Praha - Revoluce v pražské hromadné dopravě, největší změna v trasách desítek tramvají a autobusů za poslední desítky let, právě startuje.
Pražané i návštěvníci hlavního města si musí zvyknout na jiné jízdní řády i na to, že některé linky prvním zářijovým dnem končí. Metropolí budou křížit vybrané autobusové a tramvajové spoje ve větší frekvenci, takzvané páteřní linky.
Mnozí lidé se radikální proměny pražské MHD obávají a jsou přesvědčeni o tom, že se jim zhorší cesta do práce, školy, do nemocnice nebo za kulturou. Třeba proto, že budou muset víc přestupovat.
"Jsem neskutečně naštvaná kvůli změně tramvajové linky číslo 11. Přes 100 let jezdila trasu do Strašnic, ale teď nějaký píp udělal změnu a bude končit na Olšanech. Cesta do práce, která mi trvala 10 minut, se s různými přestupy protáhne asi na půl hodiny," postěžovala si Aktuálně.cz například Zuzana Pořádková.
ČVUT: Je to špatně připravené
Experti z Českého vysokého učení technického v Praze varují před tím, že hlavní město není na tyto dopravní změny připraveno. Upozorňují zejména na to, že nově zřízené metrobusy mohou uvíznout v kolonách u ucpaných křižovatek.
"Generální názor analytického týmu je, že změny nejsou dostatečně připravené a není k dispozici ze strany ROPID souhrnná dokumentace, ve které by navrhované změny byly analyzovány a zdůvodněny po provozní a ekonomické stránce," upozornil Ladislav Bína z ČVUT v online rozhovoru se čtenáři Aktuálně.cz.
Revoluce v pražské MHD se nelíbí ani městským částem.
Kritikům vadí, že dopravní podnik, respektive pražský magistrát změny s občany dostatečně neprobral. Upozorňují i na nedostatečnou vysvětlovací kampaň, vždyť od oznámení změn po jejich spuštění uběhlo jen několik týdnů.
Vyděláme všichni, tvrdí ROPID
Pražský magistrát a společnost ROPID, která v hlavním městě organizuje hromadnou dopravu, ovšem tvrdí, že na novince nakonec vydělají všichni - obyvatelé a návštěvníci, protože se jim ve výsledku usnadní cestování po metropoli, a dopravní podnik, protože ušetří.
"Je vypočítáno, že nějakým způsobem se změny dotknou zhruba 55 procent cestujících. Z toho je nějakých 5 až 10 procent lidí, kteří by měli pocítit zhoršení. Tomu zbytku, zhruba polovině cestujících, se spojení zlepší," řekl v rozhovoru pro Aktuálně.cz Martin Jareš z ROPID.
V den, kdy překopaný systém MHD startuje, se v centru města navíc koná druhý ročník mezinárodního běžeckého závodu We Run Prague, takže oblast mezi Žlutými lázněmi, Václavským náměstím a Karlovým mostem bude pro dopravu uzavřena. Vozy MHD budou odkloněny a zavedeny náhradní autobusové linky X-3 a X-4.
Dopravu zkomplikují i školáci
Ačkoli radikální proměna pražské městské hromadné dopravy začíná teď v sobotu, hlavní zatěžkávající zkouška přijde až v první pracovní den. V pondělí současně začíná nový školní rok, kdy bývá v pražských ulicích tradičně ještě víc rušno než obvykle.
Petr Moos z Dopravní fakulty ČVUT se obává, že změna MHD bude mít velký negativní dopad na cestující.
"Když přijdete na refýž a bude tam spousta lidí, tak buď ten úsek půjdete pěšky, nebo příště pojedete autem. Velká část obyvatelstva využije individuální dopravy, zvlášť v okrajových částech Prahy, kde se zkrátily nebo rušily linky," řekl Moos v rozhovoru pro Aktuálně.cz.
"Pojedou na nejbližší parkoviště Park and Ride, ale ta jsou obsazená, nová se nekonstruují. Problémy s parkováním, jaké vidíme v centru, se přesunou i do dalších městských částí. Doprava je jako voda, jestliže někde něco omezíte, projeví se to jinde," dodal.