Nejnovějším hráčem na trhu sdílených vozítek v Praze je česká společnost Homeport a její žlutá elektrická kola Freebike. Na apríla se jich v ulicích metropole objevilo hned pět set. Oproti nejrozšířenější konkurenci v oblasti sdílených kol firmě Rekola mají výhodu v zabudovaném elektromotoru, který pomáhá zdolat kopcovitý pražský terén.
Šlapat je ale stále potřeba, elektromotor slouží jen jako pomocník. Když jezdec nešlape, motor neběží. Výhodou ale je, že se díky tomu dá na Freebiku jezdit i bez využití elektromotoru. V modu, kdy elektromotor neběží, vyjde vypůjčení žlutého kola na polovinu a jezdec zaplatí za každou minutu jen jednu korunu. Prvních deset minut má v takovém případě navíc zdarma.
Kolo je možné zaparkovat bez nutnosti jej připoutat pomocí řetězu či jiného zařízení, a to ve stanicích vyznačených v aplikaci Freebike. Ve vybraných lokalitách lze navíc parkovat i mimo tyto stanice, tato možnost ale stojí 25 korun.
Homeport má bohaté zkušenosti ze zahraničí. V Saudské Arábii, Rusku, Polsku i Anglii má rozesetých několik tisíc kol. Možná i to se podepsalo na tom, že nová žlutá elektrokola radnice přijaly lépe než elektrické koloběžky Lime, které do Prahy přišly loni. Lime kvůli neshodám s radnicí přerušilo provoz v Praze 2, žlutá elektrokola naopak zdejší radnice podpořila.
Zájem o Rekola se každý rok zvyšuje. Do služby se už zaregistrovalo 180 000 uživatelů, kteří si jen v roce 2018 kolo vypůjčili bicykl celkem 762 000krát. Čtyřikrát více než v předchozím roce.
Pomáhá tomu i skutečnost, že se Rekola v posledních letech soustředila zejména na expanzi do dalších českých měst. Od konce března se tak lidé mohou na růžových kolech svést v Praze, Brně, Českých Budějovicích, Frýdku-Místku, Liberci, Olomouci a Ostravě.
Rekola už po celé republice provozují více než tisíc kol, na konci letošní sezóny by jich však měl být už dvojnásobek.
Za 190 korun nabízí Rekola předplatné, díky kterému si mohou uživatelé dopřávat neomezený počet půl hodinových jízd. Jinak ale v každém městě Rekola kopírují cenu tamní půlhodinové jízdenky na MHD. V Praze tak třicet minut jízdy vyjde na 24 korun a třeba v Brně na 18 korun.
První významná konkurence růžovým Rekolům se v Praze objevila loni na podzim, když se v ulicích metropole přes noc objevily stovky zelených elektroběžek. Narozdíl od růžových bicyklů tato vozítka nevyžadují od jezdců žádnou námahu, stačí se na koloběžku postavit a o pohánění koloběžky se už postará elektromotor.
Zatímco řada lidí byla příchodem elektrických koloběžek nadšená, jiní si na ně takřka okamžitě začali stěžovat. Vadí jim zejména, že jezdci na těchto strojích často jezdí po chodníku, ač to česká legislativa zakazuje, a také to, že je nezřídka odkládají na nevhodných místech, kde překáží chodcům.
Za prvním problémem stojí částečně nerovný povrch pražských ulic. Kvůli malým kolečkům nejsou koloběžky zrovna nejlépe vybaveny pro pohyb na pražských kočičích hlavách. Firma proto uvažuje, že by do české metropole přivezla nový model s většími koly a lepším odpružením, který loni představila v USA.
Přesto si už zelené koloběžky mezi Pražany našly své zákazníky. Podle údajů společnosti Lime si je za první tři měsíce vypůjčilo přes padesát tisíc lidí, kteří na nich během 185 tisíc jízd urazili 315 tisíc kilometrů. Průměrně na koloběžce strávili devět minut a ujeli 1,6 kilometru.
Ve srovnání s Rekoly či Freebiky nemá společnost Velonet zrovna největší “vozový park”. Jelikož jde pouze o pilotní projekt, čítá jen třicet kol. Jsou ale rozmístěna přímo na pravém břehu Vltavy, který k projížďce na kole přímo vybízí. Známější je Velonet v Brně, kde má více kol a kde přímo soupeří s Rekoly.
Asi největší výhodou tohoto bikesharingu je skutečnost, že se na jeho červených kolech dá jezdit zcela zdarma. Tedy alespoň prvních patnáct minut od vypůjčení, což však leckdy může stačit. Další hodina pak vyjde na 32 korun.
Kola jsou vybavena osmistupňovou nábojovou přehazovačkou. Chodci zase ocení, že bicykly zpravidla stojí zaparkované v připravených stojanech, protože za jejich odložení jinde se platí poměrně vysoké částky - 50 korun mimo stojan a 300 korun mimo vymezenou oblast.
Za bikesharingem Velonet stojí mateřská reklamní společnost Bigboard.
Sdílená vozítka nemusí nutně jezdit jen po dvou kolech. Loni v létě vyrazila do pražských ulic první žlutá auta Revolt, která nápadně připomínají golfové vozíky. Tedy alespoň svými rozměry a také pohonem - stejně jako koloběžky Lime fungují na elektromotor.
Jde o startup projekt ostravských podnikatelů, kteří jím chtějí přispět k městské elektromobilitě. Auta mají rozměry 2,2 na 1,3 na 1,6 metru a zaparkovat se tak s nimi dá takřka kdekoliv. Ani jejich ovládání už asi nemůže být jednodušší, stačí otočit klíčkem a zařadit automatickou převodovku buď do polohy vpřed nebo vzad a šlápnout na pedál. Žluté vozidlo má poměrně slušný odpich, jak je u elektromobilů zvykem, a dosáhne rychlosti až 80 kilometrů v hodině. Stejně jako ostatní elektromobily je také možné vozy Revolt parkovat v pražských modrých zónách.
K dispozici je i kufr, ač se do něj vejdou jen dva menší batohy. Na nákupy se tak vozidlo příliš nehodí. Nevýhodou jsou i poměrně stísněné podmínky uvnitř vozu, které nejsou úplně šité na míru větším zákazníkům. Auto se také citelně naklání v prudkých zatáčkách, ale nejde o nic děsivého. Mimo to by se někdo na silnici nemusel cítit úplně bezpečně v malém voze s tenkými stěnami zatímco je obklopen dodávkami a velkými SUV.
Zajímavostí je, že auta Revolt se nenabíjejí stejně jako běžné elektromobily ze zásuvky, ale mechanici jim vyměňují vybité baterie za nabité. Firma se tak snaží co nejvíce zkrátit čas, po který budou auta chybět v provozu. Mimo dvacítky elektroaut nabízí Revolt také čtyři elektromotorky.