Konečná: Kypr. Další milionová jízda dopravního podniku

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
22. 2. 2012 7:00
Společnost, která pomáhala DPP s tendry, je napojená na advokáty Šachta & Partners
Foto: Aktuálně.cz

Praha - Advokátní kancelář Šachta & Partners, jejíž jméno figuruje u řady podezřelých smluv pražského dopravního podniku, měla na zakázky DPP zřejmě větší vliv, než se doposud zdálo.

Zatímco v dříve odhalených případech vystupovala kancelář spíše v pozadí například jako právní zástupce jedné ze stran, nyní vyšlo najevo, že její lidé založili a dodnes figurují v jedné ze společností, která pro podnik připravovala tendry za miliony.

Firma se jmenuje Peskim, s. r. o., a zajišťuje přípravu a průběh veřejných zakázek. Jako její jednatelé se postupně vystřídali lidé z Šachtovy kanceláře i její akciové společnosti Jurista.

Smlouva se společností se teď dostala na seznam pochybných kontraktů, které prověří magistrátní audit. Podle informací dopravního podniku právě kvůli spojitosti s advokátní kanceláří.

Jednatelkou Peskimu je Jana Šádková, která figuruje jak ve společnosti Jurista, tak v některých firmách, jejichž podezřelé vztahy s DPP audit zkoumá také.

Peskim má na kontě například přípravu soutěže na dodávku autobusů za 88 a 180 milionů nebo výkon inženýrských činností za 800 milionů. Připravovala i zakázku na nákup elektrických autobusů za 80 milionů a poradenské a PR služby za 16 milionů. Oba tendry ale byly na konci minulého roku zrušeny.

Kolik dopravní podnik za přípravu veřejných zakázek Peskimu platí, nechce zveřejnit. Stejně tak odmítá popsat, jakým způsobem firmu vybral a proč spolupracuje právě s ní.

"Společnost Peskim je jedna z mnoha, které pro DPP zajišťují výběrová řízení na základě mandátní smlouvy. Pracuje pro nás jen v případě, že si ji najmeme. Nemá žádné pevně stanovené pravidelné odměny ani počet zakázek," uvedla mluvčí DPP Ilona Vysoudilová.

Podle Peskimu záleží u každé zakázky na složitosti. Sazby za jejich služby se ale pohybují ve výši až stovek tisíc korun.

Firma podle Vysoudilové připravovala přibližně stejné množství zakázek jako ostatní společnosti a nebyla nijak preferována. Vysoudilová také popřela, že by se Peskim podílel na přípravě veřejných zakázek, které nyní prověřuje audit.

Propojené kauzy

Jednatelkou Peskimu je Jana Šádková, spojená právě s kanceláří Šachta & Partners a společností Jurista. Její jméno se objevuje i v případě dalších podezřelých kontraktů.

Šádková například figuruje v orgánech společnosti Crowsnest net, jejíž spolupráci s DPP také prověřuje audit. Zasedá také v představenstvu společnosti Bitmedia, které DPP údajně platí milionové licenční poplatky za obrazovky v metru.

"Je mi známo, že rovněž vystupuji v orgánech společnosti, která má smluvní vztah s DP. Moje účast v orgánech právnických osob v žádném případě nesouvisí s poskytováním služeb DP a ke střetu zájmů nemohlo nikdy dojít," uvedla k tomu Šádková.

Oblast veřejných zakázek je podle ní přísně sledována. "Kdyby se jakékoliv zakázky organizované naší společností účastnil subjekt, jenž by mohl být považován za propojený s naší společností, museli bychom o tom informovat klienta a okamžitě přerušit naši poradenskou činnost ve vztahu k této zakázce," dodala Šádková.

Důvěru nebudí ani vlastnická struktura společnosti Peskim. V roce 2008 se jejím 100% vlastníkem stala společnost Cheerlade Holdings Limited, jejíž majitele nelze dohledat. Firma sídlí na navlas stejné kyperské adrese jako vlastníci některých firem, ve kterých figuruje Peter Kmeť.

Ten je také zapleten do některých podezřelých kontraktů dopravního podniku, na které si nyní posvítí audit. Zastupoval například společnost z Panenských ostrovů profitující z jízdenek pro DPP. I v tomto případě se hovoří o vlivu advokátní kanceláře. Kmeť navíc společně se Šádkovou zasedá v představenstvu firmy Bitmedia.

Advokátní kancelář se proti jakýmkoli podezřením, že se podílí na vyvádění peněz z dopravního podniku, už několikrát distancovala.

Podezřelých smluv je víc

Dopravní podnik nyní prověřuje hned několik smluv, které jsou podle nového vedení DPP nevýhodné nebo zbytečné. Patří mezi ně například kontrakty se společnostmi Neograph, Cross point a Crowsnest, které se starají o výrobu a prodej papírových i elektronických jízdenek.

Zkoumají se i kontrakty na IT a marketingové služby například od firem Proximity Prague, Semma nebo Xanthus.

"Budeme prověřovat, zda nebyla porušena pravidla při soutěžích a zda došlo k řádnému plnění ze strany dodavatelů," uvedla pověřená generální ředitelka Magdalena Češková.

 

Právě se děje

Další zprávy