Krnáčová: Lítačka je pracovní název. Chtěli jsme něco českého, pražského

Lukáš Prchal Lukáš Prchal
Aktualizováno 26. 1. 2016 15:19
Pražská primátorka Adriana Krnáčová v pondělí oznámila vznik nové čipové karty Lítačky, která nahradí dosavadní opencard. Podle primátorky nepřesáhne cena za nový systém deset milionů korun a Pražané přestup na Lítačku téměř nezaznamenají. Primátorka také oznámila, že případných žalob ze strany eMoneyServices (EMS), která vlastní autorská práva na opencard, se nebojí. "Ty žaloby dost možná přijdou, my si však jsme naším postupem jistí a od našich právníků máme potvrzeno, že vše probíhá v naprostém souladu se zákonem," řekla Krnáčová.
Pražská primátorka Adriana Krnáčová
Pražská primátorka Adriana Krnáčová | Foto: Lukáš Bíba

Kdy jste přišli s nápadem, že odstřihnete opencard a přijdete s Lítačkou?

Zdědila jsem několik nezáviděníhodných projektů a všechny se snažím intenzivně řešit. Blanku se mi podařilo otevřít, problematika taxi se také začala hýbat tím správným směrem, intenzivně pracujeme na vyřešení sporu ohledně Škodova paláce a teď se nám podařilo vyřešit opencard. Nešlo tedy o nějaký nápad, ale v podstatě jen plním slib, který jsem dala Pražanům při svém nástupu do funkce.

Vše proběhlo v naprostém utajení. Jak se vám podařilo, že nic neuniklo?

Kdo tu informaci chtěl získat, ten se k ní bez problému mohl dostat, je to jen alibi některých opozičních zastupitelů. Tu informaci jsme dokonce předkládali i na zastupitelstvu, takže o žádném utajení nemůže být řeč. Zábavné především je, že nejhlasitější jsou zástupci ODS, tedy strany, která je za projekt opencard zodpovědná, a TOP 09, kteří ten problém nebyli schopni nikam posunout. 

Nemáte obavy z případných žalob ze strany EMS, která vlastní autorská práva na opencard? Předpokládám, že vaše kroky museli schválit právníci…

Ty žaloby dost možná přijdou, my si však jsme naším postupem jistí a od našich právníků máme potvrzeno, že vše probíhá v naprostém souladu se zákonem. Už dříve jsem jasně řekla, že pokud nám to neuloží soud, EMS od Prahy už neuvidí ani korunu. A na tom trvám.

Lítačka neexistuje, zní z TOP 09

Zbytky rady pražské koalice Václav Novotný

"Všichni se baví, jestli se Lítačka špatně nejmenuje, ale ono by bylo správně hovořit o tom, jestli vůbec existuje. Tvrdím, že ne. Myslíme si, že je to takové mediální vyjádření primátorky, které svojí závažností nepřevyšuje vyjádření typu 'přivezeme pandu'," zastupitel TOP 09 Václav Novotný.

Proč s Lítačkou přicházíte nyní?

Nic speciálního za tím není. Pracovali jsme na projektu, který se nám nyní podařilo dostat do fáze, kdy jsme jej schopni odprezentovat. Opencard je zcela mrtvý projekt. Nevidím jediný důvod, proč by někdo potřeboval mít v peněžence něco, jako je opencard, když žijeme v 21. století a ten trend je zcela opačný. Lítačka bude do budoucna jen jedním z nosičů, kupon bude možné mít nahraný v mobilní aplikaci, platební kartě nebo třeba na nalepovacím čipu.

Kdo vůbec onen název vymyslel?

S kolegy z Operátora ICT jsme se shodli, že chceme něco českého a ideálně pražského. Bavili jsme se samozřejmě o vícero variantách. Jedná se zatím ale pouze o pracovní název, se kterým budeme dále pracovat. Nechám vytvořit pracovní skupinu složenou z odborníků na češtinu, pražské reálie a marketérů a věřím, že najdeme takový název, který bude vhodný a důstojný.

Vypadá to až moc jednoduše. Proč s podobným řešením nepřišli vaši předchůdci?

To se musíte zeptat jich, ale pravděpodobně jim chybělo dost politické odvahy. Když jsem před nějakou dobou prosadila obnovení papírových kuponů, byla jsem kritizována ze všech stran, ale pravda je taková, že to bylo to nejsnazší opatření, jak se připravit na krizovou situaci, kdy společnost EMS přestane opencard vydávat. A mimochodem, dnes v Praze na papírové kupony jezdí zhruba 83 tisíc lidí, takže jejich obliba je značná.

Kolik stál vývoj Lítačky? Vývoj opencard se pohyboval nad 130 miliony. Kolik bude stát její měsíční provoz a kolik stojí měsíčně opencard?

Počáteční stadium vývoje systému opencard stálo 165 milionů korun. Je to absurdní, ale pokud vyčíslím stejný objem práce na novém systému, dostaneme se jen na částku 1,9 milionu. Vzhledem k tomu, že dokud byla platná smlouva s EMS, měsíční náklady na provoz se pohybovaly kolem 2,3 milionu, takže my jsme se vlastně dostali i pod tuto částku. Měsíční náklady na Lítačku ještě nemáme přesně vyčísleny, ale mohu garantovat, že i ty budou rozhodně nižší. Vzhledem k tomu, že se o provoz bude starat městská firma Operátor ICT, budou se náklady skládat jen z mezd a maximálně několikahodinové konzultační činnosti.

Nemůže se stát, že EMS opencard prostě vypne a lidi budou muset na Lítačku přejít hromadně? Jste na to připravení? Za jak dlouho je možné přesedlat na Lítačku? Když příští pondělí vypne EMS opencard, můžete to nasadit?

Pozor, je třeba nezaměňovat dva různé projekty. Na jedné straně je to náš nový a především vlastní systém pro vydávání čipových karet. Ten jsme schopni nasadit prakticky okamžitě, a pokud by se tedy stala vámi zmíněná situace, kdy EMS přestane karty vydávat, běžný člověk by to v podstatě ani nezaznamenal. A pak tu je Lítačka – na ni by se lidé mohli svézt zhruba v polovině roku.

 

Právě se děje

Další zprávy