Ostrava - Krajský soud v Ostravě zastavil trestní stíhání bývalého šéfa Krajského soudu v Brně Jaromíra Pořízka kvůli předražené stavbě brněnského justičního areálu. Soud rozhodl při neveřejném zasedání, řekl jeho mluvčí Dalibor Zecha.
Soudce Pořízka vinil státní zástupce ze zneužití pravomoci veřejného činitele, porušování povinností při správě cizího majetku a porušování závazných pravidel hospodářského styku.
Ostravský senát se případem zabýval 17. prosince v neveřejném projednání obžaloby. O výsledku ale zástupci soudu neinformovali. "Museli jsme počkat, až o výsledku vyrozumíme strany. Dnes už zastavení trestního stíhání můžeme potvrdit," uvedl Zecha.
Dodal že důvody, proč se tak senát krajského soudu rozhodl, komentovat nebude. Rozhodnutí ještě není pravomocné. Státní zástupce proti němu může podat stížnost. Krajská žalobkyně v Ostravě Zlatuše Andělová řekla, že informaci zatím neobdržela. "Kolegyně, která se případem zabývala, je momentálně na dovolené. Naše stanovisko budeme moci sdělit až po jejím návratu," uvedla.
Náklady na stavbu stouply o miliardu
Předběžné projednání obžaloby se koná v případech, kdy samotná obžaloba neposkytuje dostatečný základ pro nařízení hlavního líčení. V předběžném projednání se může zkoumat například příslušnost soudu, který se případem zabývá.
Řešit se může i to, zda v přípravném řízení vedeném policií pod dohledem státního zástupce nenastaly procesní vady nebo se může mimo jiné posuzovat, zda skutek není v obžalobě špatně vymezen.
Dlouholetého šéfa brněnského krajského soudu Pořízka kriminalisté obvinili na podzim roku 2012.
Stavba brněnského areálu měla podle předpokladů z roku 2005 stát 805 milionů korun. Po přesném vyčíslení nákladů cena vzrostla na 1,674 miliardy korun, tuto investici schválilo i ministerstvo spravedlnosti. Celkové náklady ale nakonec dosáhly 1,938 miliardy.
Pořízek, který byl stíhán výhradně kvůli stavbě budovy pro státní zastupitelství, své pochybení vždy odmítal. Uvedl, že při stanovení prvotní částky nebyly známy všechny údaje z dokumentace, například napojení na dopravní infrastrukturu či na sítě.