Rodin bez auta v Česku přibývá, už je jich osmina

Petr Kučera Petr Kučera
11. 5. 2011 13:30
Polovina řidičů prý omezí jízdy, když cena přesáhne 38 korun za litr, říká průzkum
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Osmina domácností v Česku nevlastní auto, jejich podíl se přitom zvyšuje. Oproti roku 2008 vzrostl počet domácností bez vlastního auta z devíti na třináct procent.

Ukázal to průzkum společnosti Ipsos Tambor, který provedla pro GE Money Auto na reprezentativním vzorku 828 respondentů z celé České republiky.

Průzkum detailněji nezkoumal, zda tyto domácnosti auto nechtějí, nebo si jej nemohou finančně dovolit. "Často jej zřejmě prodaly, protože jej nutně nepotřebovaly, a upřednostnily peníze z jeho prodeje," domnívá se nicméně Milan Beutl, generální ředitel GE Money Auto.

Třetina lidí má víc než jedno auto

Největší podíl domácností - 55 procent - podle očekávání vlastní jedno auto. Dalších 23 procent domácností má dvě auta, devět procent pak tři nebo i více vozů. Také podíl domácností s více než jedním autem za poslední tři roky klesl.

Téměř dvě pětiny řidičů stráví v autě nejčastěji 30 až 60 minut denně. Celkově se podíl řidičů, kteří stráví v autě více než půl hodiny denně (bez horního omezení), zvýšil za poslední tři roky z 55 na 71 procent.

Necelá třetina řidičů tráví v autě méně než půl hodiny denně. Naopak v průměru přes dvě hodiny najezdí 11 procent lidí. Muži obvykle věnují řízení více času než ženy.

Největší část řidičů - téměř třetina (29 procent) - najede ročně pět až deset tisíc kilometrů. Více než pětina řidičů (22 procent) najede méně než 5000 kilometrů. Naopak více než 30 tisíc kilometrů za rok najede desetina řidičů.

Dvě třetiny jezdí na benzin

Na benzinový motor jezdí 65 procent českých řidičů, dalších 30 procent tankuje naftu. Z alternativních paliv je výrazněji zastoupen jen plyn (LPG), který v průzkumu uvedlo pět procent řidičů.

Polovina řidičů v březnovém průzkumu uvedla, že omezí jízdy, pokud cena pohonných hmot vzroste nad 38 korun za litr.

"Často ale jde pouze o deklarovaný názor, skutečnost pak může být jiná," říká k tomu Beutl. Je to vidět také u lidí, kteří jako svůj strop uváděli nižší cenovou hranici. "Často zvítězí pohodlnost a i tito řidiči sáhnou hlouběji do kapsy," dodává.

Věrnost ke značce není hlavní

Suverénně nejoblíbenějším autem českých domácností zůstává Škoda (35 %), s odstupem následují Ford (11 %), Renault (9 %) a Peugeot (7 %). Nejčastějšími modely jsou kombi a hatchback (shodně po 32 procentech).

Na prvním místě v popularitě už není červená, ale modrá barva - preferuje ji 23 % lidí. Následují červená, stříbrná, zelená a bílá. "Za poslední tři roky vzrostla popularita stříbrných a černých aut, obecně stoupá zájem o méně výrazné barvy včetně šedé," upřesňuje Beutl.

Téměř polovina lidí (49 %) si v následujících dvou letech plánuje pořídit nové či ojeté auto. Nejčastěji jde o řidiče, kteří v současnosti vlastní vůz starší sedmi let - těch jsou na českých silnicích tři čtvrtiny. Šestina zájemců o koupi vozu předpokládá, že půjde o ojetinu.

Hlavním kritériem pro výběr auta je technický stav - za velmi důležitý jej považuje 92 procent lidí. Následují spotřeba, cena, jasný původ, stáří a dostupný servis.

Teprve po dalších kritériích - velikosti zavazadlového prostoru, velikosti auta a počtu osob, které v něm lze převážet - přichází ke slovu předchozí zkušenost s danou značkou. Ta je velmi důležitá pro 34 procent lidí a "spíše důležitá" pro dalších 38 procent.

 

Právě se děje

Další zprávy