Praha - Pro firmy to bylo úžasné: každý rok nová manažerská limuzína za měsíční splátku třeba pouhých sedm tisíc korun. Jenže tato epocha, která trvala zhruba tři roky, loni skončila. Operativní leasing sice nadále posiluje, leasingové společnosti se však vrátily k delším, nejčastěji tříletým lhůtám. To se časem projeví i na odbytu nových osobních automobilů.
Roční smlouvy umožňoval podle generálního ředitele společnosti LeasePlan Jaromíra Hájka oslabený kurz koruny spolu s velkými slevami, jež leasingovým firmám nabízely automobilky.
Díky těmto dvěma faktorům se vozy daly po dvanácti měsících relativně dobře prodat, takže leasingové firmy na ročních smlouvách s nízkými měsíčními splátkami neprodělávaly.
"Bohužel se ukázalo, že český trh nemá pro roční auta neomezenou absorpční kapacitu," vysvětluje Hájek. Po ukončení intervencí České národní banky proti kurzu koruny je navíc obtížnější mírně ojetá auta vyvážet do zahraničí.
V Německu zároveň zesílil tlak proti vozům na naftu, takže se jich někteří zákazníci rychle zbavují, a tato auta často končí v Česku.
Z dalšího obsahu čísla
- Téma čísla: Bydlení 2018 - velký přehled projektů, které jdou letos na trh. Jaké byty, kde a za kolik si můžete koupit.
- Rozhovor: Miroslav Dvořák udává tón ve firmě i v kapele. Generální ředitel a spolumajitel Motor Jikov Group celý život pracoval na tom, aby mu nikdo nevelel.
- Další témata:
- Sídlo prezidenta mezi tradicí a penězi, aneb byznys kolem Hradu
- Eurozóna okličuje střední Evropu
- V čajovnách z Čech zachutnalo i Američanům
- Hrubá nedbalost v nevěstinci: peníze z ukradených karet
- Ze světa práva: Evropský soud zakázal víkendové spaní řidičů v kamionu
- Auto: Švédské jako kuličky a Ikea. XC60 je nejprodávanější auto Volva
- Moje technologie: Mám rád svůj technologický ekosystém, říká ředitel carsharingové společnosti SmileCar Jan Charouz.
- Restaurace: Pražská legenda bez slabin se jmenuje V Zátiší
Tuzemský trh se tak zahltil zánovními dieselovými automobily a kvůli tomu se roční smlouvy přestaly leasingovým firmám vyplácet. "Vracíme se ke klasickým lhůtám, což je většinou 36, případně 48 měsíců," doplňuje Jaromír Hájek.
Také obchodní manažerka společnosti Moneta Leasing Martina Hvížďová uvádí, že její firma nyní nabízí operativní leasing v rozmezí od 24 měsíců do 60 měsíců.
ČSOB Leasing sice žádnou tvrdou dolní hranici nestanovila, avšak "extrémně krátkou" délku smlouvy aktivně nenabízí. "Pokud zákazník cítí potřebu krátkodobé mobility, nabízíme mu službu naší autopůjčovny," dodává ředitel Petr Neuvirth z ČSOB Leasing.
Rovněž podle generálního tajemníka České leasingové a finanční asociace Jaroslava Krutilka je u firemních zákazníků nyní nejběžnější tříletý až čtyřletý operativní leasing.
Firmy si pořídí tři čtvrtiny nových osobních automobilů, které se v Česku prodají. Operativní leasing tvoří v případě firemních vozů asi 22 procent. Prodloužení jeho lhůty tak může mít nejtvrdší dopad na odbyt automobilek, které bodují hlavně na firemním trhu.
Jak uvádí analytik automobilového trhu Antonín Šípek, pětici prodejně nejúspěšnějších značek ve firemní části trhu tvořily v loňském roce Škoda, VW, Ford, Hyundai a Mercedes. Více než 90procentní podíl firemní klientely vykazují v Česku z velkých hráčů zejména Audi, BMW, Mercedes, VW a Volvo.
Více čtěte v novém Ekonomu, který vychází tento čtvrtek 25. ledna.