Po stávce svítá cyklistům: Užší silnice, pruh pro kola

Pavel Baroch
18. 6. 2011 18:45
Primátor Svoboda pro Aktuálně.cz: Stávka ukázala, že Pražané cyklistiku chtějí
Na doma, i na venek, zpátky do trenek.
Na doma, i na venek, zpátky do trenek. | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Hlavní město by se přece po vzoru jiných evropských metropolí mohla dočkat výrazně lepších podmínek pro cyklistickou dopravu.

A to díky čtvrteční odborářské stávce.

V den, kdy vůbec nejezdilo metro ani většina tramvají, usedly tisíce Pražanů na jízdní kola a zaplnily ulice a cyklostezky.

Primátor Bohuslav Svoboda z ODS to bere jako podporu Pražanů tomuto druhu dopravy. A hodlá si dále prověřovat, jestli zájem vydrží a zda by se měly upravit dopravní systémy v metropoli tak, že by se třeba omezila automobilová doprava právě ve prospěch cyklistů.

Svoboda se tak na perspektivu pražské cyklodopravy dívá jinou optikou než jeho první náměstek Karel Březina z ČSSD, který už v den stávky odbyl naděje na další rozvoj cyklostezek větou, že Pražané z kol stejně zase sesednou.

"Nárůst cyklistické dopravy byl významný, ale nemyslím si, že u toho Pražané zůstanou i v normálních pracovních dnech," řekl Aktuálně.cz Březina.

Pražané si čuchli k cyklistice

Podle primátora Svobody byla dosud podle různých průzkumů podpora cyklodopravy mezi Pražany jen několikaprocentní. "Je to strašně málo na to, aby intenzita změn mohla být významná," řekl Aktuálně.cz Svoboda. Zlom ovšem nastal právě ve čtvrtek během odborářské stávky.

Foto: Ludvík Hradilek

"K cyklistice si čuchli i ostatní a třeba poznali, že to není špatné," uvedl Svoboda. V plánu má teď prostřednictvím mediálního odboru magistrátu udržovat toto téma živé.

"Aby se to udrželo horké," konstatoval primátor, který by chtěl využít i služeb někdejšího sparťanského brankáře Petra Břízy, nynějšího pražského radního a předsedy výboru pro sport, volný čas a cyklostezky.

Posléze se podle primátora Svobody uvidí, co dál, jak třeba zasáhnout do zavedeného systému pražské dopravy a zúžit například ulice pro auta ve prospěch pruhu pro cyklisty. "Rozhodně to ale nebude skoková změna," poznamenal Svoboda.

Stávka pomohla víc než politici

K větší podpoře cyklistické dopravy vyzvala současnou pražskou koalici Strana zelených. Někdejší pražský radní a předseda pražských zelených Petr Štěpánek uvedl, že stávka městské dopravy je po povodních druhou příležitostí k tomu, aby Praha radikálně omezila automobilovou dopravu a naopak podpořila cyklistiku.

Stávkový čtvrtek podle něho ukázal, že cyklodoprava může být plnohodnotnou alternativou nejen jízdě autem, ale i metrem či tramvají.

Minimum aut v ulicích a naopak desítky tisíc Pražanů na kolech si pochvalovala i iniciativa Auto*Mat, která v hlavním městě propaguje šetrné formy dopravy.

"S nadsázkou lze říci, že protivládní stávka udělala během jediného dne pro rozvoj cyklistické dopravy v Praze více než vedení města za deset let," uvedl Vít Masare z Auto*Mat.

Sdružení v pátek vyzvalo primátora Svobodu, aby v zájmu rozvoje cyklistiky omezil rychlost jízdy v centru metropole na 30 kilometrů v hodině, vyloučil automobilový provoz na Smatanově nábřeží a vytvořil zde pěší zónu s průjezdem tramvají a jízdních kol. Zároveň mu doporučilo umístit cyklostojany před veřejné budovy.

Stovky milionů klesly na desítky

Podle Petra Štěpánka ze Strany zelených by pražský magistrát měl do cyklodopravy investovat více peněz než nyní. Zatímco v minulých letech šly na nové cyklostezky stovky milionů korun, letos to už jsou pouze desítky milionů.

