Praha - Je to další ukázka toho, jak se v hlavním městě rozdělovaly miliardové zakázky.
Tendrem, ve kterém se hraje o více než dvě miliardy korun určené na opravy komunikací, se začalo zabývat současné vedení pražské radnice. A to doslova jen několik hodin předtím, než se v soutěži otevřou obálky s nabídkami firem.
O opravu silnic se podle vypsané soutěže má po dobu čtyř let starat devět firem. Zatímco doposud mohly výtluky pro pražskou Technickou správu komunikací (TSK) opravovat i malé společnosti, teď je podle kritiků zakázka nastavena tak, že ji mohou získat jen největší stavební giganti.
Výhrady k tendru má protikorupční organizace Transparency International a také lidé z okolí primátora Bohuslava Svobody potvrzují, že ne vše působí zrovna důvěryhodně.
"Dostal jsem tu věc na stůl a ukázalo se, že tam nejspíš jsou nějaké nesrovnalosti. Už jsem to zadal k prověření," potvrdil první náměstek primátora Tomáš Hudeček (TOP 09).
Pokud by radnice zakázku zrušila nebo nechala TSK podmínky přepracovat, bude to již třetí miliardový tendr, který se za primátora Bohuslava Svobody musel měnit.
Tendr pro devět vyvolených
Podle dokumentů, které má Aktuálně.cz k dispozici, získá zakázku devět firem, jež nabídnou nejnižší cenu. Vybrané společnosti poté podepíšou s TSK rámcovou smlouvu a budou se střídat v tom, kdo bude v Praze opravovat zhruba 2200 kilometrů komunikací.
"Změnu jsme připravovali dlouhodobě s cílem snížit náklady na běžnou údržbu komunikací," zdůvodnil mluvčí TSK Tomáš Mrázek.
Podle právníka protikorupční organizace Transparency International Petra Leyera však mohou být některé podmínky ze zadávací dokumentace považovány za diskriminační.
TSK požaduje, aby zájemce o miliardovou zakázku doložil například to, že vlastní obalovnu pro výrobu litého asfaltu. Tu přitom má k dispozici jen omezený okruh stavebních společností.
Vedení pražské Technické správy komunikací také chce, aby se firmy prokázaly tím, že získaly několikamilionové zakázky v dalších velkých městech nebo mají k dispozici poměrně rozsáhlý počet stavebních strojů.
Dědictví po Březinovi
Náměstek pro dopravu Josef Nosek (ODS) Aktuálně.cz řekl, že se s vedením TSK v nejbližších dnech kvůli podmínkám podezřelého tendru sejde. "Budeme mimo jiné řešit, proč to bylo takto nastaveno," řekl Aktuálně.cz Nosek.
Radnice se o miliardovou soutěž začala zajímat jen několik hodin předtím, než mohou stavební firmy podat své nabídky do soutěže. Termín končí v úterý 21. února v 11.00. Obálky se budou otevírat o den později.
Mrázek na dotaz, zda soutěž není jen pro velké stavební firmy, odpověděl pouze: "Výběrové řízení je otevřeno pro všechny stavební firmy, které splní jeho podmínky."
Zakázku připravoval bývalý sociálnědemokratický náměstek pro dopravu Karel Březina. "Podporoval jsem otevřený tendr. Finální verze byla uveřejněna až po mém odvolání," dává Březina od soutěže za dvě miliardy korun ruce pryč.
Pokud se radnice rozhodne tendr přepracovat, půjde už o třetí podobný případ.
Pod Svobodou se již upravovala soutěž na stavbu pražské čističky za téměř 20 miliard korun. Bez vítěze nakonec zůstal i tendr na svoz odpadu. Ten měl spadnout do klína firmě, která je spojována s lobbisty Tomášem Hrdličkou a Romanem Janouškem.