Liberec - Až o 30 milionů korun ročně údajně přichází Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce (DPMLJ) kvůli nevýhodné smlouvě s firmou Busline.
Tvrdí to člen dozorčí rady DPMLJ a opoziční zastupitel města Josef Šedlbauer (Změna pro Liberec).
Na základě jeho podnětu se smlouvou bude zabývat i antimonopolní úřad. Vyjádření dopravního podniku a libereckého magistrátu, většinového vlastníka DPMLJ, zjišťujeme.
DPMLJ zajišťuje městskou hromadnou dopravu v Liberci i Jablonci. Podle Šedlbauera problém nastal už před třemi lety, kdy Jablonec jako minoritní akcionář vstoupil do dopravního podniku.
V Jablonci do té doby jezdil ČSAD Jablonec, odnož později vzniklé firmy Busline. Městský a soukromý dopravce se tehdy dohodly bez výběrového řízení, že autobusy ČSAD Jablonec budou veřejnou dopravu ve městě zajišťovat dalších 10 let.
"Vstup Jablonce byl využit jako záminka pro obejití výběrového řízení tím, že se má jednat o náhradu existujícího ujednání mezi Jabloncem a ČSAD Jablonec. Podle zákona o veřejných zakázkách to není možné. I kdybychom ale takovou úvahu přijali, vůbec už nedává smysl, že je ve smlouvě obsažen minimální závazek na dvojnásobek dopravních výkonů Jablonecka," tvrdí Šedlbauer.
Přemrštěná cena
V Jablonci ročně najezdí Busline 1,6 milionu kilometrů a v Liberci od letošního roku zhruba stejný počet. Podíl soukromého dopravce na autobusové městské dopravě v Jablonci je stoprocentní, v Liberci asi třetinový.
Dohodnutou cenu považuje člen dozorčí rady za přemrštěnou. V Jablonci jezdí autobusy firmy Busline za 46,3 koruny za kilometr, v Liberci za 43,6 koruny. Přiměřená cena by podle Šedlbauera byla 35 až 40 korun.
"Dopravní podnik v Liberci provozuje komerční linky k obchodním centrům, účtuje si kolem 33 korun za kilometr a vydělává na tom," upozornil. Podle jeho odhadu tak ročně DPMLJ přichází o 15 až 30 milionů korun.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Autobusová doprava v Libereckém kraji.