Praha - Velké změny hromadné dopravy v Praze, které mělo 6. dubna odstartovat otevření čtyř nových stanic metra A, se neuskuteční. Radní pro dopravu Petr Dolínek z ČSSD změny zarazil.
Plány podle něj nebyly dobře připravené, navíc se z pražských radnic sešly tisíce připomínek. "Shledal jsem vysokou oprávněnost mnoha z nich," řekl Dolínek na mimořádné čtvrteční tiskové konferenci.
Od počátku dubna tak proběhnou jen nejnutnější změny, které se bezprostředně dotýkají nově otevřených stanic metra. Tedy především u autobusů na Praze 6.
Ještě během dneška proto vznikne skupina, kde budou zástupci Ropidu, dopravního podniku a Prahy 6. Členové skupiny musí do konce příštího týdne navrhnout změny autobusových linek tak, aby se dostatečně zajistila obsluha severozápadní části města a současně splnily podmínky čerpání dotací.
Praha totiž na dostavbu metra dostala z Bruselu 7 miliard korun a zavázala se, že omezí povrchovou dopravu, aby se snížily emise CO2. Dopravní podnik proto musí seškrtat trasy tak, aby do konce roku ujely jeho autobusy o zhruba dvě stě tisíc kilometrů méně.
Zruší se tramvaj číslo 2
Dosud byla hlavním dopravním uzlem Prahy 6 stanice metra Dejvická. "Je jasné, že autobusy budou muset končit na Veleslavíně a Horoměřické a zanikne tramvaj číslo 2. O dalších úpravách budeme jednat," řekla Petra Kolínská, radní pro dopravu šesté městské části.
Městská firma Ropid, která pražskou dopravu organizuje, původně plánovala změnit nejen autobusové spoje, ale i dvě třetiny tramvajových linek. Nakonec ale dojde jen ke zrušení tramvaje číslo 2, zbývající linky zůstanou ve svých trasách.
Větší změny tramvajových linek přijdou zřejmě až příští rok. "Velká změna dopravy v Praze počká až na nového šéfa Ropidu," dodal Dolínek.
V těchto dnech totiž finišuje výběrové řízení. Komise vybrala pět finalistů, s nimiž do konce února provede pohovory. "Současně jsme jejich koncepce nechali anonymně posoudit odborníkům z dopravní fakulty ČVUT," dodal Dolínek.
Dolínek: Přípravy mě šokovaly
Radního šokoval způsob, jakým Ropid změny připravoval. Tedy sám, bez jakékoliv konzultace s odborníky.
"Fatální selhání bylo i v tom, že s každou městskou částí tu změnu konzultovali jen individuálně," řekl Dolínek, podle něhož by měl Ropid do konzultací zapojit i samotné řidiče tramvají a autobusů, aby se příště nestalo to, že Ropid naplánuje dlouhé kloubové autobusy do míst, kde se navzájem nevytočí.
Ropid by měl současně udělat další dopravní průzkum, a především se lidí zeptat, odkud kam jezdí. Dosud totiž pouze počítal lidi, kteří stáli na zastávkách. "Neměl by být přeci problém oslovit na zastávkách dva či tři tisíce lidí a zeptat se jich, kam jedou," dodal Dolínek.
Před samotnou změnou by měl proběhnout i audit na každé městské části, který by řekl například to, zda jsou dobře umístěné zastávky a kde třeba chybí.