DPP si půjčí jen na tramvaje. Praha povolila 4 miliardy

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
26. 1. 2012 12:22
Magistrát výši směnky přehodnotil. DPP zaplatí nutné částky a zažádá o změnu smlouvy
Škoda ForCity T15
Škoda ForCity T15 | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Pražský dopravní podnik si na nákup tramvají může půjčit jen 4 miliardy. Ještě v úterý přitom radní posvětili směnku na 6 miliard.

Zastupitelé se na čtvrtečním jednání zavázali, že pokud by byl podnik v insolvenci, město od něj odkoupí směnky v maximální hodnotě 4 miliardy. Doba splatnosti nesmí být delší než jeden rok.

Peníze musí být použity výhradně na nákupy tramvají T15. Dopravní podnik (DPP) před několika lety podepsal smlouvu se Škodou Transportation, že jich do roku 2018 odkoupí 250 za téměř 19 miliard, peníze na ně ale nemá.

Směnka pokryje dluh 2,1 miliardy korun, který podnik už vůči dodavateli má, a dále dodávku tramvají pro letošní rok za dvě miliardy.

Snížení peněz pro dopravní podnik (DPP) ze 6 miliard na 4 na čtvrtečním jednání zastupitelstva navrhl primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Radní během středy směnečný program přehodnotili.

"Podklady jsme dostali těsně před radou, později jsme je probírali ještě podrobněji a přišli s dalšími variantami," řekla Aktuálně.cz radní Aleksandra Udženija (ODS).

Město chce díky takto nastavené směnce získat čas na vyjednávání se Škodou Transportation o změně smlouvy. Praha hodlá podniku navrhnout snížení počtu odebraných tramvají nebo oddálení termínu splacení.

"K vyjednávání ale potřebujeme alespoň nějaké finanční prostředky, aby byl podnik schopen zaplatit závazky v nejbližších měsících. V horizontu několika měsíců přijdeme s výsledky jednání," vysvětlil náměstek primátora Josef Nosek (ODS).

Primátor i další zastupitelé naznačili, že za změnou podmínek půjčky mohou být i nedávné aféry DPP. "V souvislosti s tím, jaké informace dostáváme o dopravním podniku, jsme nechtěli vypisovat bianco šek," uvedl předseda finančního výboru Zdeněk Tůma (TOP 09).

Opozice s rozhodnutím nesouhlasí 

Proti takto navržené směnce protestovali opoziční sociální demokraté. Nelíbí se jim, že se o změně původního návrhu dozvěděli až na zastupitelstvu, kritizují podmínky směnečného programu i to, že peníze nejsou určeny na obnovu celého vozového parku.

"Původně byl směnečný program určený na obnovu vozového parku, nyní je pouze na tramvaje 15T. Táži se tedy, z čeho se zaplatí ostatní závazky dopravního podniku," uvedl Karel Březina (ČSSD).

Koalice se brání tím, že smlouva na tramvaje je nevypověditelná, a proto musí být vyřešena přednostně. Ostatní závazky například na nákup autobusů nebo vozů metra takto striktně nastaveny nejsou.

Sociální demokraté ani komunisté v hlasování návrh nepodpořili. "Původní plán byl financovat krátkodobé závazky dlouhodobým čerpáním. Takovouto razantní změnu nemůžeme podpořit," dodal Březina.

Směnečný program se zárukou města už v loňském roce prosazovala ČSSD, primátor byl ale proti. Nelíbilo se mu právě to, že čerpání peněz nebylo omezeno na tramvaje.

Březina ale na zastupitesltvu upozornil, že původní směnka z dílny sociálních demokratů měla výhodnější podmínky než ta současná.

 

Právě se děje

Další zprávy