Praha - Praha od loňského května neproplácí dodavatelům faktury na výstavbu tunelového komplexu Blanka.
Za odvedené práce jim dluží zhruba 1,5 miliardy korun. V pondělí to řekl František Polák, mluvčí společnosti Metrostav, která je hlavním dodavatelem stavby.
Město řeší, jak bude stavbu dále financovat. Uvažuje o tom, že by na budoucí práce dodavateli poskytlo zálohu až 2,5 miliardy korun.
Postup města kritizuje opoziční zastupitel Karel Březina (ČSSD). Město se hájí tím, že musí zkontrolovat všechny změny, které v projektu během výstavby nastaly.
"Neuhrazené faktury činí k dnešnímu dni asi 1,5 miliardy korun a další asi miliarda korun je v rozpracované výrobě, kde jsme ty faktury prozatím neposlali," řekl Polák.
Podle mluvčího se problém dotýká i všech subdodavatelů, kterým Metrostav nemůže práce proplácet.
"Doufáme, že se s radnicí velmi rychle dohodneme," doplnil Polák. Podle něj se ale i nadále pokračuje ve výstavbě tak, aby se v tunelu mohlo začít zkušebně jezdit na konci dubna příštího roku.
Kontrolujeme změny, hájí se magistrát
Pražští radní se problémem zabývali na několika posledních jednáních rady. Znovu by se k němu mohli vrátit v úterý.
"Pozastavení plateb nastalo na základě faktu, že v průběhu výstavby tunelu Blanka došlo k významným změnám projektu. Většina těchto změn již byla provedena. Město v současné době kontroluje jednotlivé změny v projektu tak, aby mohly být faktury proplaceny v souladu se zákonem o veřejných zakázkách," řekla mluvčí pražského magistrátu Tereza Králová.
Den otevřeného tunelu Blanka v Praze:
"Jedná se o kontrolu více než 2300 složek, které vyskládané na sobě by měřily 44 metrů, a sahaly by tak do dvou třetin výšky Petřínské rozhledny," doplnila.
Podle Králové město o řešení s Metrostavem jedná, možností je právě poskytnutí zálohy.
Podle informací ČTK z posledního prosincového jednání rady vyplývá, že není jasné, jestli všechny provedené práce byly městem předem schváleny a jestli už nebyl překročen rozpočet pro dodatečné práce, který může činit maximálně 20 procent ceny původní zakázky.
Svoboda na dotazy neodpověděl
Praha zřejmě neví, jak mohla tato situace vzniknout. V polovině ledna proto rada nařídila magistrátním právníkům, aby zjistili, kdo situaci zavinil a kdo za ni případně ponese zodpovědnost.
"Opravdu, pane primátore, myslíte vážně, že budete dávat dodavateli stavby Blanka, společnosti Metrostav, dvě a půl miliardy korun zálohy? Není toto v rozporu se zákonem a s nedovolenou veřejnou podporou? Proč je obcházeno, že se řádně neplatí dodavateli, tím, že se mu bude dávat záloha?" ptal se na posledním jednání zastupitelstva Březina.
Podle Březiny si Praha nechala vyčíslit, kolik by stálo zastavení a zakonzervování stavby. Podle materiálů, které má ČTK k dispozici, se náklady pohybují kolem 800 milionů korun.
Primátor Bohuslav Svoboda (ODS) na většinu dotazů na zastupitelstvu neodpověděl. Podle něj je jednání o dalším financování stavby velmi složité a informace není možné v současnosti zveřejnit, protože by to poškodilo Prahu při dalším vyjednávání.
Praha podtunelovaná, Blanka zasypaná:
Tunelový komplex Blanka je součástí vnitřního obchvatu města. Jeho výstavba začala v roce 2007.
Minulé vedení města za bývalého primátora Pavla Béma (ODS) tvrdilo, že stavba bude stát asi 28 miliard korun. Na začátku roku 2011 ale současné vedení zjistilo, že by se cena měla vyšplhat na 38 miliard.
Primátor nechal některé práce seškrtat, výsledná cena by nakonec měla činit 36 miliard korun.