Praha - Zaparkovat v metropoli bezplatně bude už brzy skoro nemožné.
Deník Aktuálně.cz oslovil pražské městské části a zjistil, že mnohé hodlají přijmout systém placeného stání a rozšířit "modré" oblasti, kde mohou auto nechat jen rezidenti. Zatím platí jen v centru města, a také v Praze 3 a 7.
Zavedení plateb a modrých zón je zatím nejblíže šestý pražský obvod. Tam bez rezidentské karty nebo poplatku zřejmě nezastavíte už letos. Podobný termín chce stihnout i Praha 3, kde by se stávající zóny měly rozšířit i na Jarov.
Během příštího roku by zóny mohly začít fungovat i v Praze 4, 9, 11 a 18. Projekt placeného stání se připravuje i v pátém, osmém a třináctém obvodu. Praha 10 k tomuto tématu svolává referendum.
Placené zóny provozuje magistrát. Ten nyní zřídil pracovní skupinu, která požadavky obvodů posuzuje.
"U městských částí, které zavedení zón samy požadují, jsou jimi navržené termíny reálné," uvedl pro Aktuálně.cz náměstek primátora pro oblast dopravy Josef Nosek (ODS).
Praha je pro: Ať se platí
Zóny už několik let fungují ve čtyřech centrálních pražských obvodech. Modrá parkovací místa jsou určena pro obyvatele a podnikatele z městské části, oranžová a zelená pro krátkodobé placené stání.
Zatímco v předchozích letech se magistrát k rozšiřování těchto zón stavěl odmítavě, dnes je situace opačná.
"Obecně Praha rozšíření parkovacích zón podporuje, ale zásadně při jejich zřizování vychází z požadavku městských částí a přihlíží k názorům a návrhům dotčené městské části," zní stanovisko magistrátu.
Kde už parkovací zóny fungují?
- Praha 1 - na pravém břehu Vltavy od roku 1996, v roce 2007 rozšířeny na levý břeh
- Praha 2 - od roku 2007
- Praha 3 - od roku 2008
- Praha 7 - od roku 2008
Modrá zóna - určená pro obyvatele a podnikatele z městské části na základě zakoupené karty
Oranžová zóna - placené stání maximálně na 2 hodiny
Zelená zóna - placené stání maximálně na 6 hodin
Smíšená zóna - v zóně mohou stát jak držitelé parkovacích karet, tak řidiči, kteří si zaplatili krátkodobé stání
Z ankety, kterou Aktuálně.cz udělalo mezi městskými částmi, vyplynuly tři důvody, které za touhou po rozšíření zón stojí. Části sousedící s obvody, kde už zóny mají, si stěžují na nával řidičů z centra.
Ti totiž raději zadarmo zaparkují u sousedů, než aby ve svém obvodu platili za rezidentskou kartu. "Problémy pociťují především obyvatelé Prahy 6, kteří bydlí v sousedství městské části, kde již zóny fungují. Řidiči raději zaparkují tam, kde zóny zatím nejsou, tedy u nás," potvrdil mluvčí Prahy 6 Jakub Hoffman.
Místa zabírají mimopražští řidiči
Ulice také zaplňují mimopražští řidiči, kteří se dál po Praze pohybují městskou hromadnou dopravou. Místo k parkování se obzvlášť špatně hledá v blízkosti stanic metra. Ve městě sice funguje 17 odstavných parkovišť P + R, jejich kapacita ale ani zdaleka nestačí.
"Naším záměrem je nejprve zavést parkovací zóny podél trasy metra C, od Vyšehradu po Kačerov. To je oblast, kde se nám hromadí nejvíce mimopražských automobilů," uvedl místostarosta Prahy 4 Jiří Bodenlos (ČSSD).
S nedostatkem parkovacích míst se potýkají i některá sídliště, při jejichž stavbě se nepočítalo s automobilovým boomem. "Největší problém spatřuji například na sídlištích Střížkov nebo Prosek, kde se při vzniku počítalo zhruba s jedním autem na 4 bytové jednotky, a proto je současný stav neúnosný," popsal radní Prahy 9 Tomáš Holeček (ODS).
Většina městských částí chce zavést placené stání v té podobě, v jaké už funguje v centru Prahy. Některé by ale chtěly systém upravit. Například Praha 4 chce přenastavit fungování rezidentských karet.
"Dosavadní systém nutí občany jednotlivých městských částí koupit si za 700 korun celoroční parkovací kartu, která se vztahuje na celé území dané městské části. V námi navrhovaném modelu by si například obyvatel Michle zakoupil za 200 korun celoroční kartu pro parkování v místě bydliště a za 200 korun parkování v zóně na Pankráci, kde pracuje," vysvětlil Bodenlos.
Richter chystá referendum
Změnu systému zvažuje i Praha 10. "Muselo by se to částečně upravit, aby měly kde parkovat i návštěvy, ale to přijde na řadu až po výsledcích referenda," uvedl starosta Milan Richter (ODS). Referendum by mělo být vyhlášeno letos v květnu.
Kromě příjemnějšího parkování pro obyvatele jde při zavádění parkovacího systému také o peníze. Z placeného stání totiž plynou desítky milionů ročně. Polovinu příjmů si nechává magistrát, polovinu dostane městská část.
Například Praha 1 předloni na parkování vydělala téměř 51 milionů, Praha 2 39 milionů. Peníze nejdou přímo zpět do dopravy, ale "rozpustí" se v rozpočtu. "Tyto finance se přidají do příjmové části rozpočtu. Nejsou tedy přímo dané na dopravu, ale z rozpočtu znovu na dopravu putují standardním rozdělováním financí do jednotlivých rezortů," uvedla mluvčí Prahy 1 Veronika Blažková.