Divoký boj o dopravu v Praze: V akci policie i 4 šéfové

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
1. 1. 2013 18:20
Veřejnost se dozvěděla o nevýhodných smlouvách a vysokých odměnách
Foto: Dopravní podnik hlavního města Prahy

Praha - Od loňského prvního prosince, kdy rezignoval dlouholetý ředitel pražského dopravního podniku Martin Dvořák, zažila tato městská firma svůj nejdramatičtější rok.

Začalo totiž vycházet najevo, že Dopravní podnik uzavírá nevýhodné smlouvy a peníze daňových poplatníků mizí v zahraničí.

Čím víc průšvihů se během roku objevovalo, tím častěji se měnil vrcholný management. Firma, kterou téměř pět let řídil stejný člověk, vystřídala během roku čtyři šéfy.

Jako první média přinesla zprávu o nákupu papírových jízdenek. Zakázku získala firma bez výběrového řízení na základě zprostředkovatelské smlouvy se společností Cokeville Assets. Ta si z každého lístku brala provizi 17 haléřů. Podle Nadačního fondu proti korupci Karla Janečka peníze nakonec končily u lobbisty Ivo Rittiga.

Magistrát nechal prověřit deset kontraktů a v sedmi z nich našel chyby. Jednalo se například o smlouvu na elektronické jízdenky, provoz obrazovek v metru, advokátní a reklamní služby nebo nákup pohonných hmot.

Zakázky měly řadu společných rysů. U řady z nich figurovala advokátní kancelář Šachta and Partners, peníze často putovaly do daňových rájů, firmy byly mezi sebou propojené včetně těch, které měly připravovat nezávislá výběrová řízení.

"Dohledali jsme a popsali personální spojení mezi dodavatelem, dopravním podnikem a advokátní kanceláří, která zastupovala dopravní podnik," uvedl advokát Václav Láska, který pro magistrát zpracovával audit smluv.

Dopravní podnik podle něj ovládala "organizovaná zločinecká skupina". Podnik kvůli jeho zjištěním podal několik trestních oznámení, mimo jiné i na několik bývalých manažerů DPP. Ti ale spolu s Dvořákem mezitím stihli vedení podniku opustit.

Na odchodnou si sedm manažerů na přelomu roku vyplatilo zlaté padáky ve výši devět milionů. Některé z odměn podepsal Jaroslav Stůj, který nahradil Dvořáka na postu ředitele. Vysokou odměnu dostal i sám Stůj, přiklepla mu ji jeho nástupkyně Magdalena Češková.

Když na začátku března dosadil primátor Bohuslav Svoboda do funkce Vladimíra Liche, vypadalo to, že se věci začnou hýbat. K veřejnosti se dostaly první výsledky auditů a padla první trestní oznámení. Jenže Lichovo jméno vyvolalo politickou bouři v pražské koalici i v ODS.

Proti Lichovi se postavila v srpnu TOP 09. Ředitel podle ní špatně komunikoval a firmu nezvládal. Současně vyvrcholily spory v ODS mezi primátorovými spojenci a jeho odpůrci v čele s Josefem Noskem. Nosek v klíčovém hlasování dokázal přesvědčit většinu spolustraníků a občanští demokraté hodili vlastního ředitele přes palubu.

Do čela podniku se znovu dostala Magdalena Češková, na sklonku roku pak z výběrového řízení vzešel zatím poslední ředitel Milan Křístek.

Od Lichova vyhazovu ale kontroly smluv stagnují. Probíhá sice forenzní audit, zatím ale nejsou známy ani dílčí výsledky. Přestože byla v plánu další trestní oznámení, žádná dosud nepadla.

Státní zástupce si dokonce stěžoval, že ředitel Křístek dostatečně nespolupracuje s policií. Ta si v prosinci přišla přímo do podniku pro materiály, na které zřejmě čekala příliš dlouho.

 

Právě se děje

před 22 minutami

Testovací let vrtulníku Ingenuity na Marsu NASA kvůli chybě při prověrce o tři dny odložila

První testovací let malého vrtulníku Ingenuity na Marsu byl o tři dny odložen kvůli problému, který se vyskytl při zkoušce vysokých otáček rotorů. Informoval o tom na svém webu americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA).

Předběžný termín prvního letu Ingenuity americká vesmírná agentura původně stanovila na tuto neděli. Na základě údajů, které z vrtulníku dostala v pátek pozdě večer, se však NASA rozhodla let odložit. První možný termín letu je středa 14. dubna.

Důvodem je, že během páteční prověrky vysokorychlostních otáček rotorů kontrolní zařízení ukončilo dřív sekvenci příkazů ovládajících test. To se stalo ve chvíli, kdy se měl letový počítač přepnout z předletového módu na mód letový. Podle NASA je ale vrtulník v pořádku a v bezpečí a na Zemi poslal úplnou sadu telemetrických údajů.

Zdroj: ČTK
Další zprávy