Opencard zvoní hrana, Praha představila jejího nástupce: Lítačku za 10 milionů

Marek Pokorný Lukáš Prchal Marek Pokorný, Lukáš Prchal
Aktualizováno 25. 1. 2016 12:21
Praha přelstila firmu eMoneyServices, která vlastní autorská práva na opencard a s níž vede řadu sporů. V tichosti vyvinula vlastní "opencard číslo 2". Nová pražská tramvajenka se bude jmenovat Lítačka, Praha si název již zaregistrovala. Informace Aktuálně.cz potvrdila na tiskové konferenci primátorka Adriana Krnáčová. Lidé, kteří červenou elektronickou tramvajenku dosud používají, se ale nemusí bát kolapsu a okamžité výměny: dosud vydané opencard budou moci používat až do data jejich platnosti. Oba systémy tak budou fungovat vedle sebe, než opencard definitivně "odumře".
Předběžná podoba nové pražské tramvajenky
Předběžná podoba nové pražské tramvajenky | Foto: Aktuálně.cz

Praha – Hlavní město vytvořilo nástupce opencard. Nová elektronická tramvajenka má název Lítačka a postupně nahradí červenou "kartu Pražana", která město přišla na 1,74 miliardy korun.

Primátorka Adriana Krnáčová na tiskové konferenci potvrdila informace Aktuálně.cz o tom, že magistrát v tichosti vyvinul novou tramvajenku. Spustí ji v průběhu jara.

Opencard, jejíž vznik odsouhlasilo pražské zastupitelstvo v květnu 2006, tak jen těsně přežije své desetileté výročí. "V tuto chvíli se již spouští testovací provoz a během února Praha na nový systém přejde definitivně," tvrdí Krnáčová. Náklady na pořízení navíc podle primátorky nepřekročí 10 milionů korun včetně techniky, která je k provozu nutná.

Pražané přestup nezaznamenají

Zavedení Lítačky pro Pražany neznamená, že budou muset stát dlouhé fronty a karty si najednou vyměnit. Výměna bude postupná podle toho, jak vyprší platnost dosavadních karet. Během roku končí platnost tří čtvrtin z vydaného více než milionu karet.

"Pražané přechod na nový systém vůbec nezaznamenají," řekla Krnáčová.

Lidé tak na současnou opencard dojezdí, jen si pak nebudou prodlužovat její platnost, ale dostanou novou Lítačku. Nějaký čas tak budou fungovat obě karty vedle sebe. Město ale bude současně připraveno nový systém nasadit okamžitě, pokud dosavadní opencard zkolabuje.

Praha výrazně ušetří i na měsíčních nákladech. Nový systém bude provozovat sama, a to bez nutnosti platit měsíční paušály. "Pohybujeme se  v naprosto jiných řádech, než jak tomu bylo doposud. Nové řešení nás bude stát méně, než v minulosti stál roční provoz stávajících řešení," dodala primátorka.

Důsledek sporů s EMS

Nová karta přichází v době, kdy eskalují spory hlavního města s firmou eMoneyServices (EMS), která má na opencard autorská práva. Na podzim totiž několikrát selhalo nahrávání nově vydávaných karet. A město obviňovalo firmu EMS, že do karet protiprávně zabudovala "vypínače".

Předminulý týden firma EMS zase poslala na město exekutory. A to kvůli tomu, že jí údajně brání ve vstupu do systému, aby mohla zkontrolovat, zda město program nezákonně neupravuje. To ale Praha odmítá.

Vedení hlavního města si před dvěma týdny prostřednictvím městské společnosti Operátor ICT zaregistrovalo doménu www.litacka.cz. Právě Lítačka bude název nové karty.

Primátorka na tiskové konferenci také zpochybnila možnost, že s novým řešením tramvajenky zmařili investici do opencard. "Nebylo možné dojednat dohodu s EMS, a proto si nemyslím, že je to zmařená investice," řekla Krnáčová. Kdyby podle ní byla dohoda možná, s novým řešením by město nepřišlo.

Dokonalé utajení

Magistrát celou akci připravoval v dokonalém utajení. A oproti předpokladům firmy EMS zvládl vše, aniž by musel vypsat veřejnou soutěž. Její případné zadání přitom majitel autorských práv k současné opencard bedlivě hlídal.

"Město dva roky mluví, že spustí nový systém. Není jej možné spustit bez výběrového řízení. Pokud na nějakém systému pracují, může to být v rozporu se zákonem o zadávání veřejných zakázek," uvedl mluvčí EMS Martin Opatrný.

Jenže město nutnost vypsat veřejnou zakázku – ta musí být vždy, když se jedná o nákup za více než dva miliony korun - obešlo. Místo toho, aby na tvůrce nového systému vypsalo soutěž, najalo několik IT expertů jako své zaměstnance. A ti za zhruba půl roku zcela nový systém pod hlavičkou Operátora ICT připravili.

I tuto cestu ale Opatrný zpochybňuje. "I kdyby to dělali sami, tak nejsou výrobcem čipových karet. Minimálně na nějaké subdodávky budou mít externího dodavatele a v ten moment se opět dostáváme k zákonu o zadávání veřejných zakázek," je přesvědčen.

Kromě EMS se kritické hlasy objevují i v řadách politiků kvůli netransparentnosti a utajení celého projektu. Jiří Nouza z opoziční TOP 09 řekl, že také připadá v úvahu otázka, zda jsou kroky primátorky v souladu se zákonem o veřejných zakázkách.

Už nebude červená

Jenže i s tímto si Operátor ICT poradil. Město totiž nákup samotných plastových karet s čipem vysoutěžilo již v minulosti kvůli opencard. A má s jejich dodavateli rámcovou smlouvu, podle níž vždy doobjedná potřebné množství. Tyto karty jsou přitom univerzální a je na ně možné nahrát i konkurenční Lítačku.

Město tak zřejmě bude muset vyřešit jediný problém: grafickou podobu nové karty. A domluvit s dodavateli čipových karet změnu potisku.

 

Právě se děje

Další zprávy