Tesco pokračuje v rozprodávání obchodních center v Česku. Zbaví se i centrály v Edenu

Ekonomika Ekonomika
6. 4. 2021 7:02
Britský obchodní řetězec Tesco pokračuje v rozprodávání svých větších obchodních center v Česku. Do zvláštních společností nyní plánuje vyčlenit dalších pět obchodních nemovitostí včetně centrály v pražském Edenu. Centra však neopouští, bude v nich nadále v nájmu. S prodejem ale řetězci odpadnou starosti s provozem a získá tím i výrazný finanční příspěvek.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Vyčlenění do zvláštní firmy bývá u prodeje nemovitostí součástí obvyklého postupu. Neprodává se dané centrum či jiná nemovitost, ale firma, v níž je zaparkovaná. O transakcích informoval zpravodajský server E15.

Z hlavní společnosti Tesco Stores se podle projektu zveřejněného v obchodním rejstříku chystá kromě nákupního centra Eden také vyčlenění hypermarketu Chrudim, obchodního centra Silesia Opava, Fontány Karlovy Vary a Galerie Třebovice v Ostravě. "Vyčlenění nákupních center je spojeno se zefektivněním správy a chodu této části majetku naší firmy," uvedl pro E15 mluvčí Teska Václav Koukolíček bez dalších podrobností. 

Řetězec Tesco se v předchozích letech zbavil většiny obchodních center, která vlastnil. "V této velikosti už žádná další obchodní centra nemáme, ale i nadále vlastníme řadu menší retail parků," dodal Koukolíček. Připomněl, že Tesco zůstává majitelem většiny prostor svých obchodů a zbylé má v dlouhodobém pronájmu.

S prodejem obchodních center mají Tesku odpadnout starosti s provozem a náklady a bude se moci soustředit na svůj klíčový prodej potravin. Řetězec tím rovněž získá finanční příspěvek.

Tesco v Česku podle posledních zveřejněných dat předloni provozovalo zhruba 190 prodejen zahrnujících obchodní centra, hypermarkety i menší lokální obchody. Součástí společnosti bylo také 18 čerpacích stanic a franšízová síť Žabka se zhruba stovkou prodejen. 

Žabka expanduje

Právě Žabka přitom v současnosti sleduje rostoucí zájem franšízantů. Ten je mimo jiné podle generálního manažera sítě Radima Lundy způsobený i současnou krizí, kdy spousta lidí ztratila práci. V aktuálním finančním roce Žabka otevře zhruba 23 nových prodejen, na příští období je v plánu minimálně podobně rozsáhlá expanze. 

Nejvíce zájemců o franšízu Žabky se podle Lundy hlásí v Praze a okolí. Stěžejní pro rozvoj jsou pro firmu podle něho velká města, potenciál v současné době vidí v rezidenčních zónách.

Limitem pro uspokojení zájemců jsou ale volné prostory, řekl dále. Firma proto zahájila kampaň mířenou na majitele nemovitostí, ve které hledá prostory, jež nejsou v běžné realitní nabídce. Za měsíc sice obdrží zhruba 100 nabídek, ale úspěšnost v konečném uzavření smlouvy se podle Lundy pohybuje v jednotkách procent. Zhruba polovina nabídek je mimo lokality, kam Žabka hodlá vstoupit.

Česká součást britského řetězce přitom v listopadu uvedla, že v uplynulém finančním roce, který skončil 29. února 2020, jí klesly tržby o 3,6 procenta přibližně na 43 miliard korun. Zisk po zdanění se propadl zhruba o dvě miliardy na 516 milionů korun. Pokles zisku byl podle Koukolíčka způsoben například snížením cen mimo slevy u vybraných produktů a výrobků vlastní značky.

Šéf britské centrály Ken Murphy letos v lednu prohlásil, že pokud jde o region střední Evropy, má Tesco co zlepšovat zejména v Maďarsku. V Česku a na Slovensku je situace lepší.

Nejošklivější architektura Česka: Obchodní dům Máj měl vypadat jinak, komunisté to však odmítli:

 

Právě se děje

Další zprávy