Lepší cyklistika v Praze? Politici moc nadějí nedávají

Pavel Baroch
17. 6. 2011 21:20
Politici chválí Pražany, že na odbory vzali kola, o změnách v dopravě ale mlčí
Tam, kde jsou jindy zácpy, bylo ve čtvrtek ráno jen pár aut. Cyklistů víc.
Tam, kde jsou jindy zácpy, bylo ve čtvrtek ráno jen pár aut. Cyklistů víc. | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Zatímco v běžný den projede po Podolském nábřeží v Praze mezi sedmou a osmou ráno asi 150 cyklistů, v den odborářské stávky tu točilo šlapkami bezmála 1200 lidí.

Praha se proměnila, nejezdilo metro ani většina tramvají, zmizely nekonečné kolony aut, ulice ovládla jízdní kola.

"S nadsázkou lze tedy říci, že protivládní stávka udělala během jediného dne pro rozvoj cyklistické dopravy v Praze více než vedení města za deset let," uvedl Vít Masare z iniciativy Auto*Mat, která v hlavním městě propaguje šetrné formy dopravy.

Vůdci magistrátu z ODS a ČSSD však nadšení, že by se Praha mohla stát v tomto směru moderním velkoměstem, ihned zchladili.

Sociální demokrat a primátorův 1. náměstek Karel Březina odbyl naděje na další rozvoj cyklostezek větou, že Pražané stejně z kol zase sesednou, primátor Bohuslav Svoboda z ODS na žádost o debatu nad cyklistikou vůbec nereagoval.

Víc než ve Vídni

Iniciativa Auto*Mat uvedla, že podle údajů získaných z automatických sčítačů pražskými cyklostezkami projelo už k osmé hodině ranní tolik lidí, kolik jindy za celý den.

"V Praze nasedlo na kolo více lidí než ve Vídni, a to jak v poměru, tak v absolutních číslech. Podíl cyklistů v ulicích se blíží světově špičkové Kodani," vysvětluje Masare.

Dodal, že v Kodani či Amsterodamu, kde se na kole uskuteční přes 30 procent cest, má vysoký podíl cyklistů pozitivní vliv i na plynulost automobilové dopravy.

Celkem podle sdružení vyrazilo na bicyklu zřejmě až sedminásobně více lidí než jindy. Přesná čísla ukazuje tabulka. Pod ní článek pokračuje.

Polovina vyjela poprvé

Auto*Mat odhaduje, že více než polovina čtvrtečních cyklistů jela na kole po hlavním městě poprvé.

Jako třeba Karel Kryšpín: "Po Praze na kole nejezdím, jenom rekreačně v přírodě. Dnes jsem na něj ale vyrazil. Bylo to bezvadné, překvapilo mě, jak jsou řidiči v pohodě."

Velký počet cyklistů nepřinesl nijak výrazný nárůst úrazů. Mluvčí pražské záchranky Jiřina Ernestová uvedla, že za čtvrteční dopoledne ošetřili čtyři cyklisty. "Nebyly to žádné vážné úrazy, zhmožděniny, naraženiny," řekla Aktuálně.cz.

Aby po Praze i do budoucna jezdilo více cyklistů, je podle iniciativy Auto*Mat zapotřebí odstranit spoustu bariér, jako jsou například neprůjezdné jednosměrky nebo nebezpečné křižovatky.

Druhá šance pro kola od povodní

Podle loňského průzkumu sdružení Oživení by po centru metropole mohlo jezdit až o třetinu víc cyklistů, pokud by se "zrušily" tyto zásadní překážky.

Nasedli a jeli, odborům navzdory.
Nasedli a jeli, odborům navzdory. | Foto: Ondřej Besperát

Někdejší pražský radní a předseda pražské Strany zelených Petr Štěpánek uvedl, že stávka městské dopravy je po povodních druhou příležitostí k tomu, aby Praha radikálně omezila automobilovou dopravu a naopak podpořila cyklistiku.

Stávkový čtvrtek podle něho ukázal, že cyklodoprava může být plnohodnotnou alternativou nejen k jízdě autem, ale i metrem či tramvají.

Ze stovek milionů jsou desítky

Zelení vyzvali současnou pražskou koalici, aby zvýšila investice do cyklistické dopravy.

"Do cyklodopravy investujeme," oponuje náměstek primátora Karel Březina z ČSSD, který má dopravu a životní prostředí na starosti.

Jenže zatímco za bývalého vedení šly na rozvoj cyklistiky stovky milionů korun, letos to jsou jenom desítky milionů. Na zvýšení komfortu automobilové dopravy, tedy na stavbu nových autostrád - především tunelu Blanka - přitom magistrát dává ročně miliardy.

"Rozpočet na letošní rok téměř nepočítá se stavbami pro bezmotorovou dopravu. Na samostatné úpravy chodníků, bezbariérové přechody a cyklistickou infrastrukturu je vyčleněno pouze 85 milionů korun," uvedl Jakub Stránský z Auto*Matu.

Kde jsou úzká cyklistická hrdla

Petr Štěpánek ze Strany zelených připomněl, že v roce 2009, když byl ještě radním, mířilo na cyklodopravu čtvrt miliardy korun - z pražského rozpočtu, evropských fondů i ze Správy železniční dopravní cesty.

Stejně sesednou, řekl člen strany, která deklaruje přátelství k životnímu prostředí.
Stejně sesednou, řekl člen strany, která deklaruje přátelství k životnímu prostředí. | Foto: Hlavní město Praha

"Ten současný pokles je dramatický," řekl Aktuálně.cz Štěpánek, který po hlavním městě běžně jezdí na kole.

Podle něj je zapotřebí například vytyčit bezpečnou objízdnou trasu kolem Národního divadla, vyřešit průjezd Karlovými lázněmi na celém úseku mezi Mánesem a Rudolfinem, uzavřít Smetanovo nábřeží automobilům, vyřešit příliš úzký průjezd Vyšehradským tunelem nebo propojit pražské cyklostezky se středočeskými.

Březina: Pražané na kole stejně nepojedou

Náměstek primátora Karel Březina ovšem nepřímo uvedl, že většina Pražanů na kole jezdit nechce; stávkový čtvrtek byl výjimkou, byť si podle něj zaslouží vyhodnocení.

"Nárůst cyklistické dopravy byl významný, ale nemyslím si, že u toho Pražané zůstanou i v normálních pracovních dnech," řekl Aktuálně.cz Březina.

Z desítek tisíc Pražanů na bicyklech byl nadšený primátor Bohuslav Svoboda z ODS. Redakce Aktuálně.cz ho prostřednictvím jeho mluvčí požádala o vyjádření, jaké on má představy o budoucnosti cyklodopravy v metropoli, ale Svoboda na žádost vůbec nereagoval.

 

Právě se děje

Další zprávy