Primátor Bohuslav Svoboda uvedl, že to je pouze důsledek toho, jak Praha musí šetřit. O peníze podle něho přišly i jiné kapitoly. Po zkušenosti s odborářskou stávkou a desítkami tisíc Pražanů na jízdních kolech je ovšem možné, že cyklistika dostane více.

"Všechno se odvíjí od možnosti našeho rozpočtu, ale je to určitý signál, že by těch peněz mohlo být více," konstatoval Svoboda.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Airbus reorganizuje výrobu, ve Francii závody spojí, v Německu naopak rozdělí

Evropský výrobce letadel Airbus ohlásil největší reorganizaci svých výrobních závodů ve Francii a Německu za více než deset let. Informovala o tom agentura Reuters, podle níž Airbus výrobu uskupí do tří celků. Ve Francii výrobu sloučí, v Německu rozdělí. O provozu ve Španělsku se vede debata.

Ve Francii výrobce letadel spojí výrobu aerostruktur do jednoho subjektu. Závody v Saint-Nazaire a Nantes, kde se montují trupy letounů, se tak sloučí s divizí Stelia s globální působností.

V Německu Airbus rozdělí divizi Premium Aerotec. Část z ní sloučí se závody ve městech Stade a Hamburk, z části vznikne samostatná divize, která se bude zabývat výrobou detailních součástek v omezeném množství.

"Posuzujeme různé vlastnické struktury s cílem najít to nejlepší řešení," uvedl mluvčí společnosti ohledně naposledy zmíněné divize. Ta produkuje jak jednoduché součástky za pár dolarů, tak i ty složitě obráběné, co stojí desítky tisíc dolarů. Spadat by pod ní měla i část továrny v Augsburgu a rumunský závod v Brašově.

Šéf podniku Guillaume Faury před dvěma měsíci označil výrobu aerostruktur, do nichž se řadí i trupy letadel, za hlavní předmět podnikání Airbusu.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Sevilla vyhrála na hřišti Levante, Vaclík se do branky nedostal

Sevilla zvítězila v 31. kole španělské fotbalové ligy 1:0 na hřišti Levante. Český brankář Tomáš Vaclík strávil utkání na lavičce úspěšného týmu.

Seville vystřelil výhru podruhé za sebou Júsuf En-Nesjrí, který dal v 50. ligovém utkání za klub 21. branku - pouze Julio Baptista (31) a Carlos Bacca (24) měli ve stejném dresu lepší bilanci. Andaluský celek vyhrál venku podesáté v sezoně, čímž vyrovnal klubový rekord.

Sevilla se v neúplné tabulce dostala na třetí místo o dva body před Barcelonu, která má ale dvě utkání k dobru. Levante je jedenácté.

Španělská fotbalová liga - 31. kolo:

Levante - FC Sevilla 0:1 (53. En-Nesjrí), Pamplona - Valencie 3:1 (13. Martínez Calvo, 32. Calleri, 67. Torres z pen. - 30. Gameiro), Betis Sevilla - Bilbao 0:0,

21:00 Alavés - Villarreal, Elche - Valladolid,

22:00 Cádiz - Real Madrid.

Tabulka:

1. Atlético Madrid 31 21 7 3 57:20 70
2. Real Madrid 31 20 7 4 53:24 67
3. FC Sevilla 32 21 4 7 47:25 67
4. FC Barcelona 30 20 5 5 69:26 65
5. Villarreal 31 12 13 6 48:34 49
6. Betis Sevilla 32 14 7 11 42:45 49
7. San Sebastian 31 12 11 8 48:33 47
8. Pamplona 32 10 10 12 30:37 40
9. Granada 30 11 6 13 36:50 39
10. Bilbao 31 9 11 11 39:33 38
11. Vigo 31 9 11 11 41:48 38
12. Levante 32 9 11 12 38:45 38
13. Cádiz 31 9 9 13 27:45 36
14. Valencie 32 8 11 13 40:47 35
15. Getafe 31 7 10 14 22:34 31
16. Valladolid 30 5 12 13 27:41 27
17. Huesca 31 5 12 14 31:46 27
18. Alavés 31 6 9 16 25:47 27
19. Elche 31 5 11 15 27:48 26
20. Eibar 31 4 11 16 22:41 23
Další zprávy