Brno - V brněnském depu v Maloměřicích opravují kotel legendární Šlechtičny, tedy velké parní lokomotivy 475.101, aby mohla znovu vyrazit na koleje. Opravy parních a dalších historických lokomotiv mají v Brně tradici již od konce parního provozu, který v Československu skončil v roce 1980. Lidé je mohou potkávat při nostalgických jízdách převážně na jižní Moravě a na Vysočině, řekl vedoucí provozu Alois Kotrba.
Údržbu v Brně zajišťují sice kmenoví zaměstnanci depa, avšak jen někteří z nich jsou schopni opravovat i parní lokomotivy. Odborníků na ně ubývá, v Brně jich je však relativně dostatek na to, aby se zde mohly parní stroje jak provozovat, tak opravovat. "Jejich um je úžasný a dokážou opravit v podstatě cokoliv," poznamenal Kotrba.
Zatímco do budoucna patrně nebude zásadní problém se strojvůdci, protože i někteří mladí mají zájem o řízení parních lokomotiv, mohou nastat potíže s těmi, kteří se o vozidla starají. "Musíme si těchto lidí vážit. Je obecný problém sehnat solidní odborníky nejen pro opravy parních lokomotiv. Kvalitní personální prací je nutné předejít tomu, aby se správkařina stala do budoucna problémem," míní přednosta depa František Kozel.
Dříve se v Brně starali například o 'Albatrose', nejrychlejší parní lokomotivu československé historie, dále o lokomotivu řady 354.1 či 433.001. "Poslední jmenovaná byla nedávno v depu v Lužné u Rakovníka opravená do dokonalosti. Před pár dny se vrátila zpět k nám do Brna a může opět vyrážet na pravidelných víkendových vlacích do Lednice. Do Lužné bude naopak vrácena zapůjčená lokomotiva 423.041," přiblížil Kotrba.
Kromě parních lokomotiv se v Brně starají i o historické motorové stroje. "Máme tu dvě Bardotky T 478.1, obě pečlivě udržované díky péči nadšených strojvedoucích. Také tu máme motorové vozy 'Hurvínky' a jejich přívěsné vozy," řekl Kotrba. Depo se stará i osobní vozy zvané 'Rybáky'.
Díky péči a zájmu zaměstnanců je možné vypravovat historické vlaky na nostalgické jízdy. "Jsme velice rádi, že regiony jako Vysočina či jižní Morava o ně mají zájem. Tyto vlaky zatraktivní železnici a přiblíží mladé generaci, jaká železnice bývala a už nikdy nebude," uvedl Kozel.
Péče o historická vozidla je podle něj nejen v Brně, ale v celé republice na solidní úrovni. "To, že existuje depo a muzeum v Lužné, které zastřešuje péči o historická vozidla u Českých drah, ukazuje, že to České dráhy myslí s historií vážně a chtějí ji zachovat pro budoucí generace," řekl Kozel.
Novými přírůstky, které by mohly v blízkých letech přibýt do kolekce historických vozidel, mají být 'Brejlovec' řady 754 a 'Kocour' řady 742. "Konkrétní vozidla už jsou vytipovaná a jen se čeká na okamžik, kdy budou převedena do Lužné," řekl Kotrba. Čas je nemilosrdný a blíží se doba, kdy bude mezi muzejní vozidla zařazena například i elektrická jednotka 560, která je provozována v okolí Brna v regionální dopravě.