Kdo je finanční poradce a kdo je "jen" finanční zprostředkovatel? To je otázka, kterou česká legislativa stírá. Za finančního poradce se může považovat kdejaký prodejce finančních produktů. Na Slovensku ale už budou mít jasno. Ani dobří finanční poradci však asi nebudou šťastnější.
V Česku nepoznáte rozdíl
Branži finančního poradenství kazí jméno lidé, kteří se za finanční poradce prohlašují a kteří se místo tvorby seriózních finančních plánů a zlepšení finanční situace svých klientů věnují čistě jen zprostředkování finančních produktů. V lepším případě zprostředkovávají eticky přípustným způsobem, v horším jsou vylučováni z asociací a nejsou postižitelní ani dohledem České národní banky.
Rozlišit dobrého a špatného finančního poradce dovede pouze člověk, který má dostatečnou úroveň finančního vzdělání. To bohužel ani nesouvisí se vzděláním obecně a mnohdy podléhají špatným "finančním poradcům" i špičkoví odborníci ve svém oboru. Ostatně, i svému automechanikovi musíte věřit, nechcete-li s jedním problémem obcházet několik autoopraven.
Z většiny poradců budou zprostředkovatelé
Na Slovensku se nyní chystá změna zákona, který by měl dobré jméno finančního poradenství posílit.
Od počátku příštího roku by měla platit norma, která odliší finanční poradce a finanční zprostředkovatele na základě jednoduchého principu: Poradcem bude člověk, který bude honorován klientem za vytvoření finančního plánu a za finanční rady. Zprostředkovatelem zůstanou všichni, kteří jsou placeni provizemi od finančních institucí.
Poradce navíc bude muset splnit přísnější kritéria na vzdělání, bezúhonnost i praxi. Přísnější podmínky budou mít oproti současnému stavu i zprostředkovatelé, přestože požadavky na jejich kvalifikaci nebudou tak přísné jako u poradců.
Slovenská cesta je jedním ze způsobů, jak rozlišit finanční poradenství a finanční zprostředkování. Podle mých zkušeností má ale několik negativních dopadů i na dobré finanční poradce, kteří působí na bázi honoráře za zprostředkování finančních produktů - a takových je celá řada i v multilevelových finančně poradenských sítích. Jakmile se nebudou moci prezentovat jako finanční poradci, ubude podle zahraničních zkušeností o jejich služby zájem.
Přejít na placené poradenství není tak snadné - podle Petra Borkovce ze společnosti Partners i ve Velké Británii tvoří klientem placené finanční poradenství zhruba sedm procent celkového finančně poradenského trhu.