Neokopírovali jsme opencard, ale svou vlastní ostravskou kartu, tvrdí tvůrci Lítačky

Nečekaně nízkou cenu 1,6 milionu korun za software pro novou pražskou kartu Lítačka firma vysvětluje tím, že podobné systémy již vyvinula pro některá města a kraje v Česku a pro Prahu je jen upravila. Firma XT-Card tvrdí, že řešení, které Praha nyní použila pro nástupkyni opencard, městu již několik let opakovaně nabízela. Město ji využilo až nyní.
Lítačka, nástupkyně opencard
Lítačka, nástupkyně opencard | Foto: Operátor ICT

Praha - Firma XT-Card, jejíž software použilo hlavní město pro svoji nově představenou Lítačku, odmítá obviňování společnosti eMoneyServices (EMS), že okopírovala její opencard.

"Řešení pro Lítačku vyplývá z našich dřívějších projektů a především dopravního systému, který jsme vyvinuli pro Moravskoslezský kraj," řekl Aktuálně.cz mluvčí XT-Card Igor Walter. A poukazuje na to, že firma je autorem řady jiných dopravních systémů, například In karty Českých drah.

Firma se proti nařčení autora opencard ohradila. "XT-Card nemá zapotřebí kopírovat či autorsky vykrádat software EMS. Má vlastní prověřený software, kterému věří a podařilo se mu jej úspěšně implementovat po celé ČR," dodává Walter.

Příliš drahá opencard, podezřele levná Lítačka

Zatímco jen pouhý vývoj opencard vyšel na 165 milionů korun a celkem za deset let provozu spolykala 1,74 miliardy, XT-Card vytvořila software Lítačky za pouhých 1,6 milionu korun. Program následně Operátor ICT přizpůsobil pro hlavní město. 

Cenu 1,6 milionu přitom jak EMS, tak někteří zastupitelé i odborníci označují za podezřele nízkou. Běžně prý dosahuje desítek milionů korun.

"Ceny za dodání komplexních krajských dopravních systémů se pohybují v řádu desítek milionů. V ceně zakázky, kterou jsme dodávali Operátorovi ICT, je pouze naprogramování softwaru pro správu a vydávání nových karet," argumentuje Walter s tím, že odpadly zbytečné náklady na vyvíjení nového systému speciálně pro Prahu. "Byl upraven již prověřený a funkční software na správu a vydávání karet, který tvoří páteř řady fungujících krajských dopravních systémů," vysvětluje.

Hybridní varianta

Uvedené řešení přitom není nové – firma XT-Card je již dříve nabízela hlavnímu městu. "Pravidelně s několika dalšími společnostmi předkládáme každý rok MHMP nabídky na alternativní řešení k systému opencard," potvrdil Walter. Potvrdil to i bývalý radní za TOP 09 Jan Vašíček, který měl před dvěma lety na magistrátu v gesci IT.

"V půlce roku 2014 končila smlouva s EMS, kterou už nešlo prodloužit. XT-Card tehdy přišla s hybridním řešením, kterým se dalo zajistit fungování MHD v Praze," řekl Vašíček. Protože systém nezkolaboval, nebylo nutné na krizové řešení přecházet.

"Hybridní varianta tenkrát počítala s tím, že se zachová co nejvíc současného hardwaru a dokoupí se nový program a ten se na stávající hardware zapojí. To, co nyní udělali, je tomu velmi podobné," vysvětlil.

Tehdy ovšem XD-Card mluvila o zhruba šesti milionech. Sleva na čtvrtinu byla možná podle Waltera díky tomu, že "optimalizovali své systémy", a navíc se mění situace na trhu. "Do výrazného snížení ceny se rovněž promítl fakt, že řadu činností a částí systému si Operátor ICT vyřešil interně," podotkl Walter.

Nový program v Plzni

To, že cena 1,6 milionu nemusí být nepřiměřeně nízká, ukazuje příklad ze západu Čech. Tam před pěti lety udělali zásadní úpravu dosavadního systému Plzeňské karty. "Je to úplně nový systém a vyšel na necelé čtyři miliony korun," říká Martin Chval z plzeňského dopravního podniku, který má Plzeňskou kartu na starosti. Systém přitom má mnohem více funkcí a kartou jde platit i v řadě městských institucí a za různé služby.

Mimochodem: Vývoj Plzeňské karty, kterou nyní využívá přes 200 tisíc lidí, vyšel na zhruba 33 milionů korun. "V této sumě byl ale i hardware či například dodávka sto dvaceti tisíc čipových karet," upozorňuje Chval. Samotný původní software mohl stát zhruba polovinu. 

Krnáčová pod palbou

To, že v pondělí primátorka Adriana Krnáčová představila náhradu za opencard, překvapilo většinu zastupitelů, kteří o chystaném kroku neměli tušení. A to nejen z opozice, ale i koaliční ČSSD. Šéf pražské TOP 09 Václav Novotný řekl, že na čtvrtečním zastupitelstvu budou požadovat vysvětlení ohledně Lítačky, a nevyloučil ani to, že dojde na odvolávání Adriany Krnáčové – to však sami iniciovat nebudou.

"My to vyvolávat nebudeme, ale případně jej podpoříme. Budeme chtít každopádně její postup ohledně Lítačky vysvětlit," řekl Novotný a zpochybnil samotnou existenci nové karty. "Podle mě je to jenom mediální marketing," domnívá se.

Klíčoví lidé ovšem o projektu věděli – předsedou dozorčí rady je ostatně člen ČSSD Martin Vaic, provozním ředitelem a členem představenstva jeho stranický kolega Jiří Ženatý. A své zástupce tam má i hnuti ANO.

O připravovaném řešení problémové opencard věděl i dopravní podnik, tedy alespoň úzký okruh zasvěcených. "V této souvislosti jsme poskytovali Operátorovi ICT konzultace o funkcionalitách aplikace Dopravního odbavovacího systému. Během posledních 14 dnů odpovídal DPP na některé technické dotazy ze strany Operátora ICT, které se týkaly tzv. Lítačky," řekl mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.

 

Právě se děje

před 39 minutami

Při nehodě na kole zemřel známý německý architekt Helmut Jahn

Známý německý architekt Helmut Jahn v sobotu zemřel v důsledku nehody na jízdním kole, bylo mu 81 let. V neděli o tom informovala agentura AP. Jahn stál například za projekty berlínského Sony Centra a mezinárodního letiště Suvarnabhumi v Bangkoku či za renovací administrativní budovy Evropské komise nazvané podle Karla Velikého (Charlemagne) v Bruselu.

Jahn se narodil v roce 1940 v Německu, v roce 1966 však odešel do Chicaga. Jeho profesionální kariéra začala v roce 1967. Ve Spojených státech patří mezi jeho velké projekty například chicagské kongresové centrum McCormick Place. Jahn se podílel rovněž na návrhu budovy J. Edgara Hoovera, tedy ústředí Federálního úřadu pro vyšetřování FBI ve Washingtonu, napsala AP.

Podle policie do Jahna jedoucího na kole v sobotu odpoledne v obci Campton Hills západně od Chicaga narazily dva automobily, když nezastavil na křižovatce, kde byla značka stop. Architekt zemřel na místě nehody.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 1 hodinou

Frankfurt remizoval doma s Mohučí a přišel o čtvrtou příčku

Frankfurt pouze remizoval doma 1:1 s Mohučí a po 32. kole německé fotbalové ligy přišel o čtvrté místo, které zajišťuje účast v Lize mistrů. Mohuč potvrdila na hřišti favorita skvělou formu a neprohrála podeváté v řadě. Český záložník Vladimír Darida odehrál závěrečných 17 minut při bezbrankové remíze Herthy Berlín s Bielefeldem.

Mohuč dokonce až do 86. minuty vedla po trefě Karima Onisiwa, v závěru ale srovnal střídající Ajdin Hrustic. Frankfurt ztratil body potřetí z posledních čtyř utkání a pustil před sebe Dortmund, který si v sobotu poradil s Lipskem. Dvě kola před koncem ztrácí na Borussii jeden bod.

Na sestupovém 17. místě zůstává Kolín nad Rýnem, který doma podlehl 1:4 devátému Freiburgu. Kolín ztrácí dva body na barážovou příčku, na které zůstal Bielefeld. Hertha má stejně bodů, ale lepší skóre a zápas k dobru.

Německá fotbalová liga - 32. kolo:

Kolín nad Rýnem - Freiburg 1:4 (50. Andersson - 18. Petersen, 20. Demirovič, 90.+3 Grifo, 90.+6 Schmid), Eintracht Frankfurt - Mohuč 1:1 (86. Hrustic - 11. Onisiwo), Hertha Berlín - Bielefeld 0:0.

Tabulka:

1. Bayern Mnichov 32 23 5 4 92:40 74
2. Lipsko 32 19 7 6 57:28 64
3. Wolfsburg 32 17 9 6 57:32 60
4. Dortmund 32 18 4 10 69:44 58
5. Eintracht Frankfurt 32 15 12 5 63:48 57
6. Leverkusen 32 14 9 9 51:35 51
7. Mönchengladbach 32 12 10 10 59:52 46
8. Union Berlín 32 11 13 8 47:41 46
9. Freiburg 32 12 8 12 49:47 44
10. Stuttgart 32 11 9 12 54:52 42
11. Hoffenheim 32 10 9 13 49:52 39
12. Mohuč 32 9 9 14 35:51 36
13. Augsburg 32 9 6 17 32:49 33
14. Hertha Berlín 31 7 10 14 38:49 31
15. Brémy 32 7 10 15 34:51 31
16. Bielefeld 32 8 7 17 23:51 31
17. Kolín nad Rýnem 32 7 8 17 33:60 29
18. Schalke 31 2 7 22 20:80 13
před 1 hodinou

Francouzský prezident Macron vyzval ve Štrasburku k rychlejší a silnější EU

Francouzský prezident Emmanuel Macron v neděli vyzval na začátku konference o budoucnosti Evropské unie k vytvoření silnější a rychlejší sedmadvacítky. Podle něj se během pandemie covidu-19 ukázalo, že EU někdy nepostupuje dostatečně rychle, a občas jí chybí ambice. Celkově ale evropský model společnosti v krizi obstál, řekl Macron v sídle Evropského parlamentu ve Štrasburku.

"Naše evropská demokracie je demokracií kompromisu a rovnováhy, což je ctnost, kterou musíme chránit," uvedl Macron. Podle něj se během epidemie ukázalo, že evropské státy umí spolupracovat na zásadních tématech, například na očkování či plánech obnovy. Francouzský prezident řekl, že celkově evropský sociální i hospodářský model v krizi obstál. Unie ale prokázala svou slabost v momentech, kdy byla závislá na někom jiném, dodal.

V rámci konference o budoucnosti Evropské unie byl spuštěn webový portál, kde občané EU mohou sdělit své představy o budoucnosti sedmadvacítky. Na jaře roku 2022 se má sejít plenární schůze složená z europoslanců, poslanců národních parlamentů a občanů. Závěry konference budou předloženy Evropské komisi, Evropské radě a Evropskému parlamentu. Předsedkyně Evropské komise vyzvala k účasti na debatě hlavně mladé lidi, pro které je současná doba "mimořádně významná".

Zdroj: ČTK
Další zprávy