Stále více Čechů nakupuje podle reklamy, ukázal průzkum

Kateřina Vokurková Kateřina Vokurková
3. 3. 2015 15:05
Lidé jsou při nákupech nejvíce ovlivněni televizní reklamou. Další významná místa patří letákům, reklamě v novinách a časopisech a upoutávkám přímo v regálech obchodů.
Foto: Thinkstock

Praha – Více než dvě pětiny (44 procent) Čechů přiznávají, že se při nákupech rozhodují pro zboží, které znají z reklam nebo letáků. Ukázal to průzkum agentury ppm factum research, vypracovaný na reprezentativním vzorku 1005 obyvatel pro Českou marketingovou společnost, asociaci POPAI a České sdružení pro značkové výrobky.

Počet obyvatel Česka, kteří připouštějí nákup ovlivněný reklamou, rok od roku stoupá. Renáta Doležilová z agentury ppm factum potvrzuje, že od roku 1994 se podíl odpovědí „ano, koupil/a/ jsem na základě reklamy“ pohybuje v průměru mezi 30 až 40 procenty a celkově má vzestupnou tendenci.

Nejvíce ovlivňuje televize

Češi jsou při nákupech nejvíce ovlivněni televizní reklamou. Další významná místa v průzkumu patří letákům, reklamě v novinách a časopisech a upoutávkám přímo v regálech obchodů. „Přestože lidé deklarují přesycenost televizní reklamou, jsou informace z tohoto zdroje stále důležité,“ říká Doležilová.

Naopak jako reklamu, která na jejich rozhodování údajně nemá vliv, lidé nejčastěji zmiňují reklamu v mobilních telefonech, písemné pozvánky do spotřebitelských soutěží a internetovou reklamu.

Zakažte reklamu na cigarety

K reklamám propagujícím cigarety, alkohol, léky a potravinové doplňky nebo k těm, které používají náboženská témata nebo sexuální motivy, jsou Češi benevolentní. Projevuje se to hlavně u reklamy na pivo, víno a volně prodejné léky, kde je tolerance dlouhodobá.

"U kontroverzních témat jsou lidé čím dál víc tolerantnější," uvádí prezidentka České marketingové společnosti Jitka Vysekalová. Podle ní může svou roli hrát zvyk a pragmatičtější přístup české společnosti k reklamám.

Pokud by si Češi přáli některou z těchto reklam naprosto zakázat, šlo by nejčastěji o reklamu na cigarety. Pro její zákaz je podle průzkumu téměř 30 procent lidí.

 

Právě se děje

před 7 hodinami

Seemanová překonala český rekord i na kraulové čtyřstovce

Plavkyně Barbora Seemanová překonala v Taškentu další český rekord. Po čtvrteční kraulové dvoustovce posunula nejlepší čas i na dvojnásobné trati. Časem 4:08,89 vylepšila svůj předchozí rekordní zápis z loňského mistrovství světa v Kwangdžu o 84 setin sekundy.

"Čtyřstovka se mi stejně jako včera dvoustovka jela skvěle. Cítila jsem silný záběr, což je pro mě hodně důležité. I když je to čtyřstovka, která vždycky bolí, tak jsem se snažila ke konci do toho ještě kopnout, ale abych nevytuhla, což se ale pochopitelně trochu stalo," popsala rekordní závod dvacetiletá Seemanová v tiskové zprávě.

"Opět skvělý výsledek, vylepšený osobní rekord, český rekord, no prostě paráda. Stále ale cílíme na olympijský A-limit, který Báře stále uniká. Na druhou stranu se zlepšuje a uvidíme, co se stane na jaře," uvedla trenérka Petra Škábová.

Na vynikající časy z International Swimming League v Budapešti navázala v Taškentu Simona Kubová. Po náročném programu posledních týdnů dokázala na 100 metrů znak zaplavat čas 1:00,03 a zopakovat olympijský A-limit. Ten už má splněný od loňského jara.

Zdroj: ČTK
Další zprávy