Praha - Od začátku července se výrazně zjednoduší služba cash back, umožňující vybrat si prostřednictvím platební karty hotovost u pokladny v prodejně. Přinejmenším o jeden velký řetězec by se pak měl rozšířit také počet obchodníků, kteří tuto službu nabízejí.
Cash back dosud může využít člověk, který si v obchodě nakoupil za alespoň 300 korun. U pokladny si pak může platební kartou vybrat maximálně 1500 korun v hotovosti.
Nově odpadne podmínka minimální hodnoty zboží. Bude stačit, když si člověk v obchodě něco koupí - i kdyby to mělo být třeba jen za korunu. Současně se zvýší maximální možný výběr na 3000 korun, tedy dvojnásobek dosavadního stavu.
"Cash back se může výrazně hodit například v situacích, kdy obchodní místo, jako je úřad nebo třeba zubní ordinace, nepřijímá bezhotovostní platby a v okolí nemáme po ruce žádný bankomat," říká ke snaze o rozšíření služby Marcel Gajdoš, generální ředitel Visa pro Českou republiku. "Od července může kdokoliv udělat třeba jen symbolickou transakci v hodnotě několika korun a vybrat si u obchodníka potřebné množství hotovosti," dodává.
Služba funguje v Česku od roku 2006. Zájem lidí o ni zůstává malý, přestože za výběr debetní kartou u pokladny nemusí - na rozdíl od některých bankomatů, zejména konkurenčních - hradit poplatek. Loni využili cash back v tuzemských obchodech v 503 tisících případech, což je o 50 tisíc méně než předloni a 60 tisíc méně než v roce 2015.
Loni i předloni si Češi prostřednictvím cash backu vybrali pouze jednu tisícinu z celkové hotovosti, kterou získali z platebních karet. Podle statistik Sdružení pro bankovní karty se v roce 2017 přes cash back vydalo 596 milionů korun, zatímco z tuzemských bankomatů si Češi vybrali 662 miliard.
"Služba cash back není aktivně komunikována a veřejnost tak ve většině případů vůbec netuší, že existuje. Věříme tomu, ze má obrovský potenciál, a proto jsme se rozhodli upravit pravidla tak, aby byla atraktivnější," říká Martin Dolejš, šéf obchodu a rozvoje asociace Mastercard.
Cash back se příliš nerozšířil ani u obchodníků. Z větších řetězců jej nabízejí jen Albert, COOP, Albert, Penny Market, Žabka, drogerie Teta nebo čerpací stanice EuroOil. Společně s menšími prodejnami jde přibližně o 10 tisíc míst.
Začátkem příštího roku zavede cash back i Benzina, největší tuzemská síť čerpacích stanic. Potvrdil to její mluvčí Pavel Kaidl.
Konkurenční síť MOL zvažuje vedle výběru hotovosti na pokladně i alternativu v podobě bankomatových řešení bez využití obsluhy servisní stanice. "V současné době testujeme vhodné lokality a rozsah služeb. V případě příznivé reakce to pak budeme zavádět jako standard na našich čerpacích stanicích postupně během prvního pololetí příštího roku," říká mluvčí MOL Tomáš Pavlík.
Další velké řetězce oslovené on-line deníkem Aktuálně.cz zavedení cash backu zatím neplánují - například Kaufland, Rossmann, dm drogerie, Shell nebo Lidl. Nejčastěji hovoří o tom, že nevidí zájem zákazníků, případně poukazují na provozní komplikace.
"Většina transakcí u nás probíhá prostřednictvím palivových nebo bankovních karet a současně se snažíme z bezpečnostních důvodů držet množství hotovosti na pokladnách na minimu," vysvětluje například Petr Šindler, mluvčí sítě Shell.
"V našich prodejnách máme k dispozici dostatečný počet bankomatů, kde si zákazníci mohou hotovost vybrat," uvádí mluvčí Kauflandu Renata Maierl.
Řetězce Tesco a Billa na otázku Aktuálně.cz během tří dnů neodpověděly.
"Je plánována aktivní marketingová kampaň na propagaci služby cash back, chystá se od letošního září," dodává Dolejš z asociace Mastercard.
---------------