reklama
 
 

Kdo napodobí Tesco? E-shop s potravinami řetězce jen slibují

27. 2. 2015
E-shop s potravinami od Billy, Albertu, Lidlu, Kauflandu nebo Globusu chybí pětině Čechů. Řetězce brzdí značné investice, objevují se noví hráči.

Praha – Který řetězec jako první dožene Tesco? To už tři roky prodává potraviny a další zboží přes e-shop, konkurence o podobném projektu jen hovoří. Proč řetězce stále oddalují své plány? Jsou za tím vysoké investice v řádech desítek milionů korun, zejména do logistiky.

Podle odhadů srovnávacího portálu Heureka.cz by mohl ale i přesto už letos přejít od plánů k realizaci řetězec Billa. Asociace pro elektronickou komerci pak předpokládá, že jako první po Tescu spustí e-shop Albert. V tomto roce to ale podle asociace ještě rozhodně nebude. Oba řetězce, stejně jako další hráči na trhu, zatím ale nabízejí jen obecné odpovědi, s e-shopy každopádně počítají.

Poptávka po e-shopu známé značky, jako je právě Billa, Albert, Lidl, Kaufland nebo Globus, je přitom mezi Čechy značná. Průzkum poradenské společnosti Acomware, realizovaný na vzorku osmi set respondentů, ukázal, že další internetový obchod s potravinami od známých řetězců chybí pětině zákazníků.

Tescu tak s potravinami na internetu stále konkurují jen specializované e-shopy. Řadu menších rozvážkových firem loni v září rozšířil e-shop Rohlík.cz, za nímž stojí spolu se skupinami Miton a Enern zakladatel Slevomatu.cz nebo služby DámeJídlo.cz Tomáš Čupr. Ještě během první poloviny letošního roku by měl do segmentu online prodeje potravin s obchodem Kolonial.cz vstoupit holding E-commerce, spoluvlastněný skupinou Rockaway Jakuba Havrlanta a firmou Czech Media Invest Daniela Křetínského a Patrika Tkáče.

Experti: Další bude Billa nebo Ahold

"Obliba potravin na internetu roste raketově, meziročně vidíme nárůst zájmu v řádech desítek procent a letos očekáváme ještě větší tempo růstu," říká ředitel portálu Heureka.cz Tomáš Braverman. "Věřím, že se v letošním roce zapojí do online prostředí nejen nové start-upy, ale také zavedení prodejci. Z klasických retailistů například doufám v Billu," dodává.

A co na to samotný řetězec? "Sledujeme trh a v budoucnu plánujeme spuštění vlastního elektronického obchodu," uvádí bez bližších detailů mluvčí Billy Lucie Borovičková. Obchodník chtěl v Česku prodávat potraviny po internetu už v roce 2013, alespoň to odhodlaně tvrdil v době, kdy zákazníkům začalo dovážet nákupy až domů Tesco. Od té doby ale plán několikrát odsunul.

"Je to věc, která musí být skutečně dobře promyšlená. Nedokážu teď říci, zda e-shop spustíme za dva, nebo za čtyři roky. Stoprocentně ale s e-shopem počítáme," sdělil loni v létě v rozhovoru pro Aktuálně.cz generální ředitel Billa ČR Jaroslaw Szczypka.

To, že další internetový obchod s potravinami přijde na trh nejdříve příští rok, předpokládá ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška a shodují se na tom i experti z Acomware. "Myslím, že letos žádný z řetězců prodej potravin online nespustí. Plány existují již řadu let, ale razantní kroky pro vstup zatím podle našich informací nikdo další po Tescu neudělal, " říká Vetyška.

"Obecně panuje názor, že je pravděpodobnější vstup řetězců až v roce 2016. Žádný ale nic oficiálně neohlásil, takže jde zatím pouze o domněnky," dodává výkonný ředitel Acomware Jen Penkala.

Prvním řetězcem by po dlouhé pauze podle asociace mohl být Albert, respektive jeho provozovatel, společnost Ahold. "Věřím, že Ahold by se po převzetí obchodů Interspar mohl na internet zaměřit, a využít tak zkušeností například z Nizozemí," předpokládá Vetyška.

Provozovatel Albertů si podle svých slov oblíbenost online nákupů mezi zákazníky uvědomuje a o spuštění e-shopu delší dobu uvažuje. Kdy by k tomu mohlo dojít, ale nechce sdělit. "Důležité je podotknout, že se jedná o projekt logisticky i finančně velmi náročný," podotýká mluvčí řetězce Albert Dagmar Krausová. Model internetového prodeje potravin má Ahold přitom již ozkoušený nejen v Nizozemsku, ale třeba i v USA.

O spuštění internetového obchodu uvažuje také Kaufland. "Zatím nemáme žádný konkrétní termín možného spuštění," říká jeho mluvčí Michael Šperl. Trh sleduje také Globus. "Nicméně jde o investici, jejíž náročnost je opravdu vysoká a návratnost je dlouhodobá. Internetový prodej potravin vyžaduje výkonný logistický řetězec," vysvětluje Pavla Hobíková z oddělení externí komunikace. V blízké době tak řetězec podle ní online obchod neplánuje. Podobně je na tom i diskont Lidl, který už několik let provozuje prodej po internetu v Německu.

Dostupné miliardy lákají další hráče

Prostor v online prodeji potravin je podle expertů z trhu e-commerce opravdu enormní. Potravin se ročně prodá zhruba za 500 miliard korun. Získání i jen několikaprocentního podílu na trhu tak představuje velké částky. "Zatím se e-shopy s potravinami na celkovém prodeji potravin podílejí dvěma procenty," říká Braverman z Heureky.

Tesco, které svůj e-shop spustilo na začátku roku 2012, v současné době rozváží nákupy po Praze, Brně, Mladé Boleslavi, Kladně, Kolíně, Hradci Králové, Plzni, Liberci a Jablonci nad Nisou. Obsloužit je podle svých slov schopno téměř čtyři miliony obyvatel v sedmi tuzemských krajích. "Naše služba je u zákazníků velmi oblíbená a roste o desítky procent za rok," říká bez podrobností mluvčí Tesca Jiří Mareček. Proto chce řetězec brzy vstoupit také do dalších měst.

Vstoupit mimo Prahu se chystá i konkurenční e-shop Rohlik.cz. "Nejpozději během jara spustíme Rohlik.cz v Brně a už během března chceme díky dvěma novým distribučním centrům také rozšířit doručování na okolí Prahy. Ještě v první polovině roku by pak měla přijít na řadu další česká i zahraniční města," říká k plánům online supermarketu jeho spoluzakladatel Tomáš Čupr.

V souvislosti s tuzemskou expanzí firma plánuje otevřít na území Prahy další dvě distribuční centra. E-shop by podle Čupra mohl za letošní rok utržit 400 milionů korun. V roce 2016 už chce přesáhnout miliardu korun.

Zatím jen na Prahu se chce zaměřit internetový obchod Kolonial.cz, který má svou službu spustit ještě během prvního pololetí letošního roku. "Chtěli bychom nabídnout například i takové zboží, které není běžně v obchodech k dostání. A v co nejkratší době je samozřejmě dopravit k ledničce nebo ke dveřím zákazníků," řekl online deníku Aktuálně.cz na začátku února na konferenci Retail Summit ředitel projektu Petr Vyhnálek. Do pěti let by chtěl Kolonial.cz dosáhnout na tržby ve výši čtyř až pěti miliard korun.

autor: Kateřina Vokurková | 27. 2. 2015

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama