Praha - Tunelový komplex Blanka bylo možné stavět tak, aby nenastaly dva propady zeminy v pražské Stromovce, tvrdí výrobní ředitel společnosti Satra, která je hlavním projektantem tunelu, Alexandr Butovič. Řekl to ve středu při novinářské prohlídce tunelu. Bylo by to ale podle něj asi o půl miliardy korun dražší.
Problematický tunel, jehož stavbu zadala radnice vedená tehdejším primátorem Pavlem Bémem (ODS), stál 37 miliard korun, včetně napojení na Strahovský tunel 43 miliard korun. Řidičům se otevře v sobotu odpoledne.
"Vždycky je to kompromis mezi cenou a bezpečností. Tunel šlo razit bezpečněji, náklady ale rostou exponenciálně," řekl Butovič. Podmínky ve Stromovce byly podle něj po celou dobu stejné, přesto se země propadla jen pár kroků od místa, odkud se začalo razit bezpečnější a opatrnější metodou. "Kdyby byla ta opatření použita o 500 metrů dříve, byl by tunel o půl miliardy dražší," uvedl Butovič.
Tunel Blanka se během stavby propadl třikrát. Dvakrát v roce 2008 vznikl kráter ve Stromovce, v roce 2010 se půda propadla u ministerstva kultury v Praze 6. Podle ředitele společnosti Metrostav Jiřího Bělohlava je tunel zbytečně drahý, řekl týdeníku Euro. Stavba měla podle původního záměru stát 17 miliard korun.
"Když k tomu připočítáme DPH, které za dobu stavby dvakrát vyskočilo, tak ze sedmnácti miliard máte jedenadvacet. Když se k tomu přičte technologie, výkupy pozemků a inženýrská činnost, valorizace a podobné položky, je to 29 miliard, což už není od těch 37 zase až tak daleko," uvedl Bělohlav.
Šestikilometrový tunelový komplex, který je součástí městského okruhu, měl původně řidičům sloužit už v roce 2011. Vedení města ale otevření několikrát odsunulo. Stavbu od začátku provází řada problémů - od soudních pří přes prodražování až po propady půdy.