Záškodnický sraz šotoušů: Změny v MHD nesmí projít!

Šotouška v akci. Záběr to bude pěkný, což o to, jen včas uhnout...
Další šotoušská kreace, tentokrát na lokálce.
Řidič tramvaje Martin Vokáč, kdysi vítěz ankety Šotouš roku, si loni na Štědrý den dopřál v práci bramborový salát.
"Konečně jsem se dopravil do Vršovic, abych vystřídal kolegu, co tu mrznul devět hodin. Jak dlouho tu asi vydržím já?" psal Vokáč, když tramvaje stály kvůli ledovce.
Pohled do vozovny 2. 12. 2014 brzy ráno. Zatím kvůli ledovce nevyjela jediná tramvaj. Dispečink se přednostně snaží dostat "domů" zbloudilé vozy na trati.
Foto: k-report.net
Marek Pokorný Marek Pokorný
11. 2. 2015 11:29
Reportér Aktuálně.cz se vydal na schůzku, kde blázni do hromadné dopravy shromažďovali argumenty proti chystaným změnám pražských linek. Tři z nich kandidují na šéfa Ropidu, který má plán na svědomí.

Praha - V salónku hospody v pražských Holešovicích se schází zvláštní společnost. U jednoho stolu sedí známý právník, moderátor Country Rádia či manažer regionálního dotačního programu. Na první pohled člověka zarazí, že mezi skoro třiceti hosty není jediná žena.

Ústřední téma výlučně mužské debaty však není fotbal ani politika. Jediným předmětem hovoru jsou jízdní řády pražské hromadné dopravy, respektive jejich plánované změny. A zejména sžíravá kritika firmy Ropid, která ani ne po třech letech plánuje další "překopání" tramvajových a autobusových linek v metropoli.

Jsme na srazu šotoušů. Lidí, kteří žijí hromadnou dopravou a vprostřed noci vám nazpaměť vysypou třeba trasy všech tramvajových linek v metropoli.

Kdo je tady šotouš?

Stačí však chvíli poslouchat jejich diskusi a je jasné, že se v problematice doopravdy dokonale orientují a nejsou to jen blázni, kteří se fotí s mašinkami či se učí nazpaměť jízdní řády.

Důvod a zejména rozsah plánovaných změn jízdních řádů si přítomní neumí vysvětlit. "To je šotohraní, co dělají na Ropidu," rozčiluje se šotouš s přezdívkou Bobik – profesí řidič tramvaje. "Je aspoň jedna jistota, se kterou Ropid nehne: metro," dodává – a prý ani nejde o velkou nadsázku. Své trasy totiž od 6. dubna – současně s otevřením nové části metra A z Dejvické do Motola - mají změnit více než dvě třetiny tramvajových linek a také desítky autobusových. Mnohé z nich jsou přitom na druhém konci Prahy. 

Šotouš
Autor fotografie: Jan Holek, k-report.cz

Šotouš

  • Člověk, který se až fanaticky zajímá o veřejnou dopravu.
  • Název pochází nejspíše z anglického slova shoot – tedy "udělat snímek", respektive z původní zdvořilé prosby "One shot, please" (jeden snímek, prosím).
  • V Česku se objevilo poprvé před 11 lety, původně znamenalo označení člověka, který si fotí především vlaky, ale postupně se rozšířilo na znalce všeho, co jezdí (hlavně po kolejích).
  • Správný šotouš tak má takřka dokonalý přehled o vlakových či tramvajových tratích a linkách (ale i autobusových) a zná nazpaměť velkou část jízdních řádů.
  • Jsou druhy šotoušů, které se snaží projet všechny známé tratě nebo projít ty už zrušené.

"Navrhují změny v místech, kde vše funguje dobře, a naopak se nevěnují linkám, kde problémy jsou. Vypadá to jen jako hra s čísly, nejsou k tomu přiložena fundovaná odůvodnění a celé se to přijímá pod obrovským tlakem blížícího se termínu otevření metra, ač na přípravu byla spousta času," říká další šotouš, kterého ostatní oslovují Martine.

Účastníkům šotoušské schůzky vadí nejen rozsah změn, ale i to, že je Ropid podle nich není schopen vysvětlit. Z firmy prý zaznívají jen obecné fráze ve stylu: "necháváme vám tradiční linku" nebo "nabízíme vám nové spojení". "Ale není odůvodnění jediné změny, náznak jediného čísla z průzkumu," říká Martin.

Podle Honzy neexistují ani věrohodná ekonomická data. Třeba u linky 123 ze Šmukýřky, která dřív končila u metra Anděl, ale před dvěma lety ji zkrátili na Kavalírku. "Doprava musí být ekonomická, to souhlasím. Ale neexistují údaje, kolik se ušetřilo," poukazuje Honza, kterému to spíš připadá, že si autoři jen hrají s jízdními řády, aby po nich něco zbylo.

"K projektování linek nestačí celkové číslo, kolik tou linkou jelo lidí, ale je potřeba znát detaily jednotlivých úseků, časové řady, kolik lidí na které zastávce nastupuje a kam nejčastěji jedou," souhlasí Martin. "Změn má být co nejméně a lidi se nemají mást," dodává.

Chci to řídit sám

Skoro všichni přítomní mají svého koníčka natolik v krvi, že se jím živí - ať už jako řidiči tramvají či autobusů, nebo v nějaké profesi s dopravou spojené. Snad jediné dvě výjimky tvoří zmíněný moderátor Miloš či právník Pavel.

Ropid

Ropid - neboli Regionální operátor pražské integrované dopravy - je příspěvková organizace pražského magistrátu, která má na starosti to, po jakých trasách a jak často budou jezdit tramvaje a autobusy v Praze. Dopravní podnik, který dopravu v Praze až na několik málo autobusových linek zajišťuje, pak víceméně jen dotváří přesné jízdní časy.

A mezi přítomnými jsou dokonce tři kandidáti na křeslo nového šéfa Ropidu. Přihlásili se totiž do výběrového řízení, které právě v těchto dnech finišuje.

"Tyhle změny nesmí projít, dokud nenastoupí nový ředitel," poukazuje Josef, který si nedokáže představit, že by nový ředitel do takové situace nastoupil. Podle něj by se měly měnit trasy pouze tam, kde se výrazně mění dopravní situace, například v Praze 6, kde bude od dubna prodlouženo metro A. "Ale nechápu, proč se tak radikálně mění doprava i na druhém konci Prahy," říká. "Pokud má dojít k takovým změnám, tak musí vzejít zespoda, od cestujících a radnic," souhlasí Martin.

"Neušetří nic a jen si hrají s jízdními řády. Chápu to tak, že panstvo chce mít po sobě pomník," nachází jediné možné vysvětlení Josef. "Kdokoliv tady, kdyby měl tu možnost, by taky asi odolával tomu pokušení," připouští Martin.  

Jo tehdy v třicátém čtvrtém

Jen v jedinou chvíli se stočí řeč trochu jinam. To když tramvaják Bobik vytáhne dvě staré mapy – samozřejmě Prahy a s tramvajovými linkami. A protože na nich není datum, snaží se zjistit, z jakého jsou roku.

"Určitě před rokem 1935, protože ještě nejezdí tramvaj po mostě Barikádníků, a po roce 1923, protože už stojí smyčka na Pankráci," vysype Jan okamžitě. A dalším upřesňováním tras jednotlivých linek nakonec většina dojde k závěru, že mapa je z roku 1934 či počátku roku 1935. U druhé, notně poničené mapy, panuje shoda hned: vyšla těsně po válce. "Jsou tam už česká ministerstva, ale žádná trať postavená ve dvacátých letech," vysvětluje Miloš.  

Budapešť, náš vzor

Ale zpátky k současným trasám. Přítomní šotouši kritizují i to, že návrh změn zveřejnil Ropid před pouhými třemi týdny, a až po nátlaku městských částí a dopravního podniku. "Nejradši by je vylepil až večer předtím, aby mu do toho už nikdo nešťoural," říká jeden z diskutujících.

Že to jinde jde, popisuje třeba Honza. Podobné změny dopravy se v zahraničí podle něj běžně plánují dva roky dopředu. A stejně dlouhou dobu tam mají na připomínky jak radnice, tak občané.

"V Mannheimu plánují výstavbu nové tramvajové trati v roce 2017. Už nyní udělali internetové fórum pro občany, aby se s tím seznámili," poukazuje Honza. A podobné to bylo v Budapešti, kde loni v dubnu otevřeli nové stanice metra. "Už v roce 2011 se začalo řešit, jak se zkrátí a změní trasy navázaných autobusových linek," popisuje.

A že jde v Praze o abnormální situaci, potvrzuje i další diskutující, pracující v Ropidu - organizaci, která má ony změny na starosti. To, že se bude dělat tak zásadní změna dopravy, se však nedozvěděl v práci, ale na šotoušském diskusním serveru K-report. "Když jsem šel za šéfem toho oddělení Jarešem, aby nám to tedy poskytl, řekl, že to nejde, že je to tajný," kroutí hlavou.

Blankou za třetinu doby
A přítomní se diví například i tomu, proč Ropid ve svých plánech víc nezohledňuje tunel Blanka, který by se měl otevřít letos. Nabízí se například přímá linka z Kobylis či Bohnic na Hradčanskou. Jízdní doba by se tak pro tisíce cestujících zkrátila na třetinu. "Z Kobylis na Hradčanskou by to bylo osm minut, z Bohnic o tři minuty víc. Asi mají obavu, že by ta linka byla strašně plná," přemítá Martin.

Když už se zdá, že jsou argumenty pro nelogičnost uvažování lidí z Ropidu vyčerpány, přichází pomyslná poslední rána. Firma prý naplánovala kloubové autobusy na linku 191, která má nově jet Libockou ulicí. Ušel jí však "drobný" zádrhel - v tamních ostrých zatáčkách se dlouhé vozy nevytočí.

 

Právě se děje

Další zprávy