Praha – Průměrná cena povinného ručení letos stoupne o třicet korun na 2775 korun. Loni se zvýšila o padesát korun. Informoval o tom výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů Jakub Hradec.
V letech 2007 až 2013 zlevnilo povinné ručení kvůli silnému konkurenčnímu boji asi o 30 procent. Předloni se trend otočil. Od loňského roku platí nový občanský zákoník, který umožňuje vysoudit za škody na zdraví daleko vyšší částky než do té doby platná „bodová“ vyhláška. Průměrná škoda za takzvanou nemajetkovou újmu, kam patří i škody na zdraví, proto výrazně roste. Letos by měla dosáhnout 603 047 korun.
Podle Hradce lze také očekávat, že budou nároky poškozených stoupat a že nejsou konečné. Dokumentuje to na některých statistických datech. Zatímco do roku 2014 vyplácely pojišťovny bolestné v průměrné výši 39 tisíc korun, letos by to již mělo být podle nové legislativy 110 tisíc korun, což je o 282 procent více. Odškodnění za ztížení společenského uplatnění má letos vzrůst o více než 200 procent na 506 tisíc korun. Daleko vyšší je i částka, kterou budou muset podle odhadů pojišťovny zaplatit za jednorázové odškodnění pozůstalých.
Průměrná výše škody na věci, tedy za poškození automobilu, by měla letos dosáhnout 34 tisíc korun.
Základní limit už prý nemusí stačit
Hradec proto motoristům doporučuje, aby zvážili zvýšení pojistného limitu. Ty základní vycházejí ze zákona a činí u škod na zdraví i na věci 35 milionů korun. Vzhledem k rostoucímu oceňování škod ale nemusí stačit, zejména při cestách do zahraničí. Pojišťovny proto nabízejí povinné ručení se stále vyššími limity, a to až do 250 milionů korun.
Rozdíl mezi částkou, kterou zaplatí motorista za povinné ručení s limitem 35 milionů korun a vyšším, činí podle Hradce jen několik stokorun ročně. Roli hraje přirozeně kvalita řidiče. Ti, kteří jezdí bez nehod, mohou mít díky bonusům pojistku o desítky procent levnější. Naopak často bourající motoristé si musí připlatit, a to až 200 procent.
Ceny povinného ručení mohou příští rok podle Hradce stoupnout v průměru o deset procent. Jejich reálnou výši ale ovlivňuje ostrý konkurenční boj a obchodní politika jednotlivých pojišťoven. Ve svém odhadu vychází z výše pojistného, které by měly letos pojišťovny za povinné ručení vybrat, a porovnává je s výší škod, kterou budou zřejmě muset zaplatit. Ta je zhruba o dvě miliardy vyšší než vybrané pojistné.
Havarijní pojištění zlevnilo
Naopak průměrná cena havarijního pojištění dál klesá. Příčinou jsou nižší ceny nových vozů a zejména silná konkurence. Loni stála havarijní pojistka v průměru 8895 korun ročně, zatímco před rokem 9137 korun. „A ještě v roce 2007 se blížila 13 tisícům korun ročně,“ připomíná výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.
Další vývoj nelze podle Matouška jednoznačně určit. Pojišťovny totiž nabízejí balíčky služeb, rozšiřují různá připojištění, na trhu dál panuje silná konkurence. Jasno nemají ani představitelé pojišťoven, někteří nicméně varují, že i havarijní pojištění zdraží. Vycházejí z toho, že nové vozy jsou sice levnější než v minulosti, ceny náhradních dílů a servisních prací ovšem rostou.
Asi 84 procent škod hrazených z havarijního pojištění je způsobeno havárií, k 45 procentům z nich dochází při parkování nebo jde o škodu na zaparkovaném vozidle. Průměrná škoda při havárii vozidla, kterou kryje tato pojistka, činí 47 tisíc korun. Při střetu se zvěří dosahuje 30 tisíc korun, v případě odcizení vozidla 52 tisíc korun. U škody způsobené vandaly, například poškrábání laku ostrým předmětem, dosahuje 22 tisíc korun, při živelné události 38 tisíc korun.
Ke konci září bylo v tuzemsku podle České kanceláře pojistitelů registrováno asi 7,6 milionu vozidel, počet nepojištěných odhaduje Hradec na 120 až 130 tisíc. Mezi jejich vlastníky patří zejména muži ve věku 25 až 38 let, kteří vlastní ojetý automobil. Povinné ručení poskytuje 12 pojišťoven. Potřebnou licenci mají také pojišťovny AIG a První klubová, které jej ale zatím nenabízejí.
Neplatíte zbytečně moc za povinné ručení? Pomůžeme vám najít výhodnější!