní podnik chce i ODS

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
16. 3. 2014 12:00
ODS půjde do voleb s návrhem vyvést infrastrukturu pod městskou firmu, ušetřit chce miliardu ročně.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Vojtěch Marek

Praha – Plán na rozdělení pražského dopravního podniku po vzoru Českých drah a Správy železniční a dopravní cesty se s blížícími se komunálními volbami dostává znovu do popředí.

S návrhem na vyvedení infrastruktury pod jinou městskou firmu a postupné zprivatizování autobusové dopravy chce jít do voleb pražská ODS.

Nápad na rozdělení dopravního podniku řešila i TOP 09, která nyní ovládá pražský magistrát, zatím však žádné konkrétní kroky nepodnikla.

ODS si nechala spočítat, jak se Praze vyplatí provoz autobusových linek v režii DPP. Z výsledků vyplynulo, že městská firma je výrazně dražší než soukromí přepravci.

ODS: Ušetříme miliardu

"Kdyby DPP zajišťoval veřejnou autobusovou dopravu v běžném roce za stejných cenových podmínek jako komerční konkurence působící v Praze a Středočeském kraji, Praha by ročně ušetřila více než 1,1 miliardy korun,“ uvedl současný šéf pražské buňky Filip Humplík s tím, že částka je očištěná o náklady, které DPP na rozdíl od komerčních dopravců musí vynakládat.

Takovou úsporu ovšem nelze očekávat ihned, magistrát by podle Humplíka měl začít postupně nabízet jednotlivé tratě. "Úplná liberalizace může nastat do 15 let,“ odhaduje Humplík.

Je však také potřeba počítat s tím, že soukromí dopravci mohou mít zájem pouze o lukrativní spoje a o ty méně atraktivní se konkurenční souboj nepovede.

Šéf pražské ODS Humplík: Úplná liberalizace autobusových linek může být do 15 let.
Šéf pražské ODS Humplík: Úplná liberalizace autobusových linek může být do 15 let. | Foto: ČTK

Oddělení infrastruktury od samotného provozu má podle odborníků i další výhody než pouze větší konkurenci dopravních firem. Magistrát by díky tomu získal přímý vliv nad tím, kolik peněz investuje do infrastruktury.

Nyní Praha každoročně platí dopravnímu podniku takzvanou kompenzaci, ve které je kromě platby za objednané linky také přiměřený zisk, který jde mimo jiné právě na infrastrukturu. Částka se rok od roku mění podle finanční kondice podniku, letos to bylo kolem 10,6 miliardy korun.

Pokud by peníze na infrastrukturu šly do samostatné firmy, například dosavadního organizátora dopravy Ropid, Praha by měla jasný přehled o investicích. "Město by investovalo do výstavby prostřednictvím své příspěvkové organizace, zveřejňovalo veškerá výběrová řízení a pořádalo otevřené soutěže na opravu či rozvoj dopravní infrastruktury,“ dodal Humplík.

Experti: Ve světě to funguje

Podle odborníků není takový systém ve světě neobvyklý, funguje například ve Stockholmu. "V zahraničních městech je zcela běžné, že jedna firma zajišťuje tramvaje a druhá autobusy, další zase příměstskou dopravu. Není to nic neobvyklého," okomentoval plán Ladislav Bína, vedoucí Ústavu logistiky a managementu dopravy Českého vysokého učení technického.

Jiní experti ovšem varují před nepovedeným provedením. Při rozdělení Českých drah například nastal problém s částí majetku, která i po převodu zůstala v majetku drah.

 

Právě se děje

Další zprávy