Nejsme arbitři pravdy, nechápe šéf vysílací rady, že soud zrušil pokutu pro Barrandov

Radek Dragoun Radek Dragoun
23. 2. 2020 8:10
Již nesčetněkrát Rada pro rozhlasové a televizní vysílání upozornila televizi Barrandov na pochybení v jejím vysílání. Pouze dvakrát sáhla k pokutě, obě však Městský soud v Praze zrušil. Po vysílací radě soud požaduje, ať dokáže, že televize ve svém vysílání uvádí nepravdy. Šéf rady Ivan Krejčí však tvrdí, že rada není od toho, aby určovala, co je pravda.
Ředitel televize Barrandov a moderátor mnoha jejích pořadů Jaromír Soukup
Ředitel televize Barrandov a moderátor mnoha jejích pořadů Jaromír Soukup | Foto: TV Barrandov

Vůbec jste se nezabývali tím, jestli Jaromír Soukup ve svých pořadech neříká pravdu, vzkázal ve zkratce Městský soud v Praze Radě pro rozhlasové a televizní vysílání, když se minulý týden rozhodl zrušit pokutu ve výši 400 tisíc korun, kterou rada televizi udělila. Podobné rozhodnutí zaznělo už v říjnu loňského roku, kdy stejný soud ze stejného důvodu zrušil dvousettisícovou pokutu.

Druhou pokutu se vysílací rada rozhodla uložit za reportáž v pořadu Kauzy Jaromíra Soukupa, kde moderátor a ředitel televize v jedné osobě kritizoval nadnárodní společnosti za vyvádění peněz ze země. Jako příklad zmínil automobilku Škoda Auto. Soukup podle rady prezentoval pouze jeden vyhraněný pohled na tuto problematiku a pořad představoval jasný, předem stanovený postoj s jednostrannou interpretací zveřejněných informací.

Podle soudu to však samo o sobě na pokutu nestačí, což šéf rady Krejčí nechápe. "Rada se nemůže stavět do pozice arbitra pravdy. To není její úkol. Rada kontroluje, zda byly dodrženy všechny standardy objektivního a vyváženého informování, které zahrnují nepředpojatý přístup, korektní zacházení s fakty, uvádění zdrojů informací a pochopitelně dávat prostor protistraně. Je pak na divákovi, aby si sám svobodně utvořil názor na to, kde je pravda," vysvětluje Krejčí.

"Městský soud v Praze má zcela jinou představu o tom, jakým způsobem jsou definovány povinnosti poskytování objektivních a vyvážených informací a jak má jejich dodržování vyhodnocovat dozorový orgán," dodává Krejčí.

Spor o pokuty tím nekončí, v prvním případě již rada podala kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu. Podle Krejčího je velmi pravděpodobné, že podobně bude postupovat i po tomto rozsudku, rada však chce ještě počkat na doručení jeho písemného vyhotovení.

Nedat prostor druhé straně pro uložení pokuty nestačí

Analytik a konzultant v oblasti mediálních zákonů Filip Rožánek upozorňuje, že se zde střetly dva různé pohledy na to, co je objektivita a vyváženost. "Na jedné straně je technický přístup, podle kterého mají dostat prostor obě strany a všechny mají mít zhruba stejný prostor, který snadno změříte na minuty a sekundy. A pak je to řekněme interpretační pohled, co je vlastně pravda a co ještě pokrývá svoboda slova," vysvětluje Rožánek s tím, že rozumí tomu, že se státní úřad rozhodl pro první cestu.

"Obávám se ale, že pokud bude chtít rada v tomto a případně i v dalších soudních sporech obstát, tak bude prostě muset doložit, v čem konkrétně byl pořad nepravdivý nebo neobjektivní a na základě čeho uložil sankci. V tuhle chvíli to vypadá, že minimálně část soudů se kloní k tomu, že nestačí říct, že tam nebyla slyšet druhá strana," říká Rožánek.

Šéf vysílací rady Krejčí však tvrdí, že prozatím se nechystají měnit způsob své práce. Rada hodlá počkat, jak rozhodne Nejvyšší správní soud - doufají, že u něj zvrátí rozsudky městského soudu.

Barrandov zatím vyvázl bez jediné pokuty

Vysílací rada v minulosti opakovaně řešila prohřešky televize Barrandov. Vyčítala jí například, že před prezidentskými volbami Soukup v pořadu, kde byl hostem prezidentův mluvčí Jiří Ovčáček, stranil Miloši Zemanovi, přičemž neplnil roli kvalifikovaného oponenta. Před volbami do Poslanecké sněmovny byli zase podle rady až příliš často zváni zástupci hnutí ANO a předseda SPD Tomio Okamura.

Pokutu se však rada rozhodla udělit až za zmiňovanou reportáž v pořadu Kauzy Jaromíra Soukupa a předtím za příspěvek v pořadu Moje zprávy, kde se moderátor zabýval státními zakázkami pro agenturu Dorland.

Krejčí však upozorňuje, že podle rozsudků Nejvyššího správního soudu rada více sankcí televizi udělit nemůže. "Rada může uložit pokutu jen v případech, kdy byl již na typově shodné porušení zákona dříve upozorněn. Rada proto vždy musí hodnotit, zda nový případ odhaleného porušení zákona vykazuje obdobné rysy jako porušení zákona, který bylo již v minulosti předmětem vydaného upozornění," vysvětluje Krejčí.

Podle analytika Rožánka jsou tak možnosti rady omezené. "Rada může ukládat pokutu teprve tehdy, pokud už na typově stejný prohřešek upozornila. Může tak tedy učinit, pokud to bude podle stejného paragrafu, ve stejném pořadu, za stejných okolností a tak dále," říká Rožánek.

Video: Jak Soukup o Zemana přišel

Bezmála po třech letech mizí z obrazovek pořad, v němž prezident dostával exkluzivní prostor v hlavním vysílacím čase. | Video: Daniela Drtinová
 

Právě se děje

před 3 hodinami

Atlético porazilo Villarreal a vede španělskou ligu o pět bodů

Fotbalisté Atlética Madrid ve španělské lize zvítězili na hřišti Villarrealu 2:0 a upevnili si první místo. Svěřenci trenéra Diega Simeoneho vedou neúplnou tabulku o pět bodů před Barcelonou a navíc mají jedno utkání k dobru.

Atlético se dostalo šťastně do vedení ve 25. minutě. Po rohu hlavičkoval Stefan Savič, domácí gólman Sergio Asenjo při zákroku trefil spoluhráče Alfonsa Pedrazu a od jeho zad se míč odrazil do branky. V 69. minutě přidal pojistku střídající Joao Félix přízemní střelou.

Madridský tým v La Lize vyhrál po dvou zápasech, sedmý Villarreal naopak protáhnul čekání na vítězství na sedm kol.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 4 hodinami

Inter vede italskou ligu o čtyři body, AC Milán vyhrál v Římě

Fotbalisté Interu Milán ve 24. kole italské ligy porazili doma FC Janov hladce 3:0 a vedou tabulku o čtyři body před městským rivalem AC. "Rossoneri" vyhráli na stadionu AS Řím 2:1 a v Serii A zabrali po dvou porážkách za sebou bez vstřeleného gólu.

Inter nakročil k pátému ligovému vítězství za sebou už ve 32. sekundě, kdy otevřel skóre Romelu Lukaku. Belgický útočník v 69. minutě připravil druhý gól pro Mattea Darmiana a chvíli nato Lukakuovu střelu dorazil hlavou střídající Alexis Sánchez. Janovský tým v italské lize prohrál po sedmi kolech a je třináctý.

AC Milán dal v úvodní desetiminutovce dva góly, ale ani jeden neplatil kvůli ofsajdu. Na druhé straně zase nebyla uznána trefa Henrika Mchitarjana. První regulérní branku tak vstřelil ve 43. minutě Franck Kessié z penalty. Římský tým dobře vstoupil do druhé půle a brzy srovnal Jordan Veretout přesnou střelou. Hostům ale rychle vrátil vedení v 58. minutě Ante Rebič po otočce a přesné střele. Domácí už podruhé neodpověděli a zůstali pátí.

Bergamo zvítězilo 2:0 na hřišti Sampdorie Janov, za kterou nastoupil v základní sestavě český reprezentační záložník Jakub Jankto. Atalanta se posunula na čtvrté místo neúplné tabulky.

Jankto měl v 10. minutě jednu z prvních šancí utkání, ale jeho střelu zpoza šestnáctky zlikvidoval brankář Marco Sportiello. Bergamo poslal do vedení krátce před pauzou Ruslan Malinovskij povedenou ranou do horního růžku. V 70. minutě přidal pojistku Robin Gosens. Hosté v Serii A zvítězili potřetí za sebou, desátá Sampdoria podruhé v řadě nebodovala a neskórovala.

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

Syrská armáda zasáhla proti izraelským střelám nad Damaškem

Syrská protivzdušná obrana zasáhla proti izraelskému raketovému útoku mířícímu na jižní okraj Damašku. V neděli o tom informovala syrská televize a další média, na něž se odvolala agentura Reuters. Sýrie zatím neohlásila žádné oběti. Mluvčí izraelské armády odmítl informaci o útoku komentovat.

Syrská armáda tvrdí, že protivzdušná obrana většinu izraelských střel zlikvidovala dřív, než dopadly na cíl. "Naše protivzdušná obrana nad Damaškem zneškodnila nepřátelské rakety," oznámila syrská agentura SANA.

Izrael podniká v Sýrii útoky hlavně na íránské oddíly a jejich spojence z libanonského Hizballáhu. Jeho snahou je zabránit Íránu Hizballáh vyzbrojovat.

Zdroj: ČTK
Další zprávy