Vlaková tragédie u Vodňan by se za rok nestala

Michal Štůsek Michal Štůsek
4. 2. 2011 18:30
Na trati bude od konce roku spuštěn pilotní bezpečnostní systém Radioblok
Středeční nehodu opět zavinil strojvedoucí, již potřetí za sedm let
Středeční nehodu opět zavinil strojvedoucí, již potřetí za sedm let | Foto: HZS Jihočeského kraje

Praha - Středeční nehodu u Vodňan, při které zemřela jedna žena, se stoprocentní jistotou zavinil strojvedoucí osobního vlaku, přesto k ní nemuselo dojít.

Na trati se již více než tři roky připravuje zavedení nového bezpečnostního systému, který se zatím na žádném jiném úseku v ČR nevyužívá, k jeho zprovoznění ale nedojde dříve než na konci roku. O nutné změně ve způsobu řízení dopravy v úseku upozorňovala také Drážní inspekce.
 
Pilotní projekt pro zlepšení bezpečnosti na trati plánuje Správa železniční dopravní cesty už od roku 2007. "Impulzem nebylo pouze doporučení Drážní inspekce, jednalo se o více podnětů z různých stran, jedním z nich byla samozřejmě i vlaková nehoda," sdělil Aktuálně.cz mluvčí SŽDC Pavel Halla. Samotná realizace projektu potrvá přibližně čtyři roky.

Důvodem je podle mluvčího jeho finanční nákladnost i legislativní překážky. Na trati v tuto chvíli jezdí pouze tři soupravy, které systém testují. To potvrdil Aktuálně.cz i ředitel Drážního úřadu Pavel Kodym. Technické vylepšení lokomotivy, která pak může odesílat i přijímat signál o své pozici stojí jeden milion korun.

Mapa tratí, kde se řídí doprava stejným způsobem, jako na úseku Volary - Číčenice
Mapa tratí, kde se řídí doprava stejným způsobem, jako na úseku Volary - Číčenice | Foto: Aktuálně.cz

Radioblok by měl být dokončen v listopadu letošního roku. Poté přijde řada na řešení legislativy. Podle mluvčího totiž musí celý systém schválit Drážní úřad ČR. "Aby systém skutečně fungoval, musí Drážní úřad ČR vydat rozhodnutí o povinné kompatibilitě drážního vozidla s tratí vybavenou systémem Radioblok," dodává Halla. 

Technologické vylepšení funguje na spolupráci GPS souřadnic odesílaných přes GSM kanál příslušnému dispečinku. Ten vyjíždějícímu vlaku předává signál o volné koleji. "Když vlak signál nedostane, tak se zastaví. Přesto je to stále o lidech, nelze jen slepě věřit stroji," vysvětluje mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Problematický úsek není určitě posledním, kde dojde k postupné obměně způsobu řízení dopravy. Vliv lidského faktoru na řízení bude SŽDC snižovat i na dalších místech, kde se zatím používá zjednodušené řízení dopravy. "Dohodli jsme se s ministerstvem dopravy, že v následujících letech budeme přednostně investovat do zlepšení bezpečnosti na těchto tratích," dodává Halla.

Polovina obětí posledních sedmi let

Na trati Volary - Číčenice došlo za posledních sedm let ke třem vážným nehodám, při kterých zemřeli tři lidé. Na českých železnicích přitom od roku 2004 zemřelo dvojnásobně více. První a nejtragičtější nehoda se stala 22. 7. 2004 mezi stanicí Bavorov a zastávkou Strunkovice nad Blanicí.

Při srážce dvou osobních vlaků zahynuli dva cestující a bylo zraněno dalších 33 osob. Nehodu zavinil jeden ze strojvedoucích, když měl vyčkat souhlasu dispečera řídícího provoz na této trati.

Drážní inspekce na nevyhovující způsob řízení v daném úseku upozornila po vyšetřování první nehody. "Na základě zjištěných skutečností dala provozovateli drážní dopravy doporučení, aby zpřísnil své vnitřní předpisy týkající se tratí se zjednodušeným řízením dopravy, jakou je i trať č. 197," uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Prohlédněte si galerii z místa nehody

Stejné pochybení se opakovalo o více než tři roky později, kdy došlo k další nehodě. Tentokráte se zranilo třináct lidí. Inspektoři Drážní inspekce opět upozornili na lidské pochybení. Závěrečnou zprávu z vyšetřování tehdy doplnili o bezpečnostní doporučení, aby byla na tratích se zjednodušeným řízením zavedena technická zařízení, která by eliminovala možnost lidského selhání.

Podobný problém se podle Drápala netýká pouze trati Volary - Číčenice, ale dalších více než tisíce kilometrů železničních tratí v zemi, kde je stejný režim řízení dopravy zaveden.

 

Právě se děje

před 28 minutami

Kapela Green Day nebo raper Stormzy kvůli koronaviru ruší asijské turné

Americká rocková kapela Green Day, která 19. června vystoupí na královéhradeckém festivalu Rock for People, v pátek zrušila asijské turné kvůli obavám z šíření koronaviru a omezení cestování i hromadných akcí. V Singapuru, Bangkoku, Tchaj-peji, Hongkongu, Soulu nebo Tokiu měla sestava vystoupit začátkem března předtím, než v květnu přejede do Evropy. "Víme, že je to otrava, a na vás všechny se těšíme. Lístky ale nevyhazujte, brzy oznámíme nová data koncertů," slibují Green Day. Kvůli koronaviru už koncerty v Asii odřekli také celosvětově úspěšný korejský boyband BTS, americký R&B zpěvák Khalid nebo britský raper Stormzy. Ten příští středu 4. března vystoupí v pražské Malé sportovní hale.

Zdroj: Reuters
před 1 hodinou

Trump nominoval do čela amerických rozvědek opět Johna Ratcliffea

Americký prezident Donald Trump nominoval do funkce šéfa amerických tajných služeb (DNI) znovu republikánského kongresmana Johna Ratcliffea, kritizovaného pro nedostatek zkušeností. Šéf Bílého domu svou volbu oznámil v noci na sobotu na twitteru.

Trump nominoval Ratcliffea do čela amerického civilního a vojenského špionážního aparátu již koncem července. Počátkem srpna však nominaci stáhl poté, co americká média a politici kritizovali Ratcliffeovy malé zkušenosti v oblasti tajných služeb.

Další zprávy