Vlaková tragédie u Vodňan by se za rok nestala

Michal Štůsek Michal Štůsek
4. 2. 2011 18:30
Na trati bude od konce roku spuštěn pilotní bezpečnostní systém Radioblok
Středeční nehodu opět zavinil strojvedoucí, již potřetí za sedm let
Středeční nehodu opět zavinil strojvedoucí, již potřetí za sedm let | Foto: HZS Jihočeského kraje

Praha - Středeční nehodu u Vodňan, při které zemřela jedna žena, se stoprocentní jistotou zavinil strojvedoucí osobního vlaku, přesto k ní nemuselo dojít.

Na trati se již více než tři roky připravuje zavedení nového bezpečnostního systému, který se zatím na žádném jiném úseku v ČR nevyužívá, k jeho zprovoznění ale nedojde dříve než na konci roku. O nutné změně ve způsobu řízení dopravy v úseku upozorňovala také Drážní inspekce.
 
Pilotní projekt pro zlepšení bezpečnosti na trati plánuje Správa železniční dopravní cesty už od roku 2007. "Impulzem nebylo pouze doporučení Drážní inspekce, jednalo se o více podnětů z různých stran, jedním z nich byla samozřejmě i vlaková nehoda," sdělil Aktuálně.cz mluvčí SŽDC Pavel Halla. Samotná realizace projektu potrvá přibližně čtyři roky.

Důvodem je podle mluvčího jeho finanční nákladnost i legislativní překážky. Na trati v tuto chvíli jezdí pouze tři soupravy, které systém testují. To potvrdil Aktuálně.cz i ředitel Drážního úřadu Pavel Kodym. Technické vylepšení lokomotivy, která pak může odesílat i přijímat signál o své pozici stojí jeden milion korun.

Mapa tratí, kde se řídí doprava stejným způsobem, jako na úseku Volary - Číčenice
Mapa tratí, kde se řídí doprava stejným způsobem, jako na úseku Volary - Číčenice | Foto: Aktuálně.cz

Radioblok by měl být dokončen v listopadu letošního roku. Poté přijde řada na řešení legislativy. Podle mluvčího totiž musí celý systém schválit Drážní úřad ČR. "Aby systém skutečně fungoval, musí Drážní úřad ČR vydat rozhodnutí o povinné kompatibilitě drážního vozidla s tratí vybavenou systémem Radioblok," dodává Halla. 

Technologické vylepšení funguje na spolupráci GPS souřadnic odesílaných přes GSM kanál příslušnému dispečinku. Ten vyjíždějícímu vlaku předává signál o volné koleji. "Když vlak signál nedostane, tak se zastaví. Přesto je to stále o lidech, nelze jen slepě věřit stroji," vysvětluje mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Problematický úsek není určitě posledním, kde dojde k postupné obměně způsobu řízení dopravy. Vliv lidského faktoru na řízení bude SŽDC snižovat i na dalších místech, kde se zatím používá zjednodušené řízení dopravy. "Dohodli jsme se s ministerstvem dopravy, že v následujících letech budeme přednostně investovat do zlepšení bezpečnosti na těchto tratích," dodává Halla.

Polovina obětí posledních sedmi let

Na trati Volary - Číčenice došlo za posledních sedm let ke třem vážným nehodám, při kterých zemřeli tři lidé. Na českých železnicích přitom od roku 2004 zemřelo dvojnásobně více. První a nejtragičtější nehoda se stala 22. 7. 2004 mezi stanicí Bavorov a zastávkou Strunkovice nad Blanicí.

Při srážce dvou osobních vlaků zahynuli dva cestující a bylo zraněno dalších 33 osob. Nehodu zavinil jeden ze strojvedoucích, když měl vyčkat souhlasu dispečera řídícího provoz na této trati.

Drážní inspekce na nevyhovující způsob řízení v daném úseku upozornila po vyšetřování první nehody. "Na základě zjištěných skutečností dala provozovateli drážní dopravy doporučení, aby zpřísnil své vnitřní předpisy týkající se tratí se zjednodušeným řízením dopravy, jakou je i trať č. 197," uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Prohlédněte si galerii z místa nehody

Stejné pochybení se opakovalo o více než tři roky později, kdy došlo k další nehodě. Tentokráte se zranilo třináct lidí. Inspektoři Drážní inspekce opět upozornili na lidské pochybení. Závěrečnou zprávu z vyšetřování tehdy doplnili o bezpečnostní doporučení, aby byla na tratích se zjednodušeným řízením zavedena technická zařízení, která by eliminovala možnost lidského selhání.

Podobný problém se podle Drápala netýká pouze trati Volary - Číčenice, ale dalších více než tisíce kilometrů železničních tratí v zemi, kde je stejný režim řízení dopravy zaveden.

 

Právě se děje

před 26 minutami

Na Aljašce udeřilo zemětřesení, úřady varují před vlnou tsunami

Americké úřady vydaly varování před ničivou vlnou tsunami poté, co Aleutské ostrovy ležící u Aljašky postihlo silné zemětřesení, dosahující podle americké geologické služby síly 7,5 stupně. Oznámily to dnes tiskové agentury.

Výstraha amerického střediska pro varování před tsunami se týká měst Sand Point a Cold Bay na Aleutách a města Kodiak na stejnojmenném ostrově, poznamenala agentura Reuters s tím, že tato města leží v řídce osídlené oblasti.

Epicentrum zemětřesení se nalézalo 94 kilometrů jihovýchodně od Sand Point. Otřesy vycházely z hloubky 41 kilometrů.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Egypťan Bahader je v téměř 75 letech fotbalovým rekordmanem

Egypťan Ezzeldin Bahader byl krátce před 75. narozeninami zapsán do Guinnessovy knihy rekordů jako nejstarší profesionální fotbalista na světě. Podle agentury Reuters získal tento primát po sobotním zápase v egyptské třetí lize, v níž podruhé nastoupil za tým 6th October a znovu odehrál celých 90 minut.

První duel zvládl Bahader v březnu, kdy dokonce skóroval z penalty, a pak na potřebný další start čekal déle, než myslel, protože sportovní svět zastavila pandemie koronaviru. O rekord dědeček šesti vnoučat nyní připravil Izraelce Isaaka Hayika. Ten ještě loni hrál ve věku 73 let, a to jako brankář. Hadaderovi bude pětasedmdesát let 3. listopadu.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Spojené arabské emiráty ratifikovaly dohody o normalizaci vztahů s Izraelem

Kabinet Spojených arabských emirátů dnes ratifikoval dohodu o navázání plnohodnotných diplomatických vztahů s Izraelem, kterou zástupci obou zemí podepsali ve Washingtonu v září. Informovala o tom agentura Reuters. Izraelská vláda a parlament dohodu se SAE ratifikovaly minulý týden.

Zdroj: ČTK
Další zprávy