Brno - Kontroverzní záměr odsunu brněnského nádraží nabral další zpoždění. Brněnský magistrát v úterý zrušil územní rozhodnutí na soubor staveb, který odsun zahrnuje, a věc vrátil stavebnímu úřadu Brno-střed k novému projednání.
Magistrát rozhodoval o odvoláních lidí, firem i občanských sdružení proti záměru, a to víc než rok. Své rozhodnutí zveřejnil v úterý na úřední desce.
V cestě stojí Děti Země a živočichové
Magistrát zrušením územního rozhodnutí reagoval na červencové rozhodnutí Nejvyššího správního soudu (NSS). Soud tehdy vyhověl kasační stížnosti Dětí Země.
Spor se týkal výjimky ze základních podmínek ochrany zvláště chráněných živočichů. Jihomoravský krajský úřad loni řízení o výjimce zastavil, protože dospěl k závěru, že zvláště chránění živočichové nebudou stavbou ohroženi. Podle NSS ale úředníci měli nějakým způsobem věcně rozhodnout, a nikoliv jen řízení zastavit.
Děti Země pak doplnily na magistrátu své odvolání právě o závěr NSS. "Za daného stavu" podle magistrátu nezbylo než územní rozhodnutí zrušit, "neboť jeden za základních podkladů pro vydání rozhodnutí nebyl doložen".
Soubor staveb včetně odsunu nádraží přišel o druhé územní rozhodnutí po sobě, to první v roce 2008 zrušil soud. "Po třech letech jsme opět v bodu nula. Územní řízení se tak táhne bez pár dnů již šest let," uvedla dnes v tiskové zprávě občanská koalice Nádraží v centru.
První žádost o vydání územního rozhodnutí podala Správa železniční dopravní cesty v prosinci 2005. Brno tak podle aktivistů ztratilo "byť jen teoretickou možnost získat na odsun peníze z Evropské unie".
Nádraží se nepohnulo, ale odsun už stál miliardu
Odsun nádraží z centra dlouhodobě kritizují občanští aktivisté a někteří dopravní experti. Podle nich se brněnské nádraží dá modernizovat a rozšířit ve stávající poloze.
Vedení města dlouhodobě prosazuje odsunutou polohu nádraží a do příprav a souvisejících staveb už investovalo přes miliardu korun.
Peníze na stavbu ale zatím chybí, stejně jako většina potřebných územně plánovacích dokumentů a povolení.
Projekt takzvaného železničního uzlu Brno obsahuje víc než 1000 stavebních objektů a podle koalice Nádraží v centru jde o suverénně největší stavbu v ČR. Vyvolává kontroverze. Lidé v několik let starém referendu odsun nádraží z centra Brna odmítli.
Odsunout, či neodsunout?
Projekt má podporu radniční koalice složené z ČSSD a ODS. Vedení Brna záměr obhajuje s tím, že s ním počítá územní plán, je rozpracován a na jinou variantu přestavby brněnské železnice nesežene investor evropské peníze.
Naopak kritici záměru mluví o opaku, podle nich podporu EU nikdy nezíská takto rozsáhlý záměr, který nemá podporu veřejnosti. Koalice Nádraží v centru v dnešní tiskové zprávě otevřeně mluví o chiméře.
"Aby Brno v následujících deseti letech neupadlo do dopravního chaosu, neboť současný stav nádraží je velice nevyhovující, pokládáme za nutné začít okamžitě pracovat na detailech modernizace nádraží v centru," uvedla koalice.
Odsun má brněnské vlakové nádraží posunout asi o 700 metrů na jih, tedy dál od centra. Odpůrci projektu zdůrazňují, že dnes má nádraží unikátní polohu - na centrální náměstí Svobody je to odtud pět minut pěšky a v přestupním uzlu před nádražím má zastávku 8 ze 13 tramvajových linek.
Zastánci projektu naopak zdůrazňují, že nádraží dnes tvoří bariéru mezi centrem a takzvaným Jižním centrem - rozsáhlým rozvojovým areálem s nezastavěnými pozemky. Podle kritiků odsunu se však lokalita může rozvíjet i bez odsunu nádraží, jak ukazuje i obliba nákupního centra Vaňkovka.