Ostrava - Bude to experiment za peníze z rozpočtu města, ovšem s velmi nejistým výsledkem.
Sám primátor Ostravy Petr Kajnar (ČSSD) pochybuje, že bezplatná doprava ve dnech, kdy se město dusí smogem, pomůže lidem lépe dýchat.
Přitom je to právě Petr Kajnar, který se o tenhle nápad veřejně nejvíc zasazuje.
„Vsadím se, že i když bude městská hromadná doprava zdarma, nebude ji využívat o moc více lidí," řekl primátor pro Aktuálně.cz a vzpomíná na televizní reportáž z Itálie, někdy ze sedmdesátých let.
Svobodný volant
Řím byl prý tehdy taky plný smogu a za veřejnou dopravu se neplatilo. Reportér chodil mezi auty a ptal se řidičů, proč nejedou tramvají. „Svoboda otočit volantem, kdy já chci, je jednou z mála svobod, které mám," cituje ostravský primátor italského řidiče. „Proto hromadnou dopravou nikdy nepojedu."
CITUJEME
Primátor Ostravy Petr Kajnar o dopravě ve městě:
- "Dokud se město neucpe automobily natolik, že bude veřejná doprava rychlejší, než osobní, automobilisté hromadnou dopravou nepojedou."
- "Vsadím se, že i když bude městská hromadná doprava zdarma, nebude ji využívat o moc více lidí."
S nápadem nabídnout bezplatné jízdné v době smogu přišlo vedení magistrátu krátce po komunálních volbách, kdy si vládu nad Ostravou znovu rozdělili sociální demokraté s ODS.
Město nejdříve rozhodlo, že v roce 2011 veřejnou dopravu zdraží, hned vzápětí však oznámilo, jak chce ulevit životnímu prostředí.
„Myslím, že se nám od prvního ledna podaří vytvořit takové podmínky, aby v době inverze byla doprava zadarmo," uvedl primátor.
Dopravní podnik i vedení města uvádějí, že celkové ztráty z tržeb za jízdenky nepřesáhnou 10 milionů korun ročně. Aktuálně.cz však má analýzu, ze které je zřejmé, že by to bylo i několikanásobně víc.
Odhady tu jsou
Ani ředitel Dopravního podniku Ostrava František Kořínek, který magistrátu připravuje podklady, nedokáže říct, zda řidiči skutečně nechají auta doma a vyrazí na cestu městem hromadnou dopravou.
Dopravní podnik totiž nemá žádný odborný posudek, ani průzkum veřejného mínění, ze kterého by bylo zřejmé, zda řidiči dají přednost hromadné dopravě, bude-li zdarma, nebo ne.
Neexistuje ani žádný kvalifikovaný odhad, jak velký podíl automobilistů v Ostravě by nechal auto v garáži a nasedl například do tramvaje.
„Jisté odhady tady jsou," sdělil pouze ředitel Kořínek. „Ale jaká bude skutečnost, to je třeba teprve vyzkoušet."
Z výročních zpráv Dopravního podniku Ostrava je možné vyčíst, že počet cestujících v hromadné dopravě už deset let bez přestání klesá. V období 2005 až 2009 se celkový počet přepravených osob snížil téměř o deset procent.
A zatímco v roce 2000 cestovalo sedmdesát procent lidí v Ostravě hromadnou dopravou, v současnosti se poměr vyrovnal. Celkem 105 milionů lidí zvolilo v roce 2009 trolejbus, autobus či tramvaj a přibližně stejný počet obyvatel dal přednost osobnímu vozu